Vad tränar ni på just nu?

jacko

Trådstartare
Har ni något/några speciella saker ni tränar på just nu? Rakriktning, takt, temporeglering, halter, ställning?

Jag vill gärna höra om varför ni övar på det just nu, och vad nästa steg är i planen?

Sv: Vad tränar ni på just nu?

Vi övar på att jag ska bli snabb, det går så där:D Lååånga ledningar tydligen....

Eftersom jag har någon form av sengångare med stor gång till häst måste jag alltid jobba med att kvicka upp honom.

Nu har fokus legat på programridning en stund men eftersom jag är gravid och inte kommer kunna tävla på ett tag tänkte jag nu lägga en hel del jobb på skolorna där jag behöver förbättra min tajming. Ska även jobba med de enkla bytena så att dom alltid alltid är riktigt bra. SEN ska vi ta tag i bytena. Framåtbjudningen är något som jag alltid behöver jobba på också men han börjar bli ganska fin om jag får säga det själv ;)

Vi jobbar basic och tränar på att gå framåt för skänkeln och att fortsätta med det även efter att jag slutar inverka med den.

Huvudet upp = röd flagg = benen på!

Sen har försöker jag införa en egen:
Huvudet ner -> ihop med skulderbladen!
Det MÅSTE gå att komma tillrätta med den där sitsen!

Vi jobbar på att han ska gå FRAM ordenkligt, framförallt när han blir lite trött och gör samlande rörelser. Då överger han mig och "dör" som han gör inne på dressyrbanan. Det grundar i bristande framåtbjudning i mer krävande rörelser. Där vill jag få honom mer energisk för hjälperna, både fram och tillbaka. Genom detta kan vi så småningom använda oss av mindre hjälper.

Genom detta har jag förhoppningar om att få bättre travlängningar, där han gärna "dör".

Rakriktning, främst tränar vi uppridningar på medellinjen, nu när vi har speglar i ridhuset på nya stallet! :banana:

Efter att ha filmat dagens pass lägger jag till:
IN med armbågarna, Håll i tygeln och UPP med huvudet på mig själv!!

Gah, hur svårt kan det vara??

Jobbar bara med mig själv just nu eftersom jag rider lektion. Nu är det kurs i tre dagar sen sommaruppehåll.. under den tiden så ska jag försöka se till o få fart på fysträningen då jag är så svag i bålen.
Det jag behöver jobba på är att räta upp mig ännu bättre och ja upp med allt:D
Kruxet är att det gör väldigt ont i ryggen och nedsittning i trav ska vi inte prata om.. det fungerar bara inte just nu..:(

Tränar på att ha kontroll på hörnen. Hästens hörn, alltså. Stärka ffa vänster bak för att förbättra höger arbetsgalopp. Öppnor och slutor i arbetsgaloppen.
Tempoväxlingar i skritt, trav och galopp. Travökningarna börjar bli bättre, skrittlängningarna är jättebra bara jag slappnar av. Galoppen länger han bara jag slutar samla honom - men visst blir han lång som ett godståg.
Galoppfattningar i skritt, nedtagningar från galopp till skritt (går ganska bra ibland, ibland kör han upp huvudet).
Ska rida nästa LA tävling om knappt tre veckor och höger arbetsgalopp gick dåligt på förra tävlingen. Fick 4 på de momenten vilket inte är så kul. Fick å andra sidan en del 7 också, vilket är betydligt mer glädjande.
Hästen är 6 år och fd travhäst (nordis).

Vi jobbar just nu med att hitta lååååånga steg, flow och genomsläpplighet genom hela hästen. Han får inte krulla ihop sig, trycka upp nacken eller bli kort och trippig utan det ska flyta. Att hela tiden ha honom framför mig.

Jag jobbar på att få en bättre hållning på överlivet, få ihop axlarna och sluta pressa ner huvudet. Samt att komma ihåg att driva båda bakbenen, inte hänga upp mig så mycket på att jag tycker han är svagare i det ena och därmed överkompensera för det.

Så just nu är det mycket stora volter, serpentinbågar, snett och halvt igenom, övergångar och tempoväxlingar. Avspänt, i balans och med bibehållen framåtbjudning.

Att jobba vidare med sedan blir ju att börja samla ihop men ändå behålla "flowet" framåt.

Märkte du av din egen förändrade balans i o m graviditeten (tyngdpunkten ändras ju :laugh:) - och märkte hästapållen också av det?

Just nu håller vi på med galoppen, att ha honom ordentligt framme för hjälperna och när vi tar tillbaka ska det inte bara bli studsigt och utan rygg. Har haft lite härdsmälta så det har känts riktigt kasst men nu börjar det bli bättre.
Rider mycket galopp, framåt framåt framåt för att kunna ta tillbaka. Galopp ute på hoppbanan och i skogen.

Mer konkreta rörelser är galopp - halt - trav och enkla bytena, trav - halt - ryggning - trav, jag har varit för slapp i mina hjälper och det har blivit galopp efter halterna.
Så det är mest ryttarerror vi kämpar med helt enkelt, om inte jag gör rätt gör ju inte han rätt.

Hur är det när man börjar samla sin häst lite mer - blir det inte rätt mkt jobbigare för hästen i början (innan den byggt upp styrka, menar jag)?

Kan det ha något att göra med att du upplever att han "dör"?

Här är det ju hemskt grundläggande. Försöker lära in galoppskänkel, vilket han förstår hyfsat. Däremot blir det alltid höger galopp. Så tränar både tekniskt på att förstå hjälpen, och styrkan i vänster varv som är hans svaghet. Tränar på detta både uppsuttet och på töm.

Andra tekniska saker som t.ex. sidförande skänkel jobbar vi också ständigt på. Det går verkligen framåt. :)
Han har lite svårt för att vänta på mig, nu för tiden är han oftast piggelin och ångar på. Med övergångar och hela tiden olika ridvägar försöker jag få honom att bli mer lyhörd utan att tappa framåtbjudningen. Det har hjälpt mycket bra angående att snabbt svara på skänkeln, däremot svarar han inte alls lika snabbt på förhållningar. Så där kämpar vi vidare.

Just nu tränar vi på olika saker min häst och jag.

Jag:

* Kunna rida rakt fram på en grusväg utan att få ponnystopp för gräsätning i kanterna
* Kunna korta tygeln utan att hästen tvärnitar och rycker tygeln ur handen för att beta eller slänger huvudet rakt upp i sur protest
* Kunna göra halt och stå still utan att backa, gå åt sidan, rycka tygeln ur handen för att börja beta
* Lära hästen att sluta bita matte i foten när han hysteriskt jagar blinningar

Kräkhästen:

* Tränar flitigt upp tuggmusklerna genom att frenetiskt beta ner varenda liten gräsfålla till sand och grus
* Övar smidighet och elasticitet i frampartiet genom att ligga på knä med ett ben och stoppa ett utanför tråden för att komma åt godare gräs utanför
* Tränar in snabba reflexer för att tvärnita och äta för att överlista matten
* Tränar på längningar. Av ryggen och halsen.
* Gymnastiserar genom att träna på att ha bakbenen så långt bakom kroppen som möjligt och manken så låg som möjligt. Siktar mot dragsterform innan sommaren är slut.

Jag älskar att skritta... :devil:

Hahah gud x)

Vi jobbar mycket på slutorna på hörnlinjen. Ena varvet vill inte riktigt ge med sig. Sen ryggningarna men dom går bättre och bättre, vi har gått från en 5a till en 7a på dom nu hahah :D
Sen "tränar på att tävla" Busponken blir väldigt nervös och spänd. Det har blivit bättre men vi kan fortfarande inte ge 100% inne på banan för det är alltid något. Han blir spänd och jag är säkert lite nervös med och då tar han inte riktigt hjälperna. Sen är han som en liten sur tant på tävling. Skulle jag trycka på honom lite så blir han arg och kan hitta på världens trix:devil:

Märkte du av din egen förändrade balans i o m graviditeten (tyngdpunkten ändras ju :laugh:) - och märkte hästapållen också av det?

Kan ärligt säga att jag inte märkt någon jätte skillnad över just det däremot är ju styrkan i bålen inte riktigt densamma. Min häst behöver hållas ihop väldigt mycket genom sätet och där kan jag bli arg på mig själv när jag inte orkar... Men det har ändå fungerat över förväntan tycker jag.

Har just börjat rida för en ny tränare och vi börjar verkligen om från basic. Tränar på att kunna rida i en låg rund form med genomsläpplighet och att verkligen kunna runda av henne i sidorna. Rider massor av övergångar och har lämnat galoppen lite därhän för närvarande. Min egen högersida behöver mjukas upp och inte låsa mig själv och hästen.

Just nu tränar vi på olika saker min häst och jag.

Jag:

* Kunna rida rakt fram på en grusväg utan att få ponnystopp för gräsätning i kanterna
* Kunna korta tygeln utan att hästen tvärnitar och rycker tygeln ur handen för att beta eller slänger huvudet rakt upp i sur protest
* Kunna göra halt och stå still utan att backa, gå åt sidan, rycka tygeln ur handen för att börja beta
* Lära hästen att sluta bita matte i foten när han hysteriskt jagar blinningar

Kräkhästen:

* Tränar flitigt upp tuggmusklerna genom att frenetiskt beta ner varenda liten gräsfålla till sand och grus
* Övar smidighet och elasticitet i frampartiet genom att ligga på knä med ett ben och stoppa ett utanför tråden för att komma åt godare gräs utanför
* Tränar in snabba reflexer för att tvärnita och äta för att överlista matten
* Tränar på längningar. Av ryggen och halsen.
* Gymnastiserar genom att träna på att ha bakbenen så långt bakom kroppen som möjligt och manken så låg som möjligt. Siktar mot dragsterform innan sommaren är slut.

Jag älskar att skritta... :devil:

:bow::bow::bow:

Just nu övar vi på att skritta lugnt, trava lugnt och galoppera lugnt..
Idag funkade skritten någorlunda bra, traven fanns i ett par steg sen blev det räsergalopp..

Stora ängar och glad häst = mindre bra
Raka vägar och glad häst = mindre bra

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 067
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?