Vad tänka på med enögd häst?

Lutan

Trådstartare
Har efter många års problem med ögat på min häst, troligtvis kommit till den punkt där det får va nog. Vi testade en operation ganska nyligen som tyvärr inte verkar fungera.. Så nu kommer vi troligtvis ta bort ögat på honom. Han är en ganska cool kille, men kan ju va lite små feg/försiktig i vissa situationer. Han har haft en flughuva med lapp för ögat i hagen och det fungerar bra. Antar att synen blir ännu mer nedsatt i och med nätet för andra ögat också.
Jag har läst en del trådar om att ta bort ögat på hästar som är lite äldre, min är 12 år. Och de verkar som att de anpassar sig rätt bra.
Men har ni några tips på vad man kan tänka på vid hantering och ridning när hästen plötsligt är enögd? Hur var det att tävla med era enögda hästar första gångerna?

Har själv en tjugoåring som miste synen som artonåring och som anpassa sig mycket bra. Det man får tänka på är att om man måst närma sig från den blinda sidan att man istället t ex pratar så att hästen hör att man är där. Man kan t ex inte bara knalla fram i hagen från fel håll och tro att man ska kunna ta hästen.

En annan bit är man måste vara mer vaksam själv när man är runt hästen och den är lös. Blir den t ex skrämd och man står på "fel" sida kan den snällaste häst råka springa på en.

Min häst vill gärna bli ledd från fel håll för hon är blind på det högra ögat och blir trygg med mig på den sidan och sin egen syn på den andra.

Följer, min ponny har haft ett hornhinnesår i 1mån nu som inte vill läka. Vet. har diskuterat operation... Likt som din går hon med flughuva och lapp på ena ögat dygnet runt, det tar hon bra ändå. Så skrev mest för att hitta tillbaka :)

Vi hade en enögd häst på ridskolan när jag var liten. Inga problem alls! Hon var som vilken annan häst som helst.

@Masse Ja okej, det är lite så jag har tänkt också kring hanteringen. Att man får vara extra vaksam och tydlig. Han är ju mer eller mindre enögd just nu pga den täckta flughuvan och det fungerar bra. Hoppas det fungerar lika bra att rida/tävla osv när han är enögd. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 790
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka