Vad står bokstäverna på dressyrbanan för?

Oh_really

Trådstartare
AXCKVESHFPBRM... Jag har tittat på bokstäverna på dressyrbanan och finner ingen som helst logik på dem?! A är ju ingången och verkar logisk. X är på mitten och det fyller också en logik. D hittar jag inte alls. Står bokstäverna för ord? Varför är bokstäverna placerade på detta vis? Tack på förhand!

Sv: Vad står bokstäverna på dressyrbanan för?

Jag har ingen aning och de jag har frågat verkar inte veta heller (har frågat alla möjliga tränare, ridlärare, folk på förbundet, domare och personer som verkat länge inom sporten).

Jag har roat mig med att försöka hitta en logik men har inte lyckats komma på någon än :mad:.
Min senaste teori är de kom till vid någon av de första tävlingarna där alla skulle rida samma vägar (program) och att man helt enkelt satte A där man började och sedan B där "nästa rörelse" hände. Dock saknas ju någon bokstav och jag har ännu inte klurat ut vilka "vägar" man kan ha ridit.

Funderar också på om bokstäverna kan ha någon typ av militäriskt ursprung/betydelse?

Bokstaven D finns faktiskt (den ligger precis nedanför A i linje med F och K).
J saknas däremot (vad jag vet) och även bokstäverna N O Q T U W Y och Z. Möjligen ligger de placerade på kvartslinjerna men används inte? Inte så konstigt att Å,Ä och Ö saknas tycker jag.

AXCKVESHFPBRM är inte riktigt rätt, det ser ut så här på lång bana (även om flera bokstäver inte används i vissa program): ADLXIGC KVESH FPBRM

//LillaGubben som funderar på det här varje gång ett nytt dressyrprogram ska pluggas...

Senast ändrad:

På wikipedia står det:
There is speculation as to why these letters were chosen. Most commonly it is believed because the German cavalry had a 20 x 60 meter area in between the barracks which had the letters posted above the doors.

Och FEI säger:
The Story Behind the Dressage Letters – Two Possible Explanations-FEI

Letters were not used until international competitions began with the Olympics in the 1900’s. The first competition in 1912 did not have letters. No Olympics were held in 1916 because of Word War I. The letters just “appeared” in the 1920 Olympics and no one has ever been able to find the origin although various theories have been advanced over the years, including one theory that the letters were the first letter of the names of the cities conquered by the Romans.

A second possibility is it appears that in the Old Imperial German Court the walls of the Royal Mews/Stable yard were initially marked with letters indicating where each Courtier and/or riders horse was to be stood to await its rider.

K – Kaiser/King

F – Furst/Prince

P – Pferdknecht/Ostler

V – Vassal

E – Edeling/Ehrengast/Guest of Honor

B – Bannertrager/Standard Bearer

S – Schzkanzier/Chancellor of Exchequer

R – Ritter/Knight

M – Meier/Steward

H – Hofsmarshall/Lord Chancellor

In the 1920 Olympics, the letters on the centerline were also used: A, D, L, X, I, G and C. You can also remember the basic ones by this phrase = “Attention - King Edward’s Horses Can Make Big Fences.”

Har hört någon skröna om att bokstäverna kommer sig från något kungligt hovstall (Stockholm??) där man tränade på innergården som var omgiven av stallar. Stallarna ska ha varit märkta med olika bokstäver och markeringarna ska ha fått sitt namn/placering efter dessa stallar. "vänd in vid stall A!" O.s.v.
X i mitten därefter påhittat.

Men jag tror att det är just en skröna - fast lite charmig.

Måste nog säga att det här låter som en logisk förklaring (även om jag inte har hört den förut).
(Dvs den om att tyska kavalleriet hade en "stallplan på 20x60 (är dock osäker på om måtten verkligen stämmer, det låter trångt, kanske det ska vara 200x600 som originalmått?) och bokstäverna kommer från stall märkningen".)

Att det har en militär bakgrund känns ju riktigt och det är inte så förvånande att det är tyskt eller i tidsperioden 1:a världskriget (kavalleriet var stort då och flygvapnet i experimentfasen) heller.

Idén med att rida och utföra vissa rörelser/vändningar etc på en viss plats talar ju också för kavalleri-övningar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 062
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar