Vad tänker folk med?

Bansan

Trådstartare
Eller tänker vissa överhuvudtaget???

I huset bredvid där jag bor så är det en tjej som har en fyraårig rottweilertik. Tiken har fram till tidigt i våras varit helt underbar mot både människor & djur av alla de slag, & så även andra hundar... Men så i början av detta året så började hon dels sätta sig upp en del mot sin ägare & gör lite som hon vill samt att hon blev allt mer aggressiv mot andra hundar. Nu har det gått så långt att hon öht inte accepterar någon annan hund & hugger efter både tikar & hanar. Innan jag hade fått veta detta så gick hon fram med tiken till min valp när hon bara var 10 veckor gammal & tiken gjorde då ett utfall & kastade omkull valpen & högg efter henne flera gånger & var allvarligt aggressiv. Att en vuxen hund gör så mot en liten valp tyder ju på att allt inte står rätt till i nyllet.

Nu har dock ägaren till denna tik bestämt sig för att medicinen mot hennes nya uppstudsighet & humör är att låta henne få en kull valpar & hon ska så fort tiken går i löp låta para henne med en oreggad & icke mentaltestad rottishane. Hanen är visserligen det snällsate som gått på jordklotet men INGENTING är testat varken kroppsligt eller psykiskt.

Jag fattar inte resonemanget... tiken visar klart aggressiva tendenser & är inte öht utredd av varken vet eller annan vad detta kan bero på. Undrar om det fallit ägaren in att hon kanske blir ännu värre istället. Hennes aggressivitet beror kanske på någon form av smärta eller psykisk sjukdom :crazy:

Vet inte vad jag vill ha sagt med det här inlägget egentligen men jag var bara tvungen att skriva av mig min irritation lite...

& jo, jag har försökt prata med ägaren om detta tidigare men det har tydligen inte hjälpt.
 
Sv: Vad tänker folk med?

Jag skulle säga att hunden lämnat valpstadiet och blivit en egen självbestämmande individ. Det är många som gör det vid 3 års ålder. Har de alvar så plockar de fram det då, om de inte visat det tidigare. Då gäller det att man gjort ett bra grundjobb innan.
 
Sv: Vad tänker folk med?

Men herregud... Det verkar ju otroligt smart att ta en kull valpar och fostra dem tills att de ska flytta, nä hon uppenbarligen inte ens klarar av tiken!
 
Sv: Vad tänker folk med?

Visst gör det... särskilt som hon bor i en tvåa mitt i stan & lever av socialbidrag :crazy:
 
Sv: Vad tänker folk med?

Alltså aggressiviteten kan bero på att hunden inte har några gränser. Hundar mår bra av att ha det. Har själv en granne med en sån där hund (shäfer, som eg. inte är spec svåra att uppfostra enligt mig), han själv är inte intresserad av hunden så det är väl inte ås konstigt att hunden beter sig som den gör.

Tycker inte att man ska ta valpar på en sån där hund iallafall. Om mamman är sådär i psyket är det väl inte något vidare lyckat att avla på den hunden, valparna lär ju bli ännu "knäppare" då mamman uppfostrar dem deras första tid. Så den som ska ha en sån hund kommer väl få mycket att göra.

Men hota med att anmäla ägaren då, hon borde ju inte ha så stor koll på sånt eftersom att hon inte kan se efter sin hund? Det gjorde jag iallafall :p :angel: (haha) så nu sticker grannen och gömmer sig så fort han ser mig när han är ute med sin hund. Men det tycker jag är bra, för det kan han gott göra. Vill inte möta en sån aggressiv hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 361
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 460
Senast: KasperTim
·
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 333
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp