Vad tänka på vid gjutning av golv i stall?

Sv: Vad tänka på vid gjutning av golv i stall?

Det ska vara lite skrovligt, inte helt slätt för då blir det snorhalt (VET) Det stallet vi bor i nu, han som hjälpte till gjöt golvet där visste inte att det skulle vara skrovligt så han gjorde det slätt.
Det blir väldigt halt när hästen har snö under hovarna, eller om golvet är blött.

så om man inte ska byta ut elen så är det kanske inga problem då? *hoppas*

Puttar upp en gammal tråd om aktuellt ämne.

Pratade idag med en firma om att gjuta golvet i vårat stall. Han sa att han aldrig hört talas om att jorda armeringen i ett stall. Och jag har ingen koll på detta, vad är det som gäller egentligen??? :confused:

Och en annan fråga, kan man gjuta golvet själv? Börjar bli trött på diverse luddiga offerter och annat nu :devil: :crazy:

Handlar om ca 45 kvadrat stall golv i en befintlig ladubyggnad, det är grus som underlag just nu.

Pratade idag med en firma om att gjuta golvet i vårat stall. Han sa att han aldrig hört talas om att jorda armeringen i ett stall. Och jag har ingen koll på detta, vad är det som gäller egentligen??? :confused:

Och en annan fråga, kan man gjuta golvet själv? Börjar bli trött på diverse luddiga offerter och annat nu :devil: :crazy:

Vi beställde betong från en betongbil och göt sedan själva. Gick på ca 7000 kr (ca 35 kvm) men priset varierar (våran bil kom från Finland). Ännu billigare blir det om du blandar betongen själv, men det är så mycket jobb att det inte är lönt!

Det där med att jorda armeringen har inte jag heller hört talas om, undrar hur många stall som har det så?? Hur gör man om golvet redan är gjutet?

Puttar upp och hoppas på fler svar.

Om just varför man armerar, vad är det som kan leda ström TILL boxgallren tex? Och vattenkoppar har vi inte.

Poientialutjämnar man inte plattan kan det gå krypströmmar och dessa känner hästarna av .

Vid åskväder och så ska även detta skydda hästarna vid blixtnedslag tex

Och är det inte miljö och hälsa som kräver att alla nya stall ska jordas .

N¨ågra exempel vad jag kommer ihåg när vi byggde stall :)

Mvh Mia

Det är klart du kan. Du beställer betong i en roterbil så kan dom köra ut det i en ränna rätt ner i formen. 1 bil tar 5-7 kbm, bara att räkna :-)

Övrigt att tänka på om du väljer detta: Hyr en vibb, vibrator och använd när betongen levereras.

Efter gjutning tar härdningen några dar, om det är varmt är det bra om plattan skyddas från solljus samt att man vattnar ofta så det inte härdar för snabbt.

Framför allt är det viktigt att bygga en stabil form så den inte kalvar, betong är tungt. :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 607
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 976
Hemmet Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok. Trappen fick sig nog en...
Svar
14
· Visningar
1 129
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama