Mina står på dammavskiljt kutterspån.
Förr stod de på halm dock.
Som jag ser det är fördelarna/nackdelarna såhär:
SPÅN
+ för att det blir mindre gödselmängd
+ för att det är bättre för luftrören än halm
+ för att det är ljust
+ för att det är enkelt att förvara och lagra (balat spån)
+ att det tar liten plats
+ för att det suger upp bra
- att de inte har något att plocka med om de inte har fri hötillgång
- att det är dyrare än halm
- att det FASTNAR överallt (täcken, svansar, lindor etc)
- att det tar längre tid att förmultna på gödselstacken
HALM
+ för att det är billigt
+ för att det bryts ner snabbt på gödselstacken
+ för att hästarna har något att pyssla med
- för att det tar plats att lagra
- för att det blir större gödselmängder
- för att det är sämre för luftrören
- för att det suger upp sämre
- för att det går åt mer volymmässigt vilket ger tyngre hantering
jag har permanentbäddar (2 st stora boxar, den ena är 4*4 meter, den andra 4 * 3.5 eller så) och hade halm innan. När fölis blev känslig i luftrören pga luftrörsinfektionen så bytte jag dock till spån för hennes skull. JAG föredrar spån framför halm, lättare att mocka, mindre ut och så är jag allmänt förtjust i spån. Dock inte dess förmåga att fastna i täcken samt att det är jobbigare att sopa *s*
När jag hade halmbädd gick det 1 bal halm/dag per box, nu har jag spån och det går 1 bal spån/vecka per box. Båda hästarna är renliga
Prisskillnaden blev ganska minimal, ungefär 50 kr i månaden per häst. Jag betalar 1 kr/kg för halmen och en bal väger 5 kg. En bal á 5 kg per dag i 30 dagar blir ca 150 kr/månad. En spånbal á 50 kr per vecka blir ca 200 kr/månad.
DÄREMOT, när jag hade GRISIGA ston så var halmen VÄLDIGT mycket billigare. ½ bal spån per dag blir 750 kr/månad och 2 balar halm per dag blir 300 kr/månad...
Så har man en renlig häst så behöver priset inte skilja sig så mycket, men med en grisig vinner halmen lätt kostnadsmässigt..