Vad skulle ni gjort?

S

Syrsa

Jag åker av olika anledningar mycket buss.

Vid flera tillfällen de senaste veckorna har jag sett ett par som kommer på bussen med (i början) en amstaff och (den senaste tiden) en JR-valp.

Första gången jag såg dem reagerade jag på hur ägaren tryckte och ryckte och höll på med hunden. Den fick inte ens parrera svängarna i bussen utan att bli ryckt i strypet och tryckt på ryggraden med en tumme för att sitta ner igen. (nähädu, ingen kontakt med hunden eller kommando för att sitta, bara "ryck, tryck, ryck"). De hade också en kompis med sig som hötte och slog mot amstaffen med en ihoprullad tidning. Jag sa ifrån då jag tyckte det såg obehagligt ut för hunden att ha en tidning vinande runt öronen, över ryggen och på näsan. Han som höll i tidningen muttrade "har du hört talas om att leka någon gång?". Jag sa lite syrligt "Förlåt, jag förstod inte att ni lekte, jag tyckte att det såg ut som att du slog hunden med en ihoprullad tidning" och lämnade därefter hela situationen. (Den stora diamanten/glaspärlan i hans örsnibb, tillsammans med den stora jackan och knivskarpa "form-frisyr-rakningen" av skäggstubben gjorde mig lite ...avvaktande... och återhållsam. Fördomsfullt av mig? Ja, antagligen.)

Vid senare tillfällen har det bara varit en JR-valp med på bussfärderna och sist satt nu ägaren till amstaffen (som vid annat tillfälle pratade om att han skulle sälja sin hund, vilket jag antar att han gjort nu) och "lekte" på samma sätt med valpen. Dessutom höjde han näven med öppen handflata och liksom "hävde sig" över valpen i en position som såg ut som "nu slår jag sig", men näven träffade i dynan framför valpen istället. Valpen, som ni förstår, kryper ju ihop och lägger öronen platt ut, viker undan med blicken och visar på alla sätt undergivenhet och rädsla. Lugnande signaler och en önskan att komma därifrån (som jag tolkar det.)

Valpen har alltså inte betett sig fel, det är inte en korrigering jag ser, utan en "lek".

Men jag tycker leken ser dum ut. Så jag säger ifrån, ifrågasätter, tillräckligt högt för paret att reagera, men de svarar inte, bara kollar på mig. Deras kompisar fortsätter "leken" med att tycka upp valpen i sätet med sina armbågar (iklädda sådana där stora pösiga jackor så valen försvinner ju helt bakom en armbåge.) Puttar på den och drämmer näven i sätet runt omkring den.

Har jag fel som tycker att detta är fel sätt att behandla en 3 månaders JR-valp? (Har frågat dem om hunden.) Är jag för försiktig, leker ni på samma sätt? Är detta ett vedertaget sätt att leka med en valp på som jag helt missbedömer?

Om ni tycker som jag, att detta ser dumt ut...
Vad skulle ni gjort? Skulle ni be chauffören anmäla till sin chef så de kan titta på videon (bussen filmas av övervakningskameror) tillsammans med polisen? Skulle ni säga ifrån mer högljutt så att andra resenärer, om de funderar över hur valpen behandlas, också höjer rösten?
Skulle ni strunta i alltsammans, trots att ni tycker det ser fel ut?

/Syrsa, lite fundersam

Sv: Vad skulle ni gjort?

Jag hade antagligen tagit ett snack med dem på plats och försökt förklara varför hunden reagerar som den gör. Dvs att de gör den rädd och osäker. (Finns ju en chans att de helt enkelt inte alls kan läsa sin hund).

Förändras inget hade jag nog kunnat ta ett snack med chaffören för att se om det är illa nog att anmälas. Men jag har ju inte sett vad som faktiskt händer.

Jag vill bara säga att jag absolut inte tycker att du överreagerar. Så som du beskriver tycker jag låter som ett hemskt sätt att behandla en hund i allmänhet och kanske en valp i synnerhet. Särskilt på en buss som kan vara en stressande miljö för en ung hund.

Tyvärr har jag inga råd angående hur du ska göra. Det är modigt av dig att våga säga till överhuvudtaget (i ett samhälle där man helst in ska kommentera hur andra behandlar sina djur/barn etc.)
Förhoppningsvis har det effekt att du gång på gång påpekar vad du tycker till ägarna, kanske har det mer effekt om du kan få fler resenärer att hålla med dig. Är inte säker på att denna behandling skulle vara nog för att intressera polisen, om de inte direkt slår hunden...men jag vet inte.

Nä, det är så svårt!

(Att det dessutom är lite "gangster-anda" över ägaren gör att jag inte vet hur långt jag vågar säga ifrån utan att få andra problem i livet...)

Eller så är jag bara fördomsfull mot ungdomsmodet, jag vet inte. Men "på min tid" (som inte var så väldans längesedan vill jag påpeka) så skulle dessa individer tolkats som lite "gangsta".

/Syrsa

Det med tidningen har jag också gjort med min rottis för att väcka leklusten. Man måste dock lägga det på en nivå som passar hunden. Med hanen jag hade kunde man smacka till ganska hårt och han gick igång med all hjärtans lust, men min nuvarande tik svarar bäst på ganska lätta duttar.

Beteendet mot valpen hade dock jag också reagerat på.

Jadzia: Leker du så i träningssyfte för att få igång hunden, eller leker du så överallt, närsomhelst? På bussen, t ex.

Låter du andra leka på samma sätt med dina hundar, eller är det "din lek"?

Slår du på huvudet på hunden, eller på kroppen och liksom i luften runtomkring?

En del hundar behöver ju "lekas igång" för att öht gå att träna med, först lek/hets/kamp "över gränsen" och sedan "tas tillbaka" till en uppmärksam och alert nivå. Men som jag har förstått det görs detta inför träning, inte på bussen och inte av kompisar? Fast jag kan ha himla fel.

(I just denna situation så reagerar jag på den leken i samband med alla de andra sakerna. Just på en buss, efter att inte ens få kompensera bussens krängningar...)

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Jadzia: Anledningen till att jag frågar är inte för att verka arrogant eller anklaga eller nåt negativt, utan rent och skärt därför att sådan här lek är så ovanlig för mig att jag helt enkelt är nyfiken på hur det går till. Så om du tog mitt svar/fortsatta frågande på ett negativt sätt så ber jag om ursäkt, så var det inte alls menat. Jag är nyfiken och vill förstå något som jag ännu inte hört/sett så mycket av. (Alltså detta om hur man leker en sådan lek och får hunden att tycka att det är roligt. Var gränserna går och hur man tänker om leken. Om man "använder leken" eller om det bara är en ...lek.)

(Går händelserna lite i förväg för säkerhets skull, så ingen blir upprörd. )
/Syrsa

Jag tar mig friheten att svara på samma fråga eftersom jag också kan "lekbråka" med mina rottor. Jag kan småslå lite lätt emot dem för att få dem att tända till lite extra när vi tränar. Naturligtvis åker svansen upp och börjar slå och hunden närmar sig mig och går inte ifrån mig/hukar sig- Då har jag ju gjort totalt fel!

Min äldre hane går även igång ordentligt om man ger honom en klatsch på rumpan. :o

Jag skulle nog ha försökt prata med dem och fått fram att valpen inte såg särskilt road ut av "leken".

Min förra hund gick igång direkt av en ihoprullad tidning, en smack på röva och lite hets.

Min nuvarande skulle nog gå och gömma sig om jag ens försökte...Hon kunde ju inte ens med höjda röster när jag fick hem henne.
Däremot kan jag (idag) knuffa bort henne lite och då jagar hon upp sig och ska komma tillbaka. Det gillar hon.

For tiken och mig är det numera bara lek och jag kan göra det lite överallt. En buss är väl inte direkt ett lämpligt ställe, men vi kan göra det hemma i soffan, på jobbet eller var som helst utomhus. Mitt ursprungliga syfte med denna typ av lek var att tuffa till hunden och höja henne. Det är en mycket vek tik som reagerade avvaktande och undfallande i början, men nu är det bland det bästa hon vet. Jag ville få henne att ta fram den lilla kamp hon hade, våga vara aktiv med och mot mig samt att hon skulle lära sig att det inte är farligt med hårdare beröring. Alla jag känner klappar inte extremt mjuk och sitter det en broms på henne så vill jag kunna ta den utan att hunden hoppar högt. Jag härdade henne helt enkelt.

Det är också känt att leklust/kamplust är aktivitetshöjande och med tanke på att min tik har ett ganska slött temperament så ville jag utnyttja det. Det gjorde jag för att främja lydnadsträningen.

Jag kan inte daska henne i huvudet med en tidning för det är fortfarande för äckligt, men jag kan med mina händer greppa hennes kinder och liksom vicka huvudet fram och tillbaka. Då är hon på g på ett par sekunder. Jag kan också nypa till henne i sidorna eller putta med händerna. Numera händer det också att hon själv inbjuder till denna typ av lek. Enda nackdelen är att hon biter så förbannat hårt så jag får blåmärken överallt. Min hund får alltså bita och kampa med mina armar och händer, men bara för att hon är som hon är. Ingen annan hund har någonsin fått det och kommer inte att få det heller.

Har jag en trasa eller tidning daskar jag henne på bogen och sidorna av kroppen. Huvudet är för känsligt och även baken. Hanen kunde man smacka rätt i huvudet med trasan och han var med på noterna direkt.

De av vännerna som vet hur man gör och kan läsa min hund får gärna leka med henne, men de är få.

Men så är jag också så konstig att vi också leker försvara-benet-leken, dvs jag triggar hunden att morra och försvara sitt ben och hon får beröm för det. Skulle jag aldrig göra med en annan hund.

Ok, tack för svar!

Det är bra för mig att få perspektiv på saker och ting. Men valpen...nej, det kan ingen säga mig att det var rätt (har ingen här gjort heller!), för den såg så lugn och harmonisk och gladlynt ut som den satt där i sätet och nyfiket följde vad som hände i och utanför bussen!

/Syrsa

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 304
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 327
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 766
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 227
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar