När tar ni beslutet?

Sv: När tar ni beslutet?

tessiem, du har redan svaret. Det är det svåraste beslut en hästägare har att fatta, men det handlar om att sätta hästen i första rummet. Det är ansvarsfullt och oegoistiskt att låta en häst vandra vidare när det är dags. Hästen lider inte av det; det är man själv som lider. Det kanske är delvis därför som det är så svårt.

Så länge du tar ditt beslut av omtanke till hästen så kan det inte vara fel. Och det tycker jag att det låter som du gör.

När det inte finns livskvalitet är det dags. Det var det för våran gamling, 33 år, igår:cry:.
Det känner man på sig just som du skriver när de faller ur och inte hänger med gänget längre. Är hästen pigg och glad i övrigt kanske den kan få en sista sommar då de kan ha lättare att hålla hullet på gräs. Nästa vinter blir det förmodligen ännu svårare. Det är inte rätt att vänta tills de inte kan stå på benen längre. Det är det svåraste beslutet att bestämma över någon annans liv och död, men att få sluta sina dagar så snabbt som det ändå går måste ändå vara det bästa och mest humana.

Sitter i precis samma sits som du... 21årig älskling som jag haft i 11 år nu.
Senaste året har det varit det ena efter det andra (hosta, trötthet, käkfrakturer och muskelskador - samt gått från att vara högst i rang till att inte längre domdera över sina hagkamrater), och nu har han börjat markera på sitt gamla "travarben" vid överansträngning. När jag upptäckte det tog jag beslutet.
Jag vill inte att min fina levnadsglada häst ska sluta sina dagar i smärta och orkeslöshet. Jag vill minnas honom frisk och stark som han alltid varit. Han ska få en sista sommar med sina hästkompisar - han njuter redan av det gröna gräset och de stora hagarna. Men han ska inte stallas in till hösten efter sommarbetet.
Det är ett tungt beslut, men du känner själv vad som är rätt. Ellerhur?

Igår när han kom in hade han återigen slagit upp ett sår på benet, har hänt jätteofta sista åren. Så nu börjar han även bli snubblig i hagen. Så då blev beslutet lättare.

Jag får ångest bara av att skriva det här men det blir hans sista sommar. Jag älskar honom för mycket för att bara ha kvar honom för min skull.
Vackraste hästen. Han förtjänar ett liv där han mår bra & om det livet nu passerat så vill jag ta beslutet innan han tappat all livslust.
Men fan vad ont det gör.:cry:

Så du & jag får ge våra gamlingar all kärlek deras sista sommar så får de mötas på andra sidan sen, unga & fräscha igen..

Sitter i precis samma sits som du... 21årig älskling som jag haft i 11 år nu.
Senaste året har det varit det ena efter det andra (hosta, trötthet, käkfrakturer och muskelskador - samt gått från att vara högst i rang till att inte längre domdera över sina hagkamrater), och nu har han börjat markera på sitt gamla "travarben" vid överansträngning. När jag upptäckte det tog jag beslutet.
Jag vill inte att min fina levnadsglada häst ska sluta sina dagar i smärta och orkeslöshet. Jag vill minnas honom frisk och stark som han alltid varit. Han ska få en sista sommar med sina hästkompisar - han njuter redan av det gröna gräset och de stora hagarna. Men han ska inte stallas in till hösten efter sommarbetet.
Det är ett tungt beslut, men du känner själv vad som är rätt. Ellerhur?

om han går och snubblar i hagen och gör sig illa utan att han används kanske det är dags redan nu? Och inte vänta en hel sommar...

Han är inte så dålig att det måste göras akut, han rör sig ju inte stappligt eller nåt men har fått svårare att få med sig benen i alla lägen..

om han går och snubblar i hagen och gör sig illa utan att han används kanske det är dags redan nu? Och inte vänta en hel sommar...

Frågan är om en häst mår bra av att få *sista* sommaren med kompisarna när man är trött har ont och går med smärta dag som natt ,magrar av , inte klarar det man gjort förut sjunker i rang osv ?

Eller om matte mår bättre av att _tro_ att häsen mår bättre av sista sommaren ?

I Trappalanda har man kompisar och grönt gräs hela året om och framför allt inte ont .

Kram till dig Mia

Blä, vilken jobbig situation det är att ha en gamling. :( Själv har jag ett 22-årigt sto och jag har nyligen gått igenom dessa kval tills jag fick besked från kliniken att hon klarar sig ett bra tag till som vardagsmotionär. Puh!!! Hon har lite knas i haserna.

De där tankarna är helt overkliga, obönhörliga och fasansfulla. Det är en sån märklig tanke att hästen inte ska finnas mer så jag förstår fullt ut dina tankar och känslor. Jag hoppas du får fina dagar med hästen din tills den sista dagen kommer.

Nej det gör den antagligen inte, jag håller med dig fullt och fast.

Men det är svårt att beskriva varför jag tycker att det är dags för det är absolut inte så att han plötsligt tappat hull osv, han har alltid haft svårt att hålla hull men den här vintern har varit värst.
Och att han känns ofräsch är bara något som JAG känner som ägare, de som ridit tycker att han är mjuk & fin för sin ålder men JAG känner att det liksom inte känns som förut.

Så han är inget magert, snubbligt vrak men min känsla är att han KOMMER att bli det om jag inte låter honom somna efter den här sommaren..

Han är fortfarande högst i rang & tar gärna en galopp i hagen med sina kompisar & de som inte känner honom tycker att han är fräsch för sin ålder.. men jag känner att han börjar kännas "annorlunda" och mer försiktig.

Hade jag trott att han har riktigt ont eller att han kommer tappa i rang så hade han redan fått somna.

Det svåra är att han liksom har gnistan kvar men inte på samma sätt som förut, dock känner jag att OM jag har kvar honom ännu ett år så kanske gnistan är helt borta.

Idag har han skruttat runt med dottern (7år) på ryggen & han är så nöjd, med öronen framåt & villig att lyssna på hennes hjälper trots att hon inte når nedanför sadeln..men när den dagen kommit när han inte tycker att livet är kul då har jag ju väntat för länge..

Frågan är om en häst mår bra av att få *sista* sommaren med kompisarna när man är trött har ont och går med smärta dag som natt ,magrar av , inte klarar det man gjort förut sjunker i rang osv ?

Eller om matte mår bättre av att _tro_ att häsen mår bättre av sista sommaren ?

I Trappalanda har man kompisar och grönt gräs hela året om och framför allt inte ont .

Kram till dig Mia

Visst gör det ont, fruktansvärt ont! Att ta beslutet att avliva sin vän är bland det svåraste man kan göra.

Men, som jag ser det, precis som det är vår skyldighet att ge våra djur ett så bra liv vi bara kan, är det vår skyldighet att ge dem ett bra avslut på livet. Att de dör är oundvikligt, när och hur är vårt beslut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar