Vad tränar ni med er hund?

H

hippihopp

hej !

jag undrar vad ni tränar med era hundar. Tränar ni något speciellt, eller är det "bara" promenader i skogen? Tävlar ni?

Själv skulle jag vilja börja med agility, men min hund är rädd för hinderna :mad:. Dock är han bara rädd för dessa "konstgjorda" hinder, som man bygger själv/köper. Men att hoppa över en gren i skogen, det älskar han :grin: Då kan han hoppa nästan hur högt som helst, tom högre än vad min häst hoppar :D Jag lovar, det är sant ! :rofl:

Men iaf, sen tänkte jag att man kanske kunde ta och träna rallylydnad. Är det någon av er som gör det? Är det roligt? Har lånat boken "Rallylydnad", och det låter som at det kan vara ganska kul :)

Dock är jag lite lat av mig, så hunden får tyvärr inte all den motion som han behöver.

En annan fråga, kan man träna ngn typ av "NH", fast med hund? National Dogmanship ? :D

Sv: Vad tränar ni med er hund?

Utöver att ha mina som "vanliga sällskapshundar" så tränar jag lydnad med mina (ska tävla med den ena i sommar) och lär dem även små tricks. De tycker det är jättekul att få tänka och göra saker, framförallt unghunden som ofta går och viftar på svansen under fotgåendet och ser allmänt jätteglad ut när man tränar andra moment :p

Om du vill börja träna någonting med dina hundar men är osäker på hur du ska göra så kan det vara guld värt att gå någon liten kurs eller ta kontakt med någon vän/bekant som är bättre än dig på det du vill göra och så tränar ni ihop. Många gånger gör man onödiga fel när man tränar själv som gör att det tar längre tid för hunden att lära sig saker och alla framsteg "stoppas upp".

En annan fråga, kan man träna ngn typ av "NH", fast med hund? National Dogmanship ? :D

Tror du menar Natural ;) NH står för natural horsemanship :)

Jag är ganska aktiv med mina hundar. Schäfertiken tränas huvudsakligen i IPO och kommer att tävlas i det samt "lydnadslydnad". Kanske startar brukset med henne någon gång också.

Terriern är först och främst viltspårhund och målet är väl att få en championtitel på honom. Nu blir det dock mest lydnadsträning för honom..svårt att spåra i snö när man är 30 cm hög..:D. När han blir äldre ska vi prova hans jaktegenskaper i konstgryt.

Utöver det tränar jag gärna tricks med hundarna vilket de älskar bägge två.

Jag tränar allt möjligt med min hund :). Framförallt agility, men även lydnad, spår, ska börja med sök, uppletanden etc. Har mycket "gratis" eftersom hon är så enormt kontaktsökande och arbetsvillig. Hon får aldrig nog! Enda gången jag lyckats köra slut på henne var efter att ha lagt spår för första gången, när hon var typ 7-8 månader :D.

Golden: Tränar o tävlar lydnad. Tränar även viss apportering o målet är väl en start i nkl. Om jag nu börjar tycka det är roligt. Går även något viltspår/ person spår med henne ibland som omväxling.

Flatten. Tränar lydnad, bruks spår/ viltspår även lite apportering. Tävlar lydnad o målet är även att tävla bruks samt även viltspår

Annars är de som vilka sällskapsdjur som helst. Den dagen dom inte gillar att träna/tävla lägger jag ner.

ja, oj, det va det jag menade :D

vad för tricks? hur gör ni? :p

Allt jag kan komma på och har tid med! Schäfern är väl den som kan flest i dagsläget. Höger/vänster tass , ligg död, rulla, snurra runt, slalom mellan benen, sitta vackert (på rumpan med framtassar i luften), backa och det vanliga sitt/ligg/stå/skall.

Planen är väl att lära henne många fler och några roligare grejjer. Typ att lägga tassen på nosen (någon rekommenderade att jag skulle klistra fast något där men hon tyckte det var helt okej att något satt fast i huvudet på henne och skymde sikten..suck) och sådant. Vi övar mycket på dirigering också och det går helt okej. Just nu vill jag helst lära henne att städa upp sina leksaker och lägga i en korg..har bara inte haft tid ;)

Terriern ska jag väl försöka göra detsamma med, han kan sitta fint och fjärrdirigering och snurr, men inget mer.

Hur menade du med "hur gör vi?"..Menar du hur jag lär in?

Tränar lite lydnad och viltspår med min krabat, det är dock mer för att jag tycker det är roligt än han... :P

Med nästa så ska jag framförallt jaktträna och jaga men det blir även tävlingslydnad och viltspår med denne! :)

Köttbullar och ett oändligt tålamod är vad jag rustar mig med inför träningspassen! Med många hundar så är a och o att göra allt till en lek!

Klicker är fenomenalt om man har en hund som inte är rädd för ljudet!

ja, hur lär ni in dom olika tricken, har du lättlärda eller svårlärda hundar ? :)

Jag tycker det är väldigt olika från moment till moment. Vissa fattar dom bara på direkten medan man får nöta järnet på andra. "Stå" (bara rakt upp och ner) har mina hundar haft ett jäkla gissel med men det har äntligen satt sig.

Ligg död lärde sig bägge mina på en gång. Grima hade lätt för tass, Ian fattar noll i det momentet. Utgångsposition fattade Grima supersnabbt medan Ian har jag fått nöta nöta.

De har väldigt olika personligheter. Grima vill ju gärna försöka igen och igen, henne kan man "pressa" mer att försöka medan Ian tycker att jag är dum och går därifrån om jag tjatar eller bara är tråkig enligt hans mått mätt.

Tålamod krävs, och jag brukar köra något godis eller en leksak beroende på om jag vill ha fart i momentet eller mer fokus.

Planen är väl att lära henne många fler och några roligare grejjer. Typ att lägga tassen på nosen (någon rekommenderade att jag skulle klistra fast något där men hon tyckte det var helt okej att något satt fast i huvudet på henne och skymde sikten..suck) och sådant.

Testa att lägga/hänga en garnstump på nosen (eller grässtrån i sommar) som kanske "kittlar" henne, då kanske tassen åker upp och tar bort det.

Hanen, lydnad, spår och sök
Tiken, lydnad, spår, sök, rapport.
Med tiken är det åt IPO-hållet, hanen är det bruks.
I vår ska vi börja med bevakningsträning (försvarsmakten) med bägge.

Tja just nu är väl träningen högst begränsad pga lappmöglet... Men annars tränar vi lydnad, agility, spår & viltspår. Till sommaren kommer det också jobbas med eftersöksgrenarna så att vi kan få avlägga eftersöksproven som rasklubben anordnar.

Fick höra i början att jag var lite galen som skulle köra spår både på vilt och människa och hur skulle jag veta när hunden spårade vad. Tycker det har varit ganska lätt men så har jag turen att ha en hund som man kan se väldigt tydligt på när han är koncentrerad och vad han pysslar med.

Vi hade hundar som var rädda/tveksamma för hinder på min nybörjarkurs. Majoriteten av dem kom över det efter det att de hade testat och fått massor med smaskig belöning och man tog det dessutom väldigt lugnt. Någon enstaka hund tyckte fortfarande att balanshinder och gungbräda var otroligt läskiga när kursen var över. En hund var väldigt mörkrädd så den gillade inte att springa i tunnlar när vi tränade på kvällstid men dagtid gick det jättebra :laugh:

kl

Kom på att jag även påbörjat krypet. Jag tycker att det går bra men hur lär ni in det på bästa sätt?

kl

Kom på att jag även påbörjat krypet. Jag tycker att det går bra men hur lär ni in det på bästa sätt?

Jag har gått framför hunden, dubbelvikt med en godis framför nosen på hunden :D
Att jag gått framför är för att jag kunnat reglera farten och riktning mycket bättre, när hunden fattat kommando + övning så placerar jag mig bredvid.

Själva krypet fixar hon, det är inte det. Problemet är ju att få hunden att gå "FF" fast den kryper. Det är den biten jag är intresserad av!

Hunden vet att den ska krypa rakt och i vilken takt (har inte börjat med någon vinkel än) så jag lägger hunden och säger kryp, då kryper hunden så länge jag går, när vi kommit några steg så stannar jag. Jag gick ganska länge framför hunden vid inlärning och det funkade faktiskt bra att lägga på momentet att jag gick bredvid istället.

Jakt och bruksspår är planen för unghunden. Skulle gärna träna sök också men tiden räcker inte. Med tidigare hundar har jag förutom ovanstående tränat och tävlat agility och tävlingslydnad.

Angående lättlärdhet så tycker jag att olika hundar har lätt för olika moment. T.ex. har jag haft en hund som fattade framåtsändandet (svårt moment) på en gång. ”Jaha, man galopperar fram till människorna, bryter av och går vidare. OK!” Tog tre träningspass:) Nästa hund hoppas jag har lätt för kryp, för det har jag misslyckats med tidigare hundar:crazy:.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar