Vad tänka på?

Mdw

Trådstartare
Jag har tänkt para min schäfertik och vill ha tips vad jag kan tänka på gällande allt. Vi har hittat en bra hane, frisk och bra mentalitet, vilket självklart min tik också har.
Maten, hur ska man göra? Jag har hört att man ska ge mat med högre näringsinnehåll? När ska man börja med det? Hur mycket ska man öka matmängden och när?
Jag har erfarenhet av valpar, dock inte nyfödda så gärna lite tips att tänka på där.
Vad behöver man sedan när det är dags för valpning?
Jag läser på och frågar av folk så mycket jag bara hinner och kan, men vill gärna ha så mycket tips som möjligt.

Mitt tips är att ta kontakt med en -BRA- och seriös schäferuppfödare som kan ge dig tips och råd gällande just schäferuppfödning, en person som har gedigen erfarenhet av just den rasen, vilket foder som är bäst osv.

Om tiken funkar bra på det foder hon äter så finns ingen anledning att byta. Dock se upp med för kalciumrika foder. Flera uppfödare i rasen har sett samband mellan sådana foder och pålagringar.
Vi ger våra hundar Nutram. Olika varianter beroende på vad som behövs. Vet inte vad som är ok att skriva utan att det klassas som reklam men vill du veta mer så skicka ett PM.

Nu vet ju jag inget om TS kompetens eller hundar men jag vill poängtera vikten av att hundarna matchar varandra egenskapsmässigt för att nå det avelsmål man har med kullen. Och att ha ett mål där man innan har bestämt sig vad man vill ha för egenskaper i kullen är A och O. Och vilka egenskaper man INTE vill ha.

Två friska hundar med bra MH är en baggis att para ihop. Men resultatet kan bli totalt haveri om de inte kompletterar och matchar varandra på rätt sätt.

Ts kan ha koll på detta så jag nämner det bara rent allmänt om någon annan som följer tråden planerar avel :)

Jag har tänkt para min schäfertik och vill ha tips vad jag kan tänka på gällande allt. Vi har hittat en bra hane, frisk och bra mentalitet, vilket självklart min tik också har.
Maten, hur ska man göra? Jag har hört att man ska ge mat med högre näringsinnehåll? När ska man börja med det? Hur mycket ska man öka matmängden och när?
Jag har erfarenhet av valpar, dock inte nyfödda så gärna lite tips att tänka på där.
Vad behöver man sedan när det är dags för valpning?
Jag läser på och frågar av folk så mycket jag bara hinner och kan, men vill gärna ha så mycket tips som möjligt.

Det kan vara lämpligt att byta foder till ett för dräktiga och digivande tikar ungefär de två sista veckorna. Matmängden bör också i många fall ökad mot slutet.
Det viktigaste är dock att tiken är i bra hull och kondition när hon paras och under hela dräktigheten. Hon ska inte vara för tjock men inte heller vara för smal.

Nu vet ju jag inget om TS kompetens eller hundar men jag vill poängtera vikten av att hundarna matchar varandra egenskapsmässigt för att nå det avelsmål man har med kullen. Och att ha ett mål där man innan har bestämt sig vad man vill ha för egenskaper i kullen är A och O. Och vilka egenskaper man INTE vill ha.

Två friska hundar med bra MH är en baggis att para ihop. Men resultatet kan bli totalt haveri om de inte kompletterar och matchar varandra på rätt sätt.

Ts kan ha koll på detta så jag nämner det bara rent allmänt om någon annan som följer tråden planerar avel :)

Jag håller med och vill tillägga att det handlar om mer än att två individer ska matcha. De där två individerna bär nämligen med sig en hel massa dolda egenskaper som de ärvt från sina förfäder och som kan slå igenom i valparna. Därför ska inte bara individerna matcha utan även stamtavlan.

Inte nog med att Schäfrarna idag är uppdelade i exteriör och bruks utan det finns även en viss inriktning mot antingen sport eller tjänst (inom bruksvarianten). Det finns också de som avlar både för sport och tjänst och dessa hundar är ofta mycket hund. Du bör därför kolla på vad din hund är avlad för och vilka egenskaper som prioriterats. Sedan titta på hanen och undersöka samma sak. Därefter ta beslut om hundarna och deras linjer har en god chans att uppfylla ditt mål och syfte med kullen. Kommer valparna bli som du vill, helt enkelt.

Min yngsta hund är en kombination av gamla, svenska tjänstelinjer och sportlinjer. Bakom henne finns det en hel del hundar med stort försvar och hennes far var en ren försvarshund i skyddet. Även om hon inte visar överdrivet mycket själv ännu så skulle jag tänka mig noga för innan jag parar henne med en hane från Hassemans eller Atenagårdens. Det skulle troligen bli hundar som ett fåtal kan köra.

Att det finns meriter från antingen tävling eller tjänst i hundarnas stam ser jag som självklart. Hunden själv behöver inte vara tävlad, men det ska finnas strösslat med tjänstehundar/tävlingshundar i släkten. Syskon/fastrar/morbröder/halvsyskon osv. Även om meriter inte nedärvs så vill jag i alla fall se att hundens linjer fungerar till tävling/tjänst.

Om man är grön i aveln bör man alltid kontakta sin uppfödare först för attfå veta så mycket som möjligt om sin hunds linjer. Precis som @Jadzia säger är inriktningarna i schäferaveln splittrad. Man bör ha bra koll på vad som är typiskt för olika linjer att ärvas vidare. Tar jag vår äldsta avelstik tex så nedärver hon en helt annan typ av hund än vad hon själv är. Efter 20 valpar vet vi vad hon lämnar och hur vi ska möta upp hennes olika egenskaper i val av hane. För hennes första kull hjälpte hennes uppfödare till med tips och råd i tänket runt val av hane.

Det räcker inte med att titta på den enskillda i individen utan på hela "släkten" :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 216
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 050
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 501
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka