Vad står era hästar på?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har halm och kommer så fortsätta med....
Vissa perioder haft både torv o spån men alltid gått tillbaks till halmen.
Tycker inte halm är jobbigt att mocka som många skriver, är nog en vanesak, har ju gjort det i 25 år så!
Nackdelen är väl att stacken blir stor och måste skottas till imellan åt, men vi har stor platta så det är inget större problem, sedan tar ju bonden hand om det. När jag hade spån så vägrade han befatta sig med det.

Har inga grisar till hästar och så går dom ute långa dagar så gör inte av med så mycket halm heller = billigt!

Jag tycker inte det är jobbigare att mocka halm så sett attd et är svårare, men det är TYNGRE att mocka halm än spån (jag har bädd som sagt). Och har man då en skadad rygg märks det direkt..

Jag betalar 50 kr/bal. Får det hemkört mot en avgift på 25 kr/gång (dvs oavsett om jag beställer en bal, en pall eller 10 pallar betalar jag 25 kr i transport) :love:

Förr köte jag från Odal, och då var priset betydligt högre trots att jag fick åka och hämta..

min pålla står på torv..jag gillar nog torv bäst, men nu är det svårmockat i boxen då lampan över henne box är trasig, så just nu skulle jag föredra spån..

Store valacken står på sågspån = 20 kr/månad
Lilla ponnyn står på sågspån = 5 kr/månad
Ungstoet står på halm = 12 kr/månad
Billigt och bra!

Hej Hanna! Torv och halm står shettisarna på. Och det är billigast. Spån på balar är rätt dyrt. /Sofie i rustberga

Nämen hej Sofie. Har du skaffat bukefalos. ;)
Min pappa o hans tjej tycker shettisarna är heltuffa. :p

HALM! Billigast, mysigast, fräshast och ger sysselsättning. Enda nackdelen är väl att gödselstacken kan bli lite stor.

Min häst står på spån upp blandat med halm eftersom våra hästar får hösilage så måste i alla fall helst ha halm för att få nått torrt i magen!Helst hade jag velat ha bara halm till min lilla Varga men tyvärr så äter hon upp allt :crazy: men spån är otroligt bra det med hellre spån än torv hatar torv och det gör min Varga oxå testa det ett tag men varken jag eller Varga trivdes i det och så lukta det så äkligt!!!!!

Spån och halm är bäst!!!!!!!

Tycker inte att själva mockandet är så tungt, men skotta gödselstacken som man behöver göra ibland det e tungt huuuuu gillar inte alls!

Själv gillar jag spån bäst.
Lättast att mocka i.
Ingen av mina sköthästar står dock på Spån. Utan på torv o halm. :crazy:

står på spån.
men jag föredrar halm..spån fastnar ju överallt på kläder i hästens svans etc o sen ser det snabbt skitigt ut..men det är ju inte jag som bestämmer vilket strö som ska köpas in..

Jag har halm och
tycker att det är bäst på min pålle(är en riktig SKIT gris!:D)
Han har stått på Torv o spån också men,
halmen för mig va billigast, snabbast att mocka och
han trivs JÄTTE bra med halm!! :)

Torven(68:- bal) såg så mörk o "dyster" ut men sög upp bra
men jobbigt o mocka och det gick mycket av den också...
På vintern så fryser den så att den blir STEN hård :crazy:

Spånet:(65:- bal)Såg ljust o fint ut när det var rent men efter 2-4 dar så blev det helt gult!!
(jag mockade ca:1-1½ tim per da!! och fick lägga i ca 2 balar i veckan!!)
Sen "sprette"han ut allt hö i HELA boxen så att jag fick ha en ikea påse med hö till han.
Fast så var det med torven oxå :(

Halm(150:- 15 balar)
Finns ALLTID halm på höskullen eftersom stallet
köper in mycket så att det räcket i 1 år!
Lätt att mocka ca. 10-15 min.
Lätt att reda ut från svansen,
man vissa hästar får problem med andningen men inte min pålle :)
Så jag tycker att halm är bäst för honom!!
:banana: :banana: :banana:

Spån! Lättast att få tag på här uppe. Vi hojtar till så kommer en stoooor lastbil med spån! Både enkelt och till bra pris. :) Personligen skulle jag gärna ha halm, men det är inte helt lätt att få tag i bra halm här... :(

Japp, nu har jag skaffat bukefalos.. Men shettisarna är ju astuffa.. :banana:

Min häst står på råspån som köps från sågverk. Funkar bra, har även en gummimatta i boxen under spånet.
Har aldrig använt halm och bara mockat i torv så det vet jag inte så mycket om!
Bor i norrland så spån är inte så svårt att få tag på och inte speciellt dyrt heller :) Känner mig ganska lyckligt lottad!

Spån tycker ja e det bästa. Jag tycker att det är så svårt att mocka när det är halm. Man ser ju när det är smutsigt å så också...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka