Vad tar försäkringen?

Om det inte står i försäkringsbrevet att du har reservationer på ryggen så ersätter försäkringen röntgen och eventuell behandling.

Så enkelt är det tyvärr inte. Kan man man visa att skadan förelegat försäkringen, alltså funnits där innan tecknandet, oavsett när det uppmärksammats - kan man få avslag på ersättning, oavsett reservation eller ej.

Så enkelt är det tyvärr inte. Kan man man visa att skadan förelegat försäkringen, alltså funnits där innan tecknandet, oavsett när det uppmärksammats - kan man få avslag på ersättning, oavsett reservation eller ej.

Helt rätt. Agria har också många fall med reservationer som inte framgått av försäkringsbreven men där de ändå vägrat ersättning.

Försäkringen täcker inget som förelegat innan försäkringen tecknades. Det är reglerat i försäkringsvillkoren som man godkänner i o m att man tecknar försäkringen.

Grejen är att de drar av 10 000 oavsett när det gäller T-märkning. Så om du har hästens livvärde på 30000 och vill T-märka så drar de av 10000 först. Då har du 20' kvar som du kan få ut, sen kostar det lite att T-märka också, kan kosta att få ut intyg ang nedsatt användbarhet etc.
Så de 5000 får du nog bara ut vid avlivning.

Tycker defintivt att du ska använda försäkringen gällande klinikbesöket, det är ju därför du har hästen försäkrad. Beklagar den tråkig prognosen.

Gäller inte alla bolag.

Hittade papperna nu och det är ingen reservation på ryggen i alla fall, 50 000 i vet och 5000 i liv bara. Så är inte lönt med triangelmärkning då man bara får ut kostnaden för avlivning..

T-märka är eg dumt om man tänkt behålla hästen eftersom försäkringen blir så extremt begränsad.

Jag skulle möjligen T-märka ett högt försäkrat sto som sedan kan gå i avel (om det är en skada som inte beror på någon medfödd svaghet).

Sveland gör inte så. Tycker det låter extremt märkligt, då betalar man ju för 10k mer än man kan få ut?!

I så fall har Sveland slutat. De gjorde det förr. 8000 för ponny och 10 000 för stor häst drogs av och behölls i extremt begränsad liv

Och klart du betalar för mer än du får ut om du väljer att behålla din utdömda häst och få ut livvärdet men har hästen kvar. Om den tas bort av anledning den oerhört begränsade livförsäkringen täcker får du ut de sista pengarna.

Sveland gör inte så. Tycker det låter extremt märkligt, då betalar man ju för 10k mer än man kan få ut?!
Det ligger ju kvar som livvärde om man vill det.
Men bra att veta att alla inte gör så, även om Sveland aldrig är ett alternativ för mig.
I TS fall känns det kanske inte aktuellt ändå, jag vet inte vad själva märkningen kan kosta eftersom jag inte betalade för den, men 1500-2000 skulle inte förvåna mig. Då återstår bara några tusenlappar på 5000 krs livförsäkring.

Liknande trådar

Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 888
Ekonomi & Juridik Jag har uppfödning i liten skala och ska nu sälja en treåring jag har fött upp själv. Hästen är väl försäkrad och har varit det hela...
2
Svar
32
· Visningar
2 672
Senast: kinne
·
Hästmänniskan Min gammelhäst har nu 21år gammal börjat kännas lite ofräsch och det har fått mig att fundera i banorna att det här kan vara hans sista...
2
Svar
31
· Visningar
3 997
Senast: yennork
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 373
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama