vad skulle nu råda?

Sv: vad skulle nu råda?

Massor med hästar får patelleproblem denna årstid och då får de även ont i haserna. Det beror på att de står mkt stilla och spänner sig i hagen.
Skritta den MASSOR och klättra den mkt så hjälper du den MASSOR.

skritta massor räcker det med en timme om dagen eller ska jag öka på mer? vi är ute i skogen så mycket det går genom att tömköra och
de tycker han är himla roligt. strecha gör jag bakåt nedåt men du har inga andra övningar du kan tipsa om?

Man skär väl ändå av ett ligament? Skär man av en sena så förstår jag att ståapparaten inte fungerar. :D

Prova att ge honom foderjäst - det funkar faktiskt mot patella! dvs. det lindrar hakningarna, det vet jag av erfarenhet då min häst också har detta problem.
Om det inte blir bättre så tycker jag du ska ta honom till klinik/prata med veterinär!
lycka till!

skritta massor räcker det med en timme om dagen eller ska jag öka på mer? vi är ute i skogen så mycket det går genom att tömköra och
de tycker han är himla roligt. strecha gör jag bakåt nedåt men du har inga andra övningar du kan tipsa om?

Det viktigaste är att det blir regelbundet. Och så länge att hästen blir ordentligt uppvärmd. För vissa kan det säkert räcka med 15-20 minuter per dag (men att det blir varje dag) medans andra behöver längre tid.
Försök att uppmjuka och träna muskler utan att nöta och överbelasta. Skogen brukar vara jättebra enligt min erfarenhet, varierande terräng.

jag är ute och tömkör i skritt så mycke de bara går och peppar peppar har han inte fastnat någonting som vi sett dom tre senaste dagarna:banana:
jag hoppas verkligen de bara är patellan som spökar

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 061
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka