Sv: Vad står bokstäverna på dressyrbanan för?
Jag har ingen aning och de jag har frågat verkar inte veta heller (har frågat alla möjliga tränare, ridlärare, folk på förbundet, domare och personer som verkat länge inom sporten).
Jag har roat mig med att försöka hitta en logik men har inte lyckats komma på någon än
.
Min senaste teori är de kom till vid någon av de första tävlingarna där alla skulle rida samma vägar (program) och att man helt enkelt satte A där man började och sedan B där "nästa rörelse" hände. Dock saknas ju någon bokstav och jag har ännu inte klurat ut vilka "vägar" man kan ha ridit.
Funderar också på om bokstäverna kan ha någon typ av militäriskt ursprung/betydelse?
Bokstaven D finns faktiskt (den ligger precis nedanför A i linje med F och K).
J saknas däremot (vad jag vet) och även bokstäverna N O Q T U W Y och Z. Möjligen ligger de placerade på kvartslinjerna men används inte? Inte så konstigt att Å,Ä och Ö saknas tycker jag.
AXCKVESHFPBRM är inte riktigt rätt, det ser ut så här på lång bana (även om flera bokstäver inte används i vissa program): ADLXIGC KVESH FPBRM
//LillaGubben som funderar på det här varje gång ett nytt dressyrprogram ska pluggas...