Vad tränar ni på just nu?

Sv: Vad tränar ni på just nu?

För tillfället övar vi på att svängaoch byta varv (något jag är dålig på,att verkligen rakrikta få några steg rakt fram innnan jag ställer över för att byta varv). Vi har även börjat träna registret lite och övergångarna är ett ständigt projekt som vi övar på. Jag kämpar med min sits att inte tappa vikten bakåt i hans stora rörelser att verkligen höja handen och böja på armarna, att ge kvicka kommandon och sedan lätta och inte sitta och smygdra hela tiden för att R inte ska hitta på bus.
Ibland tror jag att jag är ett hopplöst fall, jag har ridit i 20år hästen har blivit riden 1,5år och har redan passerat mig och minförmåga.

Just nu tränar vi mycket på att svänga över till vänster varv, få in vä bak och få bogen att hänga med. Samma sak med vä galopp, inte skicka ut vä bak i fattningen. Hålla bak på plats och hela tiden se till så att hon får med sig bogen över.

Tränar även på mer styrka i båda galopperna, reglera tempo i galoppen.

Som vanligt också min eviga träning med att inte bli fast i högerhanden + femtioelva andra ryttarfel:grin:

övergångarna så att dom ska bli så mjuka och kvicka som möjligt med mycket framåtbjudnig. spc galoppfattningar där han gärna är lite på latsidan och inte tar ut steget ordentligt :) också skänkelvikningar, öppnor och slutor inför vårens debuter! :D

kl

Jag jobbar mest med min sits och mina händer faktiskt. Sitsen är komma tillbaka och sitta rakt och händerna ska vara omvridna och så ska jag sluta dra häststackarn i munnen.

Hästen är välriden och vill alltid vara till lags så allt som blir fel i ridningen belastar jag mig själv för. Finns mycket som behöver förbättras hos mig men sits + händer är det mest akuta.

Håller precis på att skritta igång efter kotledsiflammation, tänker då mkt på sitsen : sedan blir det övergångar i massor!!!!!

Då passar jag på att fråga: VAD tänker du på när det gäller sitsen? Vad övar du på?

Wysiwyg: man brukar ju säga "utan sits, ingen hand", vilket borde göra att ju mer du jobbar med sitsen - desto bättre hand. ("Det man inte tar i sitsen tar man i handen" är ett annat talesätt som stämmer väldigt bra på mig...)

Vi tränar på massor av nya saker för nya tränaren.
Helt basicsaker men från ett nytt utgångssätt.

Det första vi tog tag i var framåtbjudningen, den sitter
bättre så igår fick vi träna på att hästen ska lyssna på den
hjälpen jag faktiskt ger och inte chansa på att det säkert är
trav jag ber om. Det är en smart liten häst jag har som gärna
ligger steget före och tolkar saker till sin fördel.

Jag får renodla mina hjälper, ge en och tar hon inte den förstärker
jag. Jag får även variera att ge hjälpen ibland med spöet och ibland
med skänkeln för att få henne att lyssna ordentligt. Och att sitta
stadigt, inte trilla framåt eller överdriva mina hjälper utan ge en
kort, bestämd och korrekt hjälp.

Det ger så sjukt bra resultat men är svååååårt, kroppen hittar
på massor av bus av sig själv.. :cool:

*kl*

Främst tränar jag på att vara rak över hästen. Hamnar åt höger väldigt väldigt lätt. Morr. (Är korrigerad i ryggen)

Sen är det såklart dom gyllene övergångarna som nöts. Ska börja lägga in mer galoppfattningar i arbetet också nu:).

Då passar jag på att fråga: VAD tänker du på när det gäller sitsen? Vad övar du på?

Wysiwyg: man brukar ju säga "utan sits, ingen hand", vilket borde göra att ju mer du jobbar med sitsen - desto bättre hand. ("Det man inte tar i sitsen tar man i handen" är ett annat talesätt som stämmer väldigt bra på mig...)

Ett mkt bra talesätt :-)

Ang sitsen försöker jag sitta rak i ryggen, mitt över hästen. Försöker hålla en bra lodrät sits med bra magstöd, böjda armbågar, och en lätt hand med omvridna händer med lagom mellanrum mellan händerna. All detta utom att bli spänd som en fiolsträng

Ber om ursäkt för ev felstavningar då jag skriver från mobilen

Mitt över hästen... Det är en evighetsuppgift att lösa. :laugh: (iaf för mig!)

"Det man inte tar i sitsen tar man i handen"

Uscha vad tydligt det är nu när jag har noll muskler.. tar det mesta i handen då jag inte får någon respons av min s.k sits... Av det jag är medveten om att jag har i handen.. allt annat sin jag omedvetet gör är så förtvivlat mycket mer så det gör det hela mer miserabelt.. ack, ja.. stackars pålle :(

Man gör så gott man kan och man ska inte glömma att klappa sig själv på axeln för alla små saker man gör bra också! Thumbs up, Malinsky!

Ja men det är lite så med mig. Ju bättre hästen går ju bättre rider jag, haha moment 22. Det som är svårt för mig är att rida bra (och sitta bra) i början om hästen är lite spänd.

Men det är absolut sant som du säger, ju bättre man sitter ju mer kan man lossa i handen. Vill dock lossa först och sitsen sen. Är verkligen benhård med mig själv nu och tänker bakåt bakåt med sitsen och loss loss i handen hela tiden. Blir bättre och bättre för varje pass :)

Jag hoppas att jag kan börja rida för instruktör snart, det hjälper ju avsevärt.

kl

tränar på att rygga utan att va bakom hand eller svänga åt höger alternativt vänster i ryggningen... :grin:

man brukar ju säga "utan sits, ingen hand", vilket borde göra att ju mer du jobbar med sitsen - desto bättre hand. ("Det man inte tar i sitsen tar man i handen" är ett annat talesätt som stämmer väldigt bra på mig...)

Jag kan ju inflika att precis det du skriver här, som är mkt sant varje dag på året rent allmänt, har blivit än mer uppenbart för mig sista månaderna. Jag har nämligen ridit med en bruten arm sen mitten av augusti (dvs bruten arm tidigare på sommaren, men ok att rida sen mitten av augusti trots att skadan fortfarande inte varit utläkt - är det först nu i november). Eftersom jag saknat styrka i armen och inte kunnat "ta" med den armen ens en tredjedel mot vad en frisk arm kan klara av, så har jag haft den eminenta chansen att rida min häst med ett handicap som gjort att jag helt enkelt MÅSTE rida mer för sitsen. Jag har blivit mycket starkare och mer oberoende i min sits - och därmed mina händer under dessa månader, och hästen har blivit både rundare och stadigare i formen samtidigt som den blivit lättare i framdelen. Inget ont som inte har ngt gott med sig försöker jag därmed tänka ;)

*KL

Jag har hittat det som fungerar bäst under ridpass. Först kör jag 20 minuter ren uppvärmning, kollar att gas, broms, ställning och flytta för skänklar går (behöver inte se bra ut, bara kontrollera att hästen lyssnar för en sak i taget) i skritt. Sen kör jag lite trav och mycket galopp på fyrkanten utan krav annat än att det går att styra i princip, för att få hästen riktigt varm.

Sen blir det mer kontroll av att hjälperna funkar, traggla på det som inte går så bra tills det blir lite bättre. Sen sitter jag ner istället för att rida lätt, och rider enbart på volter och stora åttor ungefär tills jag känner att jag har någorlunda koll på sitsen. DÅ börjar jag med övergångar (först galopp-skritt för att få igång energin, sen trav-skritt så hon behåller den men väntar in mig) och har till slut en häst som både går trevligt och förhoppningsvis lyssnar bra + en människa på ryggen som förhoppningsvis har hamnat hyfsat rätt.

För mig är det öht ren grundridning som gäller. Det jag alltid försöker jobba med är sitsen... på alla möjliga plan;) och så försöker jag hitta det där underbara läget då Ninya är elektrisk, då det känns som att jag bara sitter där utan att göra något speciellt alls än att följa med och Ninya lallar på i en härlig form, mjuk kontakt och reagerar *pang* på hjälperna :love: Lär jag mig komma dit oftare så kan kanske mitt drömmål om att göra ett galoppbyte någon gång faktiskt uppfyllas...

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 067
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?