Vad står era hästar på?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hannzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 2 944
Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Hannzo

Spån? Halm? Torv? nå annat?

Bara nyfiken.

Vilket är bäst? Vilket är billigast?

*nyfiken* :banana:

halm och spån... dvs unghästen står på spån pga att hon rör runt så mycket i halm, så det blir bara en enda sörja och det stinker piss i stallet...

Egentligen borde det vara tvärt om, halvblodet ökar gärna i omfång :crazy: men jag har bara råd att ha en häst på spån, lite onödigt utgift.

//E

polarens häst står på torv, ganska lätt att mocka i om det är söndersmulat ordentligt men det gör att stallet blir väldigt mörkt inuti även om nan har ordentlige lysen.
på jobbet används det spån och jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt..

spån i balar kostar juh en hel del mer än om man kulle köpa får ett sågverk som sagt och till jobbet kommer spånet på 3 lastbilar och tippas av på stallplanen, men har man inte så många hästar i stellet så bör man juh köpa balar istället och då blir det dyrare..

Mina står på dammavskiljt kutterspån.

Förr stod de på halm dock.

Som jag ser det är fördelarna/nackdelarna såhär:

SPÅN
+ för att det blir mindre gödselmängd
+ för att det är bättre för luftrören än halm
+ för att det är ljust
+ för att det är enkelt att förvara och lagra (balat spån)
+ att det tar liten plats
+ för att det suger upp bra

- att de inte har något att plocka med om de inte har fri hötillgång
- att det är dyrare än halm
- att det FASTNAR överallt (täcken, svansar, lindor etc)
- att det tar längre tid att förmultna på gödselstacken

HALM
+ för att det är billigt
+ för att det bryts ner snabbt på gödselstacken
+ för att hästarna har något att pyssla med

- för att det tar plats att lagra
- för att det blir större gödselmängder
- för att det är sämre för luftrören
- för att det suger upp sämre
- för att det går åt mer volymmässigt vilket ger tyngre hantering

jag har permanentbäddar (2 st stora boxar, den ena är 4*4 meter, den andra 4 * 3.5 eller så) och hade halm innan. När fölis blev känslig i luftrören pga luftrörsinfektionen så bytte jag dock till spån för hennes skull. JAG föredrar spån framför halm, lättare att mocka, mindre ut och så är jag allmänt förtjust i spån. Dock inte dess förmåga att fastna i täcken samt att det är jobbigare att sopa *s*

När jag hade halmbädd gick det 1 bal halm/dag per box, nu har jag spån och det går 1 bal spån/vecka per box. Båda hästarna är renliga :love:

Prisskillnaden blev ganska minimal, ungefär 50 kr i månaden per häst. Jag betalar 1 kr/kg för halmen och en bal väger 5 kg. En bal á 5 kg per dag i 30 dagar blir ca 150 kr/månad. En spånbal á 50 kr per vecka blir ca 200 kr/månad.

DÄREMOT, när jag hade GRISIGA ston så var halmen VÄLDIGT mycket billigare. ½ bal spån per dag blir 750 kr/månad och 2 balar halm per dag blir 300 kr/månad...

Så har man en renlig häst så behöver priset inte skilja sig så mycket, men med en grisig vinner halmen lätt kostnadsmässigt..

torv. tyckte att det var tugn att mocja i från början, men har vant mig. Dåligt med alla torvklumpar och att det är så mörk.

Jag AVSKYR torv ;) Det är mörkt, det blir torvdamm och man famlar ju bildligt talat i mörker när man ska mocka, iaf om det inte är orörda högar.

Däremot suger det upp suveränt bra och är utmärkt att lägga bädda med.

MEN..så var det det här med torvbrytningen. Torvbrytning är miljöförstörande så det är hemskt, och av det skälet skulle jag inte använda torv om det så var gratis och jag tyckte det var jättebra..

Min står på en härlig halmbädd :)
inte så lätt mockat men klart det bästa strömedlet för häst (min åsikt)hästar som står på halm har lite att "pilla" med och sedan är det billigt oxå ;)
mvh/Arabizar

Gammelpållen står på halm. Småbal, kostnad ungefär
120:-/månad.

Ynglingen på spån. Kostnad ungefär 150:-/månad.

Men nu ska sägas att ynglingen är EXTREMT renlig, jag strör ungefär en spånbal á 50:- var 12:e dag ungefär.
Och ändå har han torrt och en bädd på ungefär 3 dm runt hela boxen.

Halm är billigast här där jag bor som strömedel. Förutsatt att hästen inte äter upp massor av halmen.

Bädd med kutterspån, 10-20 cm.
Sen strör jag omkring ca 1 kg havrehalm att pilla med under natten. Kanonbra, tycker jag!!!

Mvh Kerstin

Spån. Det är lättmockat och tar inte så stor plats. Jag har en container som ägaren tömmer när jag ringer och med halm fick han väl tömma stup i kvarten. Det har också varit väldigt prisvänligt tills nu. Vid årsskiftet har företaget slutat sälja spån och det kommer bli mycket dyrare nu. Förut har vi betalat 1500 kr för 20 kubik som räcker ca 5 månader till 3 hästar. Vi betalade alltså 500 kr var, det blir en kostnad på 100 kr/mån. Bra tycker jag. Men nu är det andra priser som gäller. Själva spånet kostade 30 kr/kubik förut och det billigaste jag har fått tag på nu kostar 85kr/kubiken, sedan tillkommer ju frakten. Det blir betydligt dyrare men när spånet blir dyrare ökar ju efterfrågan på halm så frågan är om inte halmpriserna skjuter i höjden också. (Spånet går till pelletstillverkare som betalar bättre.)

Våra hästar står på halm, när det står inne. Vi har ju ett sk grusgolv, så därför funkar inget annat strömatrial än just halm.

Jag har spån och har alltid haft. Billigast och enklast att få tag på, iaf här. Lättsammast att hantera och mocka i.
Dock kommer jag ju att få prova på att ah halm nu då ena hästen ska föla till våren, ska bli intressant. Tycker det verkar svårmockat med halm. :crazy: Men det är väl vanesak...

Mina står på halm just nu för att jag köpte två rundbalar som jag vill bli av med (det dummaste jag gjort för de tar så mycket plats)
Dessa köpte jag i sep och har fortfarande lite mer än en halv kvar och de kostade mig 210kr!
Annars så föredrar jag torv, men mitt stall är litet och omålat så torv blir det bäcksvart av. Ska måla i sommar och då blir det nog bättre.
Torv kostar mig ca 200kr/månad. (4 balar á 49kr) halmen är ju i stort sett gratis.

Jag använder spån. Tycker bäst om det. Ljust och trevligt och lättmockat.
Torv gillar jag inte, och hästen äter upp nästan all halmen om jag använder det, så det går inte.

Spån är dyrt, jag betalar 69 eller 75 kr/balen och det går åt en ca var 5:e dag. (fast det går ju att köpa billigare om man orkar hyra släp och åka iväg till spånfabrik och hämta)
Halm är nog billigast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
210
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka