Vad skulle NI utsätta en 7-åring för?

Lenis

Trådstartare
De som sett sändningarna de senaste dagarna, från bla Eurosport, har sett 7-åringen Coeur (Om det nu stavas så :o ) Hästen är alltså bara 7, och har gått ett antal klasser detta meeting. Bla. höjdhoppningen, där han fortsatte t.o.m. 2.16 där han rev. Då hade redan Helena W gått ut med sin mkt mer rutinerade Silwa Little Gun. Hur högt skulle Ni låtit hästen gå? Personligen hade jag varit överlycklig om en så grön och ung häst klarat 2.06!

Inte nog med detta, hästen gick som sagt flera klasser. hade du, som läser detta, tagit ut en så ung häst i så många klasser?

Dessutom rev hästen ett antal hinder, en lekmans gissning rätt trött, på Grand Prix-hoppningen. For Pleisure rev också, och ryttaren tog ut honom, även han hade gått flera klasser. Men Coeur gick banan runt.

------------------------------------

Vill gärna veta hur mycket Ni utsatt en 7-åring för? Vad jag förstod, efter att ha lyssnat på både svenska & utländska kommentatorer, var även de lite tveksamma till att ta ut en så ung häst så hårt. Jag hade själv inte gjort det, men hur är synen i allmänhet? Är man inte rädd att förstöra hästen? Kan nämna att Rodrigo inte tog ut någon av sina unga hästar, då han inte ville utsätta dem för publiken som satt så nära hindren.
----------------------------------------

OBS!!!OBS!! Ni som vill ge er in i en pajkastning med påhopp på enskilda personer, SKRIV EJ i denna tråd. Jag vill ara veta hur andra reagerar, och har ingen lust att dras in i en diskussion om ifall jag tror jag är bättre än eliten eller ej. Det har inte med saken att göra, det är inte heller det jag frågar efter. Så kanske vi kan få en givande diskussion istället för kommentarer som "Och du tror du kan så j*kla bra, eller?" som inte gör någon glad.

(För övrigt, jättekul att det gick så bra för Maria Gretzer under helgen!! :) )

När en häst är 7 år brukar den ofta vara ganska färdig växt. Det jag skulle oroa mig mer för skulle vara att tråka ut hästen och att den inte skulle gilla att tävla i fortsättningen.

Alltså inte att den skulle gå sönder, mer för att den skulle få dåliga minnen från tävling.
Men det är min åsikt, jag har full förståelse för dem som inte vill tävla så mycket på en ung häst av andra anledningar än den jag skrev.

Vissa har nog lite får bråttom med att hästen ska bli framgångsrik men hästen kanske tycker det är kul?
Jaja jag vet inte hur dom hästarna är och känner sig men hade jag haft en duktig hoppare som var 7 år hade jag nog tagit det lungnare....
:p

möjligt att den är färdig växt men ju tidigare man börjar ju kortare håller den

Skulle aldrig SJÄLV utsatt min 7-åring för något ¨sånt, men minponny hoppade internationellt då. Förstår dock inte hur man tänker... :smirk:men det är väl upp till var och en...

Vet inte vem som rider denna häst men man kan ju misstänka och hoppas att ryttarna som befinner sig på denna nivå vet vad de håller på med.

Varför inte, det som kan hända är att hästen inte har rutinen för dom klasserna och om det skulle komma tokigt på ett hinder blir det svårare att få han att hoppa med förtroende på samma sätt som en häst som tass upp långsamt i klasserna men rutinen står ju ryttan för i det här falet, men ryttan vet nog vad han gör John W har ju oxå haft 7 åringar på GP tävlingar och hans hästar blev ju gamla.

Sedan att 7åringen får hoppa hela banan har att jöra med att han skall få den rytenen som den gamla hästen redan har som man tar ur tävlingen efter två nedslag.

Kram

Men andledningen att han bröt med For Plesure är väl för att hästen rev.. O Då visste ryttaren att han inte had een chans till topp placering O Både han o hästen har den rutinen att hoppa dessa banor O Då är det bara onödigt att slita ut hästen!!! Elr??

Men jag reagerade nästan som du.. Tycker det var lite väl häftigt.. Men hade du reageat annorlunda om tävlingen gick i Januari och dom sa att hästen var 8 år gammal???
Men hade det varit min häst skulle jag ha matchat den på ett helt annant sätt..

iofs så är hästen typ färdig. den har ju växt färdigt och så..!
men att om den redan kommit så långt så den går dom höga klasserna så borde dom ha börjat för tidigt med den, lr?
jag skulle inte själv ta upp en 7 åring i dom klasserna..men det e ju upp till var och en..! risken e väl att hästen får dåliga minnen å så

Det beror ju helt pa vad for slags temperament hasten hade haft. En lugn och saker i sej sjalv hast, som snart blir 8 ar tycker jag ar ok att hoppa GP med. Men en nervig hast som skulle behova lite mer saker rutin och erfarenhet hade jag stannat pa 1.20-1.30 med.

Om hasten hade rivit hade jag defintivt fortsatt. Det finns flera hastar som lart sej att om man river eller vagrar far man aka hem, och sadana hastar ska vi inte producera!! Fast pa den nivan denna hasten ar, sa har den ju rutinen och erfarenheten att uppfora sej lite battre an sa.

Sjalv tycker jag nastan att det ar varre nar hastarna ar 25 ar och fortfarande tavlar GP-hoppning, da tycker jag att det gatt lite for langt och att hasten i alla fall skulle "pensioneras" ner till 1.10-1.20. Man ska inte borja for tidigt, men man ska heller inte fortsatta alldeles for lange.

Att hästen gick GP-hoppning tycker jag inte var så fel dock tycker jag att den gick lite väl många klasser på ett meeting. Kroppsligt är det kanske inte så stor fara men mentalt är det nog lite väl mycket. Om det blir för jobbigt för den är det ju stor risk att den börjar stanna. Nu känner jag inte till ryttaren man kan tänka mig att han blev inbjuden och detta var hans möjlighet att visa upp sig, men att han kanske bara hade denna häst som kan gå dessa klasser vilket medför att den fick gå lite väl mycket.

jag tycker dte är helt ok att ta in en 7-åring i GP, den är trots allt snart 8 år . Det jag tyckte var lite mer tveksamt var at den gick så många olika klasser,...

Men som någon skrivit en 7 åring klarar det bra kroppsligt och man hoppas ju att ryttaren på den nivån vet vad h*n gör så att hästen även klarar det mentalt!

som en "anekdot" kan nämnas at just (silwa)Little Gun vann GP-hoppningen på Malmö Horse Show ( den som fanns förr i ishallen innan jul) just som 7 åring, men då med en annan ryttare än Helena W! och som synes så har han inte taglit någon skada av att hoppa GP så "tidgt" han pressades ju dessutom lite på tid då eftersom han segrade!

jag tycker att det är väldigt dumt gjort mot en 7åring.
speciellt att vara med på en höjdhoppning också.
Men jag vet många ponnyer som de inte vet åldern på som då kanske är 5år och tävlar MSV...och dom är det synd om!!

Jag tror att ryttarna har sådan koll på sina hästar att de själva kan avgöra hur mycket och hur högt de ska hoppa oavsett ålder.

tror att ryttaren vet vad sin häst kan men själv skulle jag inte hoppa så högt med min 7 åring

Ja, han bröt med For Pleisure för att han rev.. vilket Coeur också gjorde-- ett antal hinder..

Jo, jag menade inte främst att hästen inte skulle vara färdigväxt. Som de flesta andra här tror jag nog den är det. Jag tänkte mer på den psykiska aspekten. Sen kan jag ju villigt erkänna, att om det varit exempelvis John Whitaker som hoppat den skulle jag inte blivit alls lika bekymrad. Men denna ryttare var ingen man sett särskilt mycket av i dessa sammanhang. (Inte jag iaf)

Intressant att se att de flesta inte skulle pressat sin 7-åring så, men har reserverat sig med meningen att ryttaren kanske vet vad han gör. Ibland önskar man att alla vore så toleranta!

Som några skrev: jag menade inte att det var jättefel att ta ut hästen i så hög klass som GP. Jag vände mig mer mot antalet stora klasser, och kanske framförallt höjdhoppningen.. Och visst, det kan i många fall vara bra att låta hästen gå banan runt trots ett antal rivningar, men de flesta ryttarna på GP-nivå brukar ta ut sina hästar om de efter en lång tävlingshelg tar med sig halva banan i sista klassen. De kan ju av helt förklarliga skäl vara trötta. Då särskilt en unghäst. En svår avvägning det där.. själv hade jag, om jag nu gått ut i en klass hästen inte orkat med, avslutat och hoppat ett hinder felfritt innan jag gick ut. Istället för att bestämt pressa runt till sista hindret. Då kan ju hästen inte heller veta att jag tänkt hoppa den höga muren (exempelvis) istället för oxern jag vet den kan klara och utgå med någorlunda självförtroende i behåll. Men som sagt, det är vad JAG skulle gjort.

Trevligt att det är så bra nivå på inläggen hur som helst, oavsett åsikt. Skönt att slippa ha personer som hoppar på varann hela tiden :)

Jag tror inte alls den är färdigväxt, den var ganska stor och långlinjerad och jag hade aldrig bränt ut min 7 åring på det viset.

Har själv en stor häst 1.76 som debuterat 1.50 detta året felfritt, hon är 9 år nu.
Det är inte förrän detta året hon blivit stark nog för att klara av att hoppa svår klass och 1.50 är verkligen inte som Grand Prix ens.

Hästar är egentligen inte starka nog för att samla sig korrekt för dom är 7 år och att då hoppa GP klasser tycker jag är oansvarligt och själviskt och mkt dålig horsemanship.

Förmodligen kommer den hästen inte bli så gammal på tävlinsbanan tyvärr.

Liknande trådar

K
Träning Min man fick ett 15 årigt halvblods sto pga plats brist.. Och då vi har egen gård men alla tränings möjligheter frågade dom om vi inte...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: karlslund
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 822
Senast: Mayaanna
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar