Sv: Vad skulle ni vilja ändra på?
Det finns olika sätt att hålla häst, och många är lika bra. Vissa har sina hästar ute lite mer och andra lite mindre. Sju, åtta timmar om dagen under vintern tror jag är ganska vanligt. Mina går ute ungefär så mkt och jag vet många andra som oxå har hästarna ute ung mellan 8 o 16 Jag vet också många som t o m går ute mindre, kanske 4-5 timmar, och många som går ute mer, och som mår bra de med. Sedan beror det ju oxå på vad hästarna används till, vad man har för hagar och faktiskt vad man som hästägare själv tycker är vettigt och bra.
Själv vill jag ta in mina hästar innan det är kolmörkt av den enkla anledningen att det innebär en ökad skade- och olycksrisk för såväl hästar som människor om man leda dem i kolmörker. Dessutom vill jag att de ska äta inne i lugn och ro på eftermiddagen för att kunna ge kraftfoder till några samt individuellt avpassa såväl kraft - som grovfodergiva. Höet man ger i hagen (jag ger mina hö i hagen på f m) kan man ju aldrig styra så att de äter så mkt man vill.
Jag trivs med det system jag har, och hästarna verkar må väl-
Hela denna sista diskussion var dock en spin- off, eftersom tråden handlade om fodertider, inte om antal timmar i hagen