Vad tränar ni på just nu?

Sv: Vad tränar ni på just nu?

Just nu tränar vi på olika saker min häst och jag.

Jag:

* Kunna rida rakt fram på en grusväg utan att få ponnystopp för gräsätning i kanterna
* Kunna korta tygeln utan att hästen tvärnitar och rycker tygeln ur handen för att beta eller slänger huvudet rakt upp i sur protest
* Kunna göra halt och stå still utan att backa, gå åt sidan, rycka tygeln ur handen för att börja beta
* Lära hästen att sluta bita matte i foten när han hysteriskt jagar blinningar

Kräkhästen:

* Tränar flitigt upp tuggmusklerna genom att frenetiskt beta ner varenda liten gräsfålla till sand och grus
* Övar smidighet och elasticitet i frampartiet genom att ligga på knä med ett ben och stoppa ett utanför tråden för att komma åt godare gräs utanför
* Tränar in snabba reflexer för att tvärnita och äta för att överlista matten
* Tränar på längningar. Av ryggen och halsen.
* Gymnastiserar genom att träna på att ha bakbenen så långt bakom kroppen som möjligt och manken så låg som möjligt. Siktar mot dragsterform innan sommaren är slut.

Jag älskar att skritta... :devil:

Ha ha ha jag dör!!! :rofl::rofl::rofl:

:rofl::bow: Dagens Stora skratt! :bow:

KL
just nu finslipar vi på det som nog räknas som grunder ;)
Hästen ska vara lätt i framdelen och kvick för hjälperna framme för skänkeln hela tiden. Massor massor med övergångar med bibehållna ovan aspekter, och check check check med avstämningar hela tiden att varje halvhalt går igenom osv. Vi nyttjar oss även av att länga och korta stegen enligt ovan recept, har fått börja lite embryon åt starkare samlad form sista månaderna och det kör vi mikro sekvenser på genom passet, just för att hästen inte ska bli för trött utan tycka det är roligt.

I galoppen är vi inne på lite samma spår som Breccia ang. att kunna länga, korta och ta tillbaks framme för skänkeln hela vägen. Min hästs stora styrka är just galoppen, så det är rätt roligt arbete.

Jag är väl knäpp, men jag tycker det kan vara rätt roligt att rida såna grunder :o Min häst verkar tycka det samma just nu :o

Senast ändrad:

KL

Här jobbas det på bjudningen och att få honom kvick för hjälperna. Sedan behöver han bli starkare i galoppen, mkt tempoväxlingar och övergångar. Å såklart sitsen, sitsen, och sitsen...

Alltid kul att man kan roa någon. :mad:

;)

Åh vad skoj det där jobbet låter, jag vacklar just nu fram och tillbaks mellan "jag tror inte jag vill hålla på med ridning längre, jag saknar det inte alls och åker hellre på festival" och när jag läser inlägg som ditt ett sjukt ridsug. Min lever tackar dig alltså. ;)

Vi tränar faktiskt inte på något alls just nu:angel:.
Hästen är på sommarsemester och blir grisfet och jag hade tänkt att jag skulle tränat duktigt nu när det finns tid men har åkt på luftrörskatarr och den enda träning jag får utsätta mig för är hostande som ger träningsvärk och magmuskelkramp. Samt att jag även roar mig med att jobba så mycket som möjligt så att det ska finnas pengar att beställa ny sadel (igen) när hästen är igång igen. :grin:

Du kommer nog aldrig sluta! Jag tror inte du KAN sluta! Och det ska du inte heller!
Jag är ju fortfarande hemligt förälskad i Battis, det har jag varit i massor av år nu, när jag hade ponny ville jag ha en storhäst som Battis! :D

Jag kan uppdatera vad jag tränar på nu. Förutom att kvicka på bakbenen och få en lättare front på hästen så att vi kan göra halt från galopp, enkla byten (som inte är så... abrupta :angel: ), halter öht och ryggningar är det konditionsträning som står på schemat! Bättre flås, ork och allt sådant, mer galopp ute och mer klättring. Nu jävlar :devil: ska det bli riktigt bra!
Måste träna mer på skolorna också, även om jag vet att vi gör dom bra hemma så måste jag träna på att rida dom bättre på tävling. Jag vet ju att vi kan, men det är ju en sådan sak man får lov att "traggla" vidare med för att det ska vara så enkelt som möjligt.
Galoppökningarna måste vi träna på också, eftersom han så enkelt byter om jag är slarvig i upptagningarna har jag mesat med själva ökningarna och vågar inte driva i upptagningen så det blir ett balanstravsteg (så ruskigt irriterande!!!) och det är inte okej :p

Så tills augusti är det hårdträning på galopp - halt - trav, trav - halt - ryggning - trav, enkla byten, galoppökningar, öppnor och slutor. Vi ska göra det så djävulskt bra! :p

KL

Har 3 i träning nu; nr 1. ska förhoppningsvis snart bli såld, på honom övar jag upp ridbarheten i allmänhet, mjuk i sidorna och mer 'gymnastisk'. Igår kunde vi göra sluta åt höger, vänster blev inte så bra.. : / så vänster för vi gymma mer på idag! Mer ut till högertygeln, genom olika vändningar och sidförande-övningar.

nr.2 har mått bra av vila (taggat ner) och börjar nu hamna mer mellan hjälperna, så det jobbar vi vidare på (fortfarande..). Nu börjar vi komma dit att när jag trycker på så får man mera 'skjuts' i gången, istället för mera framåt-sprätt. Så nu kan vi äntligen börjar göra riktiga skolor och övergångar med kvalité! Han är som en gummisnodd så innan har skolorna mest känts som att det flyter iväg alldeles för mycket. Han stoppar inte alltid in bakbenen.. Han är väldigt kort fram, så man vågar inte riktigt trycka in rumpan på en explosiv häst med i princip glappkontakt i handen (så lätt är han). Så nu är det mera tempoväxlingar, se till att han är kvar med stöd på tygeln och få honom att jobba på in under sig. Galoppövergångar och skolor blir det nog idag.

nr.3 (min) har tappat jättemycket under våren.... (fy på mig!) Vi ska få upp kvickheten igen (han är också sommar-däst..) och få in bakbenen så han inte ser ut som ett godståg : P Tränar på att svara kvickt för hjälperna sedan gör jag mycket vändningar i skritt (lite slutor med) så han kommer in under sig, sedan korta galopprepriser.

Jag övar mycket på mig själv nu. Jag måste bli kvickare och renodla mina hjälper för att få igång pålle och få honom lite mer elektrisk. Så just nu är det övergångar, övergångar, övergångar, övergångar till förbannelse :D

KL

Puttar upp en lite rolig tråd = )

Dagens kodord; takt och tempo! hade två elever och en elevs häst att trimma idag. Första eleven fick inte tränat alls mycket på detta (då jag inte riktigt fattade hur vi borde ha tränat förrän det var för sent..). Men elev nr. 2 gjorde bra framsteg!

Hennes lektion gick ut på att; rida takten i rumpan och rida tempot med hjälp av 'gummibandet' (mellan axlarna och bettet) (hon släpper gärna tyglarna i tid och otid och ffa ytter..). Hon fick fokusera på att hitta takten, rida den och kunna ändra tempot, sedan skilja på dom båda och kunna ändra dom var och för sig. Korta gummibandet (räta upp sig, bak med axlarna, tung i rumpan, känsla av att korta gummit, och hästen höjer sig fram) - hästen kortar sig, minskar tempot. Ändra takten genom sätet, i rumpan och knäna. (både i gångarten och för att byta gångart). Hon fick rida övergångar kort/skritt, sedan kort skritt till riktigt kort trav- skritt igen. Hon fick jättefina övergångar efter en stund! Övergångar upp som verkligen började bakifrån, halvhalter som kom igenom ordentligt och nyckeln till att öka -utan- att släppa tyglarna och skjutsa på bak : P

Hästen som jag red har varit rätt träig, nu har han fått upp tempot iaf, så att det svarar framåt, men bromsen har varit lite 'ur funktion' ett tag. Insåg att även detta berodde på att han inte lyssnar för skänkeln ordentligt och slutar jobba inunder sig med bak, men när han blev inramad bra och lyssnade ordentligt så funkade bromsen igen. I slutet, när han joggades ner, kunde jag göra ganska markanta tempoväxlingar bara genom sätet, det kändes gött!

Lite samma aha-känsla som efter senaste tävlingarna då jag upptäckte att jag ville snabba på takten utan att ändra tempot (när bjudningen brast). Fast jag inte såg det riktigt så ens när jag tänkte 'aha!' X D

Även i musikvärlden tänker man ju samma, tempot är ex. 120 slag per minut, i där så har du takten, fjärdedels takt/ triol /sextondelstakt.. i tempot kan du ändra takten!

Det var mina filosofier för idag : P

KL

Jag övar på raka linjer. Svårt när man har en ponny som hela livet har gått med rumpan innanför spåret. :devil: Den dagen jag kan lämna kvartslinjerna och gå tillbaka till fyrkantsspåret bjuder jag ponnykräket på morotstårta.

Beror på vilken häst jag rider.
Två av hästarna får jobba ganska mycket med förvända galopper. Den ena för att komma åt en utskjutande vänsterbog, den andra för att komma åt bytena (och en utskjutande högerbog som hamnar i vägen vid bytet).

Inridningspålle som jag köpte för 1½ månad sedan och som då knappt var hanterad, tränar på att svänga i volter, åttor, att över huvud taget gå i skritt och trav och faktiskt fatta galopp. Rygga lite på sitsen. Söka sig ner mot tygeln i skritt vid drivning.
Honom har jag ridit sex-sju gånger totalt så det är uppbenbarligen helt basic men han är duktig.

En fyraåring tränar på skolorna på volt i skritt och trav, tränar galoppfattningar ur ryggning, skritt och trav, helst i form också, 12-15 metersvolter i galopp. Steglängdsändringar i framförallt traven eftersom han har svårt att förstå konceptet "länga stegen" och hellre pinnar iväg i snabbare stegisättning.

En femåring får jobba på lång, låg form och bjudning. Han är lite tjurig och drar gärna ihop teleskopet (halsen, alltså...) och bara kärvar ihop när jag vill ha honom lite mer framåt på ridbana. Ute rider jag honom fram, fram, fram. Steglängdsändringar i trav för det gillar han och han tänder till när han får gå ökad trav så det uppmuntrar jag. Han är suverän på att tänja på stegen i trav!

En sexåring som jag köpte i våras som oinriden (gick inte att sitta upp för han bara bockade och snurrade som en propeller) problemhäst i våras, jobbar med inåt- och utåtställning på volt i skritt och trav, lite steglängdsändring i trav vid övergång från volt till diagonal, försiktigt galopparbete. Jobbar också lite med att flytta bogar. Han är väldigt osäker och jag har inte börjat flytta bakdel på honom ännu utan han får väldigt god tid på sig att förstå uppgiften.
När han blir för osäker eller det blir för jobbigt, kan jag få ett par bockningar och jag vill helst inte att han kommer på att han behöver bocka...

Vi tränar mycket just nu p åatt ställa och att kunna flytta för skänkel utan att bryta av tillhäst ör svag i sitt höger bakben och har svårt att ställa sig till höger och flytta till vänster.. hon vill gärna ta tölt då.
Så detta tränar vi operhört mycket på just nu och hon blir bara starkare för var dag.

Har för tillfälligt ridförbud pga sjukdom och har inte ridit på över en månad, men innan jag blev sjuk övade vi på att han ska lyssna på sätet och bli mer lyhörd för mina hjälper (fd kallblodstravare med en mun av sten). Så det är övergångar, övergångar, övergångar och tempoväxlingar som gäller. Hittills mestadels i skritt eftersom han lätt bara rusar iväg i högre gångarter.

Själv försöker (försökte..) jag träna på sitsen, sluta svanka och vara följsam. Inte låsa mig när han inte lyssnar.

Senast ändrad:

Här tränas det mestadels på att stärka och befästa grunderna samt att stärka och bygga upp kapacitet för en högre form. Och på att få bukt med den där bogen som åker ut under vänstergaloppen på volt. För mig själv är det sitsen, sitsen, sitsen! Skinkridning, skuldror bak och magen fram och så på sikt få upp handen lite också :)

Vi tränar på att reagera för liten skänkel och verkligen reagera, inte slarvtrava lite framåt. Min kära pålla försöker undkomma detta nya, dumma påfynd genom att
1 springa allt vad benen håller
2 ignorera
3 trycka ut halsen

men när vi kommit igenom de tre stadierna är hon superfin.
och matte trött :o

Jag tränar just nu mest på att få upp hans kondition och framåt-bjudning. Även att få hans gångarter mjukare och att han ska samla ihop sig mer även komma i bättre balans då han vinglar runder som en höna vid snabba svängar. Jag tränar också på att han ska klara den korta galoppen i båda varven då han gärna länger den eller bryter av.
Nästa steg i träningen blir små hinder (markarbete), skänkelvikningar och form i alla gångarter då han inte riktig tkan bära sig ännu i galoppen. Att man ska kunna sitta ner ordentligt i traven utan att studsa runder är också ett mål men det tar vi längre fram.

Jag tränar för en lärare som tar allting från början. Rättar till sitsen, man får skritta och trava mycket, får vi börjar om från grunden. Just nu håller vi på med tummarna uppåt, att man ska hålla tygeln med tummen och inte med dom andra fingrarna, hur man har foten i stigbygeln, igångsättningar från skritt till trav, och sådana "basic" övningar!
Jag har ridit för denna läraren i över 1 år, och vi håller forfarande på med skritten och traven. Men det fungerar jättebra!

Alltid kul att man kan roa någon. :mad:
;)

Åh vad skoj det där jobbet låter, jag vacklar just nu fram och tillbaks mellan "jag tror inte jag vill hålla på med ridning längre, jag saknar det inte alls och åker hellre på festival" och när jag läser inlägg som ditt ett sjukt ridsug. Min lever tackar dig alltså. ;)

Fast det är ju inte konstigt om motivationen tryter när du ska igång efter konvalecens, sånt tar knäcken på de flesta motivationsmässigt. Glad om du blev sugen igen av mitt inlägg och hoppas att ni nu är lite längre på vägen - var ju ett tag sen jag skrev inlägget. :)

Hej Mackis! :love:

KL

Jag:

Jag försöker hitta något som i de bästa av världar kallas ryttarkropp. Jag har tappat muskler, känsla, tajming och balans efter ett år utan ridning.

Hästen:

I vår träning så bygger han också styrka då han stod 2 1/2 månad innan jag började rida.

Det är grundridning, grundridning och åter grundridning. Men det är kul! :D

Vi rider miljarder övergångar. För att hitta kommunikation, för att bygga styrka, för att rida de stegen som jag får med kvalitet än att mala runt där det är "okej".

Avslappning/Följsamhet ställer inåt, utåt, kontrollerar att han inte spänner sig och följer min hand. Stämmer av massor.

Lösgjordhet

Tobbe har mognat på detta år och det som är väldigt roligt är att han per automatik gärna är i en lägre form, han har mer energi vilket gör ridningen blir så mycket enklare. Jag behöver inte kämpa utan han går för egen maskin och har en härlig energi och arbetslust.

Rider korta pass och försöker satsa på kvalitet mer än kvantitet. Åsså busar vi en del för att bibehålla glädjen och den underbara framåtbjudning han har hittat efter 11 år :angel:

kl

just nu tränar vi på att trampa på töm! piaff/tramp - skritt, piaff/tramp - trav och lite olika sådana övergångar, buskul! inte varje dag, men det är vad jag ser som vår stora grej just nu... ;)

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 067
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?