Vad tiitar ni på när ni väljer hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Packe_alicia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 824
P

Packe_alicia

Vad går ni efter när ni väljer hingst?

Går ni enbart efter extriören?
Kollar ni upp vad hingsten nedärver?

Ja helt enkelt vad är viktigt för dig?

Så här gör jag!

Först kollar jag extriören och om den kan tillföra mitt sto något bra!

Sen vill jag gärna ha referenser, alltså avkommer för att se hur hingsten nedärver sig tycker det är kanon viktigt!

Färgen på hingsten är ganska ovesentlig i mina ögon.

Sv: Vad tiitar ni på när ni väljer hingst?

Jag börjar med stoet och vad jag behöver förbättra på henne för att få den avkomma jag vill ha. Sedan letar jag efter en hingst som har stoets bra egenskaper men inte de dåliga.
Stam på hingsten, tidigare bedömningar av honom och ev avkommor är ju saker som kan vara avgörande. Även vad stoets och hingsten stammar tidigare har gett och om det finns avkommor med liknade stam så kan de ju vara av intresse.

Jag letar hingst nu.

Kollar upp vad stoet har & behöver kompletteras med.
Kollar upp vilka hingstar som har det jag behöver till mitt sto
Vad dom lämnar för avkommor & om det är något jag vill ha.

Sist tittar jag på priset...

Exteriören är inte allt, det jag tittar på när det gäller just den biten är om hingsten är av en lättare typ Själv har jag ett grovt sto, och behöver en lättare variant av hingst för något stenröse vill man inte ha.

Ridegenskaper för mig är det allra viktigaste, därför tittar jag mycket på sådant, i slutändan ska hästen fungera som riddjur och därför är den biten viktig att prioritera.

Referenser kan man visst ta om det känns rätt för en själv, men i slutändan är det stoet som sätter linjerna för den blivande avkomman och därför handlar det om att kompensera stoets svagheter mer än att förstärka något som är bra hos stoet.

Först och främst måste man ju komma fram till vad det är för slags avkomma man vill ha, och välja lämpliga hingstar till stoet därav.

Men när jag väl kollat på sto och bestämt avkomma, så går jag på magkänslan när det gäller hingstar. Därför kanske några sållas bort som inte ska sållas bort, men så funkar det hos mig. Ser jag en bild där hingsten inte tilltalar mig så går den bort. Jag vill ha den där "JA, detta är hingsten"-känslan när jag väljer.

Sen tittar jag på egna resultat och meriter. Vad har den gjort och hur ser den ut när den gör det. Sen blir det priset och sen vart den står.

knapplån Kul med så många svar alltid intressant att veta vad andra tittar efter kan alltid lära något nytt...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka