vad skulle nu råda?

sommarminne

Trådstartare
har en 8 årig valack som har fått väldigt ont av patella nu denna vintern och han står gärna på höger bakben och sen står han och vevar runt med vänster som är de ben som låser sig mest. eqiterapeften tyckte nu i fredags att han kändes något varm i höger has och vi funderar nu på om detta kan bero på en överansträngning när han belastar höger bak mer? tycker ni att man ska åka till klinik och kolla upp de ordentligt eller ska jag försöka bygga upp honom mer runt bakknäet?

Sv: vad skulle nu råda?

Har ni kollat hästen på klinik tidigare?

Hur skall du bygga upp den runt bakknäet:confused:

Om inte ET kan fixa det tycker jag du skall ta han till klinik om han har problem med det.

hästen är inte kollad på klinik innan då detta egentligen har kommit nu efter jul. värre nu när han har börja fälla

Alltså, om det inte blir bättre av regelbunden men lätt träning så ja, då tycker jag du ska åka till klinik. Det kan ju finnas underliggande orsaker som sagt som ET´n inte hittar.

Hur är omständigheterna i övrigt?
Är hästen broddad och verkar mer besvärad av det (vända i stallgången och sådär? Eller tvärtom obroddad och blir spänd av att gå där det är halt?
Hur funkar det ridmässigt, lyckas du göra hästen lösgjord och få hästen mjukt trampa under sig eller känns den stel/stötig? (försöker luska ut om träningen i sig kan göra nytta eller kanske t o m förvärrar det hela)
Upplever du att hästen belastar sig ojämnt?

Så du vet inte om det är patella?

Jag hade kollat hos klinik för att vara på den säkra sidan.

i ridningen känns det inte alls som ett problem utan de är på morgonen han fastnar så illa att han knappt kommer ut ur boxen ibland. när man kratsar hovarna bak kan han även fastna där.
han har väldigt lätt för att komma under sig i ridningen så där tänker jag aldrig på det utan de är just när han står i hagen eller i boxen han fixar å trixar med benen och fastnar

har har sedan ett år tillbaka fått glucovett efter en senskada men det tog slut för ett tag sedan och jag funderar på om de kan va de annars som gör att han blir knackig? men de har gått väldigt fort från att man aldrig tänkt på de tills att de blivit ett problem

har har sedan ett år tillbaka fått glucovett efter en senskada men det tog slut för ett tag sedan och jag funderar på om de kan va de annars som gör att han blir knackig? men de har gått väldigt fort från att man aldrig tänkt på de tills att de blivit ett problem

Kanske märks det tydligare pga det om inte annat.
Jag hade en häst som från början när jag ägde den hade lindriga upphakningar i ena bakknät (själv upphakningarna märkte jag bara vid ridning) som försvann helt efter ca en månad. Men den hade lätt att bli knackig i lederna, hade förmodligen fått dåliga leder efter att ha gått med för mycket spänningar och aldrig kunnat utveckla musklerna ordentligt.
Den knackade som sjutton efter stillastående i boxen om den plötsligt inte fick sitt glucosamin längre. Gav det i princip från dag 1 och under hela tiden jag ägde hästen. Vilket uppenbarligen hjälpte även om det var dyrt i längden.

Skulle oavsett rekommendera klinikbesök, så man får lite bättre koll på situationen.

Ge din Häst B-vitamin. Gärna utskrivet av Vet. som du ger intramuskulärt. Fällningen och den minskade träningen är den största boven tror jag.

b-vitamin ska han börja få imon. eiteraften tycker att vi ska testa med glucosamin och b-vitamin nu under en månad och tömköra honom massa i framförallt skritt och sen ska vi se om de blir bättre annars blir det givitvis kliniken för oss

har en två åring med patella upphakning. han skos med en killsula å det har blivit bättre...inte helt bra men bättre...

påverkar inte kilarna övriga delar av kroppen negativt på något sätt utan är de bara positivt med just kilar?

Det beror på om hästen får en "korrekt" hovvinkel med kilarna dvs hade för låga trakter innan, eller om den blir för hög...
Tror inte på att kompensera fysiska problem med skoning eller verkning. Annat än att se till att de är BRA skodda/verkade givetvis.

Vad säger ET´n? Lite nyfiken på det. Har hästen haft problem med sneda höfter eller dylikt, eller tar du bara ut ET i förebyggande syfte?

Jag har en treåring med patelleproblem, mest på höger sida. Hon bockar som en galning och det finns låsningar runt korset på höger sida, samt väldigt varm inflamerad has.
Pattella problem är vanliga vid denna årstid, hästarna rör sig oftast mindre, står och kurar mot kalla vindar etc. De försvinner på sommrarna :)

Vad jag gjort är att jag skrittar henne massor, stretchar hennes bakben massor och löser så många spänningar jag kan, samt laserbehandlar henne.
Idag kunde jag stretcha längre än nånsin innan och hennes has var helt iskall och hon hade inga problem alls med traven idag när vi tränade utan hon var riktigt fin.Inga bokningar, bara härlig spänst :love: ¨
Jag har intensivbehandlat henne i kanske 14 dagar.

svarar båda

hästen behandlades denna gången i bäckent för att det i princip var fast. vad han har gjort vet vi inte redigt men nått måste ha hänt. jag har haft ute et regelbundet sen förra sommaren då hästen har varit väldigt väldigt sne i både snoning och muskulatur och det har hitills gått jättebra med måde muskler och skor förutom nu när vi fått ett litet bakslag. hon har visat mig hur jag ska strecha bakbenet bakåt neråt. är dte så du gör med djurjouren?

hovarna har äntligen börjat räta upp sig och et tycker att det ser så bra ut det kan med tanke på hans bakrund och hur han såg ut innan. de jobbar helt enkelt på allt så bara går

jag var ute en liten runda idag och pigg är han ju iallafall suck ;)

Som sagt, vanligt att spänningar/låsningar och dylikt visar sig mer på vintern (eller blir värre på vintern). De har i regel sämre blodcirkulation av spänningarna och står och spänner sig för att de fryser = ond cirkel. Kanske inte är så i ditt fall, men en ganska tydlig trend många gånger.
Om den har fått återfall från sina snedheter känns det också rätt logiskt att knäna är drabbade. De kanske var dåliga redan innan av slitaget men att det 1. inte märks förrän det "rinner över" eller 2. har funnits problem redan tidigare men att symptomen syns tydligare när man fått bort andra problem.
Rätt typiskt att man får bort ett eller ett par större problem, sen *poff* syns några andra saker mer tydligt som man inte ens märkte från början, och så rättas de till och *poff* så märker man helt plötsligt nya problem. Tills hela hästkroppen förhoppningsvis är i balans.

Lite svamligt, men men. :angel:

Om han har mycket ont av patellan så går det att göra en operation, och då skär man av en sena. Efter operationen måste hästen vila ett tag inte riktigt säker på hur länge, några månader tror jag. Så då får man börja skritta i gång den. Sedan blir hästen helt återställd och blir som en vanlig häst, det ända som skiljer är att den inte kommer att kunna "stå och sova" alltså den kommer inte kunna stå och vila benet.

ja jag känner att de är ju egentligen inte konstigt att vi får lite bakslag med tanke på hur mycke som egentligen har varit fel så jag får väl se om de blir bättre annars är de ju bara kliniken som gäller. de känns inte som att han har ont någonstans men men vet ju aldrig!

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 061
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka