Sv: När tar ni beslutet?
Nej det gör den antagligen inte, jag håller med dig fullt och fast.
Men det är svårt att beskriva varför jag tycker att det är dags för det är absolut inte så att han plötsligt tappat hull osv, han har alltid haft svårt att hålla hull men den här vintern har varit värst.
Och att han känns ofräsch är bara något som JAG känner som ägare, de som ridit tycker att han är mjuk & fin för sin ålder men JAG känner att det liksom inte känns som förut.
Så han är inget magert, snubbligt vrak men min känsla är att han KOMMER att bli det om jag inte låter honom somna efter den här sommaren..
Han är fortfarande högst i rang & tar gärna en galopp i hagen med sina kompisar & de som inte känner honom tycker att han är fräsch för sin ålder.. men jag känner att han börjar kännas "annorlunda" och mer försiktig.
Hade jag trott att han har riktigt ont eller att han kommer tappa i rang så hade han redan fått somna.
Det svåra är att han liksom har gnistan kvar men inte på samma sätt som förut, dock känner jag att OM jag har kvar honom ännu ett år så kanske gnistan är helt borta.
Idag har han skruttat runt med dottern (7år) på ryggen & han är så nöjd, med öronen framåt & villig att lyssna på hennes hjälper trots att hon inte når nedanför sadeln..men när den dagen kommit när han inte tycker att livet är kul då har jag ju väntat för länge..
Frågan är om en häst mår bra av att få *sista* sommaren med kompisarna när man är trött har ont och går med smärta dag som natt ,magrar av , inte klarar det man gjort förut sjunker i rang osv ?
Eller om matte mår bättre av att _tro_ att häsen mår bättre av sista sommaren ?
I Trappalanda har man kompisar och grönt gräs hela året om och framför allt inte ont .
Kram till dig Mia