Vad skulle ni vilja ändra på?

A

Amanty

Så här är det nu:
Utsläpp: Kraftfoder i stallet, sedan ut i hagen och äta hö ute. Ca vid 8-tiden.

Ute i hagen hela dagen.

Insläpp innan det blir mörkt, nu mellan 3-4. Kraftfoder och hö inne.

Kvällsmat:
Varierar mellan 7-9.

Dom får bara mat 3 gånger om dagen, jag skulle gärna se att de fick lunch i hagen också, men det är ju inte mitt stall....
Vad skulle ni vilja ändra på??

Sv: Vad skulle ni vilja ändra på?

Jag hade senarelagt kvällsmaten alt delat på hö och kraftfoder så att det blev fler utfodringstillfällen.

Det blir för lång tid mellan morgon och insläppet (om de inte har MASSOR med hö på morgone?) och för lång tid mellan kväll och morgon.... Om de inte får stooora mängder hö till natten?

Jag skulle inte vilja att mina hästar fick kraftfodret först på morgonen. Utan att dom fick äta lite grovfoder först. Tycker inte om att ge kraftfoder till hungriga hästar dom slänger i sig kraftfodret och hinner knappt tugga. :smirk:
Men om man ger så mycket hö på kvällen att det alltid finns lite kvar på morgonen så är ju det problemet löst.

dom får inte speciellt mycket hö, jag försöker ge min så mycket som möjligt men kan tyvärr inte ge så myckt som jag skulle vilja. ingen av hästarna e ju undernärda men grejjen e den att jag tycker att det är för få måltider. höet har dom ju käkat upp på en timme sen står dom o gluttar i hagen tills dom ska in....o e JÄTTEHUNGRIGA....

Jag skulle ha lagt till en lunchfodring, och så skulle jag definitivt kvällsfodra senare. Och sedan skulle jag aldrig ge kraftfodret först, och hö ute i hagen. Jag vill att min häst äter hö, innan han får sitt kraftfoder! Men det är bara som jag skulle ändra, om det var upp till mig... ;)

Amanty skrev:
dom får inte speciellt mycket hö, jag försöker ge min så mycket som möjligt men kan tyvärr inte ge så myckt som jag skulle vilja. ingen av hästarna e ju undernärda men grejjen e den att jag tycker att det är för få måltider. höet har dom ju käkat upp på en timme sen står dom o gluttar i hagen tills dom ska in....o e JÄTTEHUNGRIGA....

Dom borde antingen få väldigt mycket hö på morgonen så det räcker ett tag eller så ska dom utfodras på lunchen också. Det blir väldigt lång tid utan mat annars! 9 till 3-4, liksom.
Och ännu värre på NATTEN. I bästa fall från 9-10 till 8 på morgon! :eek:
Släng in massor med halm till natten åtminstone.

ja jag håller med, jag skulle satsat på fler fodringar , och ABSOLU inte ge en hungrig häst krafft först, av många anledningar...alltd hö först..och som nån här sa tidigare, gärna massa halm på natten, en häst måste få tugga många timmar under dygnet för att mage och tarm ska få fungera, en lunch fodring och kvälls mat tidigast nio...skulle ja rekommendera

Håller med...
Jag ger bara mina hästar tre gånger om dagen men dom får fri tillgång på hösilage o halm så dom har alltid nåt att äta och får aldrig kraftfoder på tom mage...
Dessutom ger jag nattamaten väldigt sent eftersom jag har eget stall, ofta runt 24. Kan ni inte ställa ut en halmbal eller nåt i hagen iaf så dom har nåt att tugga på? Samt slänga in halm till natten oxå om dom inte står på det? Annars är det alldeles för lång tid mellan fodringarna...tycker jag.

Jag ger mina kraftfoder och släpper ut vid 06.00 sen har de fritt på hösilage tills jag kommer och släpper in allt mellan 18-20 beroende på väder då får de kraftfoder

8-15 är bara 7 timmar, inte för länge alls..
jag är mer oroad över målet mellan 21 och 8, dvs 11 timmar..

10 timmar är rekomenderad längsta tid mellan målen mat.. dvs maxtid..

Om det skulle gå att ge dom hö ute i hagen så skulle jag ha gett dom hö vid den tiden ni tar in dom sedan ta in dom vid 20-21 tiden och då kvällsfodra.

Håller med, mina har fritt på hösilage även inne, mina hästar är aldrig hetsiga för att de är för hungriga, snarare tvärtom!

BeastieBabe skrev:
8-15 är bara 7 timmar, inte för länge alls..
jag är mer oroad över målet mellan 21 och 8, dvs 11 timmar..

10 timmar är rekomenderad längsta tid mellan målen mat.. dvs maxtid..

Tror inte hästarna mår så bra av 7 timmars uppehåll heller, du! :crazy:
rekommendationer eller inte

näehe, och hur lång tid föreslår du att det ska gå mellan fodringarna då?

Jag vet, hästarna är jättehetsiga när dom ska in, antagligen för att de är så hungriga, men eftersom det inte är mitt stall så kan jag ju inte göra som jag vill. Jag ska börja lunchfodra min häst nu iaf även om det innebär en massa exta åkande för mej.

En häst på bete eller som har fritt med grovfoder gör aldrig frivilligt längre uppehåll än 3-4 timmar i ätandet. Vad jag har förstått så producerar hästens mage magsyra inte bara då de blir hungriga, som vi, utan hela tiden. Om det då går mer än 3-4 timmar mellan målen, så har hästen hunnit bearbeta föregående mål, och om det då inte finns "ny mat" att börja bearbeta, börjar magsyran fräta på magsäcken istället, vilket leder till magsår.

Självfallet vill man göra det optimala för sina hästar, men saker och ting måste ju funka praktiskt också.

Själv har jag mina hästar hemma och sköter i princip alla fodringar själv. Jag ger 1 kg hö per häst samt betfor och ev havre (om någon äter mer än 1,5 kg per dag o jag villl dela upp kraftfodret på mer än två givor) inomhus på morgonen (vardag halv sju, lö/sö 8). En timme senare går de ut, och ute får alla hästar ca 3 kg hö var. In kommer de den mörka tiden vid kl 16, o då får de hö o efter en liten stund även kraftfoder.När det blir ljusare o de kan gå ute längre på dagarna får de hö i hagen vid den tiden i stället o kommer in senare. Kvällsfodrar med hö o kraft gör jag någon gång mellan kl 21 o 23.

Tycker inte det är någon katastrof att hästarna i trådskaparen fall inte får lunch. Klart att det vore bra, o jag hade gärna lunchfodrat mina också, men det måste vara praktiskt möjligt. Hästarna fick ju, som jag förstod det , hö i hagen på morgonen och då lär det inte vara matlöst annat än mellan kanske kl 10 o 16, vilket är 6 h. Det är mindre än vad de flesta hästar står utan mat på natten.

Däremot är jag tveksam till att ge enbart kraftfoder, i allafall om det handlar om några större mängder, direkt på fastande mage på morgonen.

Amanty skrev:
Jag vet, hästarna är jättehetsiga när dom ska in, antagligen för att de är så hungriga, men eftersom det inte är mitt stall så kan jag ju inte göra som jag vill. Jag ska börja lunchfodra min häst nu iaf även om det innebär en massa exta åkande för mej.

Förslag: Satsa på att skramla ihop pengar till en grindöppnare, som öppnar till "mathage" på lunchen. Det är dyrt, men värt varenda krona, i allafall tycker nog hästarna det.
Tiden de står utan mat är ALLDELES för lång, de kan utveckla magkatarr och magsår. Busbra lösning!

Eller alternativt: Fråga nån granne som är hemma om denne kan hjälpa till mot någon ersättning.

Ett alternativ till: Fri tillgång. Lägg ut så mycket mat att det inte tar slut på hela dan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar