Har efter många års problem med ögat på min häst, troligtvis kommit till den punkt där det får va nog. Vi testade en operation ganska nyligen som tyvärr inte verkar fungera.. Så nu kommer vi troligtvis ta bort ögat på honom. Han är en ganska cool kille, men kan ju va lite små feg/försiktig i vissa situationer. Han har haft en flughuva med lapp för ögat i hagen och det fungerar bra. Antar att synen blir ännu mer nedsatt i och med nätet för andra ögat också.
Jag har läst en del trådar om att ta bort ögat på hästar som är lite äldre, min är 12 år. Och de verkar som att de anpassar sig rätt bra.
Men har ni några tips på vad man kan tänka på vid hantering och ridning när hästen plötsligt är enögd? Hur var det att tävla med era enögda hästar första gångerna?
Jag har läst en del trådar om att ta bort ögat på hästar som är lite äldre, min är 12 år. Och de verkar som att de anpassar sig rätt bra.
Men har ni några tips på vad man kan tänka på vid hantering och ridning när hästen plötsligt är enögd? Hur var det att tävla med era enögda hästar första gångerna?