Vad tar hovslagare betalt?

Silkisif

Trådstartare
Hej!

Tanken bara slog mig, hur mycket skiljer sig priserna för exempelvis verkning plus skoning runtom i landet? Är det till exempel dyrare i Stockholm än i Skåne?

Vad betalar ni, och i vilken region bor ni?

Sv: Vad tar hovslagare betalt?

Jag har betalt 900 kr för 1 helskoning,3 verkningar,nu vet jag inte vad räkningen blir då han kan ha höjt priset vi får se då fakturan kommer

Prisjämförelser är svårt. Det finns så många andra parametrar att beakta när man väljer tjänst/hovslagare.

Man får hoppas att alla tar (åtminstone) så mycket betalt att de får en tillräcklig inkomst för att kunna ta ut en dräglig lön och ha en dräglig socialförsäkring, utan att behöva sko ihjäl sig med massor av skoningar varje dag. Det är ett tufft hantverk.

Jag får verkligen hoppas att min hovslagare inte läser denna tråd.

Jag brukar betala 500 för en skoning och 100 för en verkning. Även de hovslagare jag haft tidigare har legat på ungefär samma pris.

Jag får verkligen hoppas att min hovslagare inte läser denna tråd.

Jag brukar betala 500 för en skoning och 100 för en verkning. Även de hovslagare jag haft tidigare har legat på ungefär samma pris.

Personligen skulle jag skämmas över att betala så lite för hantverket och det tuffa jobb det innebär ÄVEN om det är så att vi givetvis har fri prissättning inom lagens gränser och det är upp till hovslagaren att avgöra nivå. Efter moms och vad skor, söm, utrustning, utbildning, fortbildning kostar blir det liksom ett negativt resultat kvar. Eller så tvingas man sko 16 hästar om dagen vilket både sliter och definitivt dödar kvaliteten på arbetet. Eller tvingas ha ett annat arbete vid sidan av.

Personligen skulle jag skämmas över att betala så lite för hantverket och det tuffa jobb det innebär ÄVEN om det är så att vi givetvis har fri prissättning inom lagens gränser och det är upp till hovslagaren att avgöra nivå. Efter moms och vad skor, söm, utrustning, utbildning, fortbildning kostar blir det liksom ett negativt resultat kvar. Eller så tvingas man sko 16 hästar om dagen vilket både sliter och definitivt dödar kvaliteten på arbetet. Eller tvingas ha ett annat arbete vid sidan av.

För det första så är det givetvis svart. Även ifall du inte vill tro det så kan du nog räkna med att de flesta privatpersoner betalar sina hovslagare svart. Även många av de som betalar 1000:- och tror att de betalar vitt betalar nog i verkligheten svart.

Så betalar jag 500 så har han ju kvar ca 400 efter materialkostnader.
Ca 20 arbetsdagar ger 8000:- i månaden ifall han bara skulle sko 1 häst om dagen. Skor han 4 så är vi uppe i 32000:- i månaden. Skor han 6 om dagen så är vi uppe i 48 000:- i månaden rätt ner i fickan.

Så att min hovslagare skulle vara underbetald är bara nys. Nu gör han nog minst hälften (kanske mer) av sina timmar till företag och med tanke på att han ofta kommer till mig på kvällar/helger så är han nog uppe i ca 40 hästar i veckan i snitt.

Sen undrar jag hur mycket fortbildningar hovslagare åker på normalt. Jag ska fråga nästa gång, men jag skulle bli mycket förvånad ifall han brukade åka på kurser särskilt ofta.

Jag har aldrig haft en hovis som jobbat svart. Jag har heller aldrig haft en hovis som inte fortbildar sig.

Min nuvarande, nåja den ena av dem, är helt färsk. Han tar 800 för en helskoning.
Min andra, min expert kan man säga, tar också 800 för en runtom. Men honom anlitar jag mest för specialbeslag vilket givetvis blir dyrare. Han utbildar sig i princip hela tiden, är ständigt uppdaterad på det senaste inom fång. Han är super!

Jag ser det som en principsak att hovis inte är svartjobbare. Måhända jag är en tråkig människa, men jag tycker saker och ting ska gå rätt till.

Jag betalar 300 kr för verkning och 900 kr för verkning och skor runt om. Det kan dock hända att priset för skoning gått upp då jag bara behövt verkning de två senaste åren. Allt är vitt och hovslagaren är asgrym, varmskor dessutom.

För det första så är det givetvis svart.

Fast då är prisuppgiften ganska ointressant.

"Hur mycket kostar en 45-tums platt-tv? Jag köper alltid min av hederlige hälaren Harry och en bra inbrottshelg betalar jag inte mer än 2000 kr."

Om man vill bidra till grov ekonomisk brottslighet, är inte mängden pengar man bidrar med jätteintressant. För andra än Polismyndigheten, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten. För mig är det självklart att man inte vill bidra till ekobrott, som utarmar samhället. Men det är ju olika, har man lärt sig.

Och jag tycker att det är självklart att man vill ge förutsättningar för hovslagaren att fortbilda sig och bedriva en bra verksamhet i fortvarighet. Men det är säkert också olika. Och på den fronten är inte skiljelinjen om man väljer att sponsra organiserad brottslighet eller inte. Mer en fråga om vilken kvalitet man vill ha på tjänsten, och vilka företagsvillkor man vill bidra med till sin hovslagare.

Fast då är prisuppgiften ganska ointressant.

"Hur mycket kostar en 45-tums platt-tv? Jag köper alltid min av hederlige hälaren Harry och en bra inbrottshelg betalar jag inte mer än 2000 kr."

Du skulle behöva komma ut i verkligheten hör jag. När det gäller hovslagare och privatkunder är jag helt säker på att en överväldigande majoritet kör svart. Jag har pratat med min egen hovslagare om det (även med den förre) och det finns några få privatkunder som kräver att få det vitt. Ifall hovslagaren tar med det i bokföringen är ju en annan sak, men ifall kunden är nöjd med att betala 800 istället för 500 så antar jag att kunden är nöjd även ifall enda effekten är att hovisen får 300:- extra rätt ner i fickan.

Att jämföra det med att köpa stöldgods visar ju bara på att du inte har något som helst sinne för proportioner.

Jag har aldrig haft en hovis som jobbat svart.

Hur vet du det? Ifall du inte gått igenom din hovis bokföring så har du faktiskt ingen aning ifall det är svart eller vitt. Att tro att det automatiskt är vitt bara för att du fått kvitto är otroligt naivt.

Jag har aldrig träffat en hovslagare eller veterinär som inte gått med på att ta det svart. Sen kan det ju bero på vad kunden ger för signaler. Framgår det att kunden har en väldigt stark skattemoral så kan jag nog tänka mig att hovisen envisas med att lämna kvitto t.ex. Är hästägaren med under skoningen så lär ju hovisen kunna få en viss uppfattning ifall det är riskabelt att ta det svart eller ej.

KL
Vad billigt alla kommer undan, betalar idag 1300:- för en helskoning vitt (får faktura så hoppas det). Betalar gärna mer om jag vet att jag får en hovslagare som vet vad den gör. Bor i Karlstad, Värmland.

*kl*

betalar (som de flesta andra verkar det som) 1000:- för en helskoning. Vitt och därmed helt rimligt pris och väl värt det för en duktig, noggrann och lugn hovis som dessutom fortbildar sig regelbundet.
Bor i Skåne, malmöregionen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Vi behöver hitta en ny hovslagare, och fick kontakt med en tjej som sa att hon har 2 års erfarenhet, och jag tänkte OK, man kan vara bra...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
9 550
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 977
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka