Bison
Trådstartare
Hade veterinären ute i måndags. Har ibland tyckt mig ana en rörelsestörning hos hästen. Ej en tydlig hälta.
På söndagen var hästen tjock i sina bakben, gick ner efter rörelse. På måndagen samma men liten svullnad stannade kvar på ena bak. Satt på insidan av hovleden o kronranden.
Vet kom ut o tittade. Precis som jag såg han en diffus otydlig rörelsestörning, omöjligt attt säga vilket ben.
Hästen böjdes högt o lågt utan anmärkning på ngt ben.
Vet tror på en muskelsträckning
Ang bakbenet så trodde han på hovböld eller trampskada.
Fick metacam utskrivet, tio dagars behandling o vila.
Är han inte bättre kommer vet ut igen o röntgar.
Svullnaden på bakbenet har inte lagt sig, tvärtom så har den flyttat upp o ligger nu runt kotan. Visar ingen smärta o det går ner efter promenad men försvinner inte helt.
Rörelse störningen kom innan svullnaden o jag tror inte de hänger ihop.
Tror oxå han har halkat i leran dragit till en muskel.
Men vad är det för konstigt med bakbenet?
På söndagen var hästen tjock i sina bakben, gick ner efter rörelse. På måndagen samma men liten svullnad stannade kvar på ena bak. Satt på insidan av hovleden o kronranden.
Vet kom ut o tittade. Precis som jag såg han en diffus otydlig rörelsestörning, omöjligt attt säga vilket ben.
Hästen böjdes högt o lågt utan anmärkning på ngt ben.
Vet tror på en muskelsträckning
Ang bakbenet så trodde han på hovböld eller trampskada.
Fick metacam utskrivet, tio dagars behandling o vila.
Är han inte bättre kommer vet ut igen o röntgar.
Svullnaden på bakbenet har inte lagt sig, tvärtom så har den flyttat upp o ligger nu runt kotan. Visar ingen smärta o det går ner efter promenad men försvinner inte helt.
Rörelse störningen kom innan svullnaden o jag tror inte de hänger ihop.
Tror oxå han har halkat i leran dragit till en muskel.
Men vad är det för konstigt med bakbenet?