Vad tänka på vid gjutning av golv i stall?

snurpe

Trådstartare
Den 1 april gjuter vi golv i blivande stallet. Vad bör man tänka på? Vad ska jag ta hänsyn till?

Alla tips mottages tacksamt! Är ju nybörjare på det här ;)

/snurpe

Sv: Vad tänka på vid gjutning av golv i stall?

ARMERING det är det viktigaste av allt. Annars blir det hål i golvet efter några år. (har råkat ut för detta)

Köp armeringsmatta och fyll på med tvättad sten så att den ligger som den ska och sen gjuter du över det.

Mattan ligger över stenen ;)

Att golvet lutar (bara en aning) till en brunn som leder bort vattnet.

Mitra skrev:
ARMERING det är det viktigaste av allt. Annars blir det hål i golvet efter några år. (har råkat ut för detta)

Köp armeringsmatta och fyll på med tvättad sten så att den ligger som den ska och sen gjuter du över det.

Mattan ligger över stenen ;)

Och denna SKA potentialutjämnas! (Utförs av elektriker INNAN Gjutning)

måste där verkligen vara en brunn om man inte har vatten i stallet?

Men det är bra att tänka igenom lutningen på golvet ändå, även om man inte har någon brunn. Hos vissa hästar blir det ganska fuktigt i boxen ibland och då är det bra om man redan när man gör golvet har tänkt igenom vilket håll man vill det ska rinna på. Likadant vid ytterdörrarna så att det inte blir en massa vatten stående där när det är vått ute.

Fortfarande Grevinnan skrev:

Är detta samma sak som jordning? För vad jag förstått så är det ett måste?

Att golvet inte är för jämnt/slätt så att det blir halt. Ska vara lite skrovligt alltså!

snurpe skrev:
Den 1 april gjuter vi golv i blivande stallet. Vad bör man tänka på? Vad ska jag ta hänsyn till?

Alla tips mottages tacksamt! Är ju nybörjare på det här ;)

/snurpe

Fortfarande Grevinnan skrev:

vad är detta? jag är lite förvirrad. vad har en elektriker med golvgjutning att göra?

lis1e skrev:
Fast vatten har man väl alltid i stallet, på ett eller annat sätt. Eller dricker inte dina hästar något i stallet?
Lutning på golvet mot en golvbrunn är jättepraktiskt att ha vid tex en vattenläcka, så slipper kanske hela stallet bli blött. Likaså när det är dags för storstädning, då är det bara att spola av golvet och allt rinner ner i golvbrunnen. Det är inte speciellt krångligt att göra när man ändå gjuter nytt golv, men underlättar en hel del.

Att du använder en hård betong som tål belastning av hästskor och broddar och annat. 0.40 tror jag vi gjöt med. Det blir lite dyrare men värt det då det håller längre.

Armera med täta armeringsjärn, och lägg dem på stöd så de liksom hänger i luften. Kom ihåg att göra alla avlopp och annat klart innan gjutning... Det var allt jag kan komma på.

Zelma skrev:
Är detta samma sak som jordning? För vad jag förstått så är det ett måste?

Ja, det är samma sak.

ok. då e jag me'...tack :)

lis1e skrev:

Bra med brunn vid städning av stallet. Om du spolar av väggarna måste vattnet kunna rinna bort.

Bra att tänka på gör golvet lite ruggligt så inte hästarna halkar på vintern .
Det har jag kanon. Bara på spolplattan

maria85 skrev:
Fast vatten har man väl alltid i stallet, på ett eller annat sätt. Eller dricker inte dina hästar något i stallet?
Lutning på golvet mot en golvbrunn är jättepraktiskt att ha vid tex en vattenläcka, så slipper kanske hela stallet bli blött. Likaså när det är dags för storstädning, då är det bara att spola av golvet och allt rinner ner i golvbrunnen. Det är inte speciellt krångligt att göra när man ändå gjuter nytt golv, men underlättar en hel del.

som det är nu så har jag ingen häst, men det ska fixas ordning i stallet. där är heller inget vatten, men jag hoppas jag kan övertala sambon att hjälpa mig med det i sommar. då är det ju kanske lika bra att dra pvc rör ut till en stenkista. det var väldigt smart faktiskt...

mystar skrev:
Enligt "nya" el-lagen så ska alla "stora" metall föremål bindas samman, dvs jordas. Vattenrör & elrör som är av metall ska också potentialutjämnas, denna lag gäller vid nybyggnation och måste följas.

bygge av helt nytt stall då eller? gälller det om man gör stall i en gammal byggnad?

Tur att man känner elektriker :D Vad exakt är det som ska jordas? (potentialutjämnas)

/snurpe

ska man göra en helt ny el-installation, dvs byta alla ledningar, central mm. ska det göras, är inte helt 100 men nästan..

då den här lagen är "rätt" ny så är jag ej helt 100 på det, ska läsa på mer om det.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 607
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 976
Hemmet Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok. Trappen fick sig nog en...
Svar
14
· Visningar
1 129
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix