Vad tar försäkringen?

Buck

Trådstartare
Eller ja bara generellt.. hästen har varit knepig en längre tid i ridningen och efter senaste kiro besöket där hon först blev otroligt fin, och senare snabbt sämre igen så bokade jag en rygg röntgen vilket visade spondylos. Dvs så svår att jag typ skulle fundera på om jag skulle ha kvar henne eller ta bort..

Jag har ngen koll på försäkringar öht, inte behövt använda innan, Min undran är nu om röntgen är ngt som man kan ta på försäkringen? Hästen är tidigare röntgad som 6 åring med tornutskott som låg nära varrandra. Nu var det ordentligt sammanväxt i länden och spondylos över hela ryggen..
Funderar på att triangelmärka, men vet inte om det är bra att ha kvar försäkringen om det händer ngt annat...

Hade såklart tänk ta kostnaden själv, men nu när det var ett så stort fynd så vet jag inte om det är ngt man kan nyttja försäkringen för.

Man kan alltid skicka in till försäkringen. Det gjorde jag, det som händer är att man kan få avslag, men då har man ändå försökt i alla fall. Såvida man inte vet med sig att hästens försäkring har reservation på just det som man tänkte ansöka om förstås.

Jag gjorde ju som dig. Röntgade och ultraljud jag fick ersättning för detta, el ja efter självrisk va betald då.
Men har dock ingen användbarhetsförsäkring och får då inget vid tmärkning el avlivning.

Jag gjorde ju som dig. Röntgade och ultraljud jag fick ersättning för detta, el ja efter självrisk va betald då.
Men har dock ingen användbarhetsförsäkring och får då inget vid tmärkning el avlivning.
Tornutskotten var ju känt sen innan mer eller mindre här även om spondylosen och ks var "nytt".
Har dålig koll på vad försäkringen täcker.. tog över från förra ägaren. 50" i veterinär är det enda jag har koll på.

Frågan är om försäkringen användes då?
Ifall den gjordes det så finns det garanterat en reservation och du kan då inte få ut någon ersättning. Vet ej om det även gäller vid Tmärkning..

Får man fråga vad det gick på hos vet (ungefär)?
Fick papper från försäkringen idag och det verkar bara ha gått på 4 papp för allt vilket låter ruggigt billigt... O_o

Tornutskotten var ju känt sen innan mer eller mindre här även om spondylosen och ks var "nytt".
Har dålig koll på vad försäkringen täcker.. tog över från förra ägaren. 50" i veterinär är det enda jag har koll på.

Om det inte står i försäkringsbrevet att du har reservationer på ryggen så ersätter försäkringen röntgen och eventuell behandling.

Ifall den gjordes det så finns det garanterat en reservation och du kan då inte få ut någon ersättning. Vet ej om det även gäller vid Tmärkning..

Fick papper från försäkringen idag och det verkar bara ha gått på 4 papp för allt vilket låter ruggigt billigt... O_o
Har absolut ingen aning om vad det fick på...
Står inga prisuppgifter på deras hemsida och frågade inte när jag var där..

Om det inte står i försäkringsbrevet att du har reservationer på ryggen så ersätter försäkringen röntgen och eventuell behandling.
Är ganska säker på att det inte var ngn reservation på ngt. Övertog försäkringen från förra ägaren som gjorde röntgen och har inget minne om att det stod ngt om reservation.. måste leta upp det nu.

Är ganska säker på att det inte var ngn reservation på ngt. Övertog försäkringen från förra ägaren som gjorde röntgen och har inget minne om att det stod ngt om reservation.. måste leta upp det nu.
Är den försäkrad utan reservationer så täcker försäkringen om det var motiverat att undersöka ryggen, vilket det väl var om det finns en tidigare skada och hästen inte funkar.
Om hästen är importerad eller har bytt bolag så kan den fått reservation på den gamla skadan, när den upptäcktes. Det borde du veta om i så fall. Finns det en reservation får du inget för undersökning, behandling eller ev livvärde på hästen om den döms ut pga skadan där det finns en reservation

Nej försäkringsbolaget kan aldrig sätta en reservation på befintlig försäkring i efterhand. Däremot om man höjer beloppen. Då kan det bli reservation på det höjda beloppet men inte på det lägre.

Är den försäkrad utan reservationer så täcker försäkringen om det var motiverat att undersöka ryggen, vilket det väl var om det finns en tidigare skada och hästen inte funkar.
Om hästen är importerad eller har bytt bolag så kan den fått reservation på den gamla skadan, när den upptäcktes. Det borde du veta om i så fall. Finns det en reservation får du inget för undersökning, behandling eller ev livvärde på hästen om den döms ut pga skadan där det finns en reservation
Spondylosen i hela ryggen var inget man såg på gamla röntgen. Eller ks. Endast att ett par tornutskott låg nära. Och ks var heller inte den stora boven här utan det var spondylosen som satte stopp för oss.
Hästen är swb och inte importerad.
Inte bytt försäkring de senaste 9åren i alla fall. Vet ej om uppfödaren och ägarna efter det hade annat. Hästen är 15 nu.

Spondylosen i hela ryggen var inget man såg på gamla röntgen. Eller ks. Endast att ett par tornutskott låg nära. Och ks var heller inte den stora boven här utan det var spondylosen som satte stopp för oss.
Hästen är swb och inte importerad.
Inte bytt försäkring de senaste 9åren i alla fall. Vet ej om uppfödaren och ägarna efter det hade annat. Hästen är 15 nu.
jag vet inte hur försäkringsbolagen bedömer täta torutskott, men enligt min erfarenhet är de hellre för hårda än för snälla när de bedömer.

Ring ditt bolag! Det är ju lättast och du får svar på en gång.

Skicka in fakturan/kvittot till ditt försäkringsbolag. Det går ju att ringa dem också, men får de underlaget kan de ta ställning. För jag antar att det inte direktreglerades vid besöket?

Skicka in fakturan/kvittot till ditt försäkringsbolag. Det går ju att ringa dem också, men får de underlaget kan de ta ställning. För jag antar att det inte direktreglerades vid besöket?
Nej det gjorde det nog inte.. var inte helt närvarande för att fråga om sånt heller :/

Hittade papperna nu och det är ingen reservation på ryggen i alla fall, 50 000 i vet och 5000 i liv bara. Så är inte lönt med triangelmärkning då man bara får ut kostnaden för avlivning..

Hittade papperna nu och det är ingen reservation på ryggen i alla fall, 50 000 i vet och 5000 i liv bara. Så är inte lönt med triangelmärkning då man bara får ut kostnaden för avlivning..

Liv ger inte ersättning för Tmärkning och inte heller avlivning i detta läget. Gäller typ bara om hästen bryter benet i hagen el blir påkörd.. För att få ut för Tmärkning måste man ha en extra som heter användbarhetsförsäkring som är snordyr... jag har 15 i liv på min men kan ändå inte få ut något när jag tar bort honom så nästa häst kommer inte ha någon livförsäkring kommer bara köra på vetvård..

Liv ger inte ersättning för Tmärkning och inte heller avlivning i detta läget. Gäller typ bara om hästen bryter benet i hagen el blir påkörd.. För att få ut för Tmärkning måste man ha en extra som heter användbarhetsförsäkring som är snordyr... jag har 15 i liv på min men kan ändå inte få ut något när jag tar bort honom så nästa häst kommer inte ha någon livförsäkring kommer bara köra på vetvård..
Har 5000 på användbarhet försäkring också.

Kolla igenom villkoren för försärsäkringen så du vet vad den täcker.
Min ponny rötgades på höger bak i veckan och det gick på försäkringen.

Har 5000 på användbarhet försäkring också.
Grejen är att de drar av 10 000 oavsett när det gäller T-märkning. Så om du har hästens livvärde på 30000 och vill T-märka så drar de av 10000 först. Då har du 20' kvar som du kan få ut, sen kostar det lite att T-märka också, kan kosta att få ut intyg ang nedsatt användbarhet etc.
Så de 5000 får du nog bara ut vid avlivning.

Tycker defintivt att du ska använda försäkringen gällande klinikbesöket, det är ju därför du har hästen försäkrad. Beklagar den tråkig prognosen.

Liknande trådar

Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 888
Ekonomi & Juridik Jag har uppfödning i liten skala och ska nu sälja en treåring jag har fött upp själv. Hästen är väl försäkrad och har varit det hela...
2
Svar
32
· Visningar
2 672
Senast: kinne
·
Hästmänniskan Min gammelhäst har nu 21år gammal börjat kännas lite ofräsch och det har fått mig att fundera i banorna att det här kan vara hans sista...
2
Svar
31
· Visningar
3 997
Senast: yennork
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 373
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama