Vad skulle ni gjort?

attempt

Trådstartare
Jag har (som de flesta redan vet) ett amerikanskt varmblod, 9 år. Jag rider western, eller jag håller på att träna. Jag pratade med en westerntränare häromdagen och hon sa något som fick mig tänka om lite.. Hon sa att det tar väldigt mycket och lång tid att utbilda en fd travare till western, och att det kommer att kosta mycket pengar till träningar mm. Hon sa att om jag verkligen vill satsa på westernridningen och komma långt, så skulle jag köpa en färdigutbildad häst. Jag blev både ledsen, och fundersam av dessa ord.
Jag har kännt på de senaste veckorna att det är något som fattas när jag rider, hästen är nästan förs stor för mig och jag klarar inte av att utbilda honom själv. Ridturerna blir bara jobbiga.. Han kan även få för sig att vände baken till och sura mot mig, nästan hota. Jag älskar annars den hästen, han är urmysig. Vissa dagar med honom ör underbara, då han lyssnar bra och är uppmärksam. Jag kan träna med honom och göra honom rikitgt bra som ridhäst, men det kommer ta tid och kosta mycket. Jag har honom bara på prov(foder) nu, jag ska ha bestämmt mig om jag ska köpa honom om tre månader.

Vad skulle ni gjort.
Lagt ner blod, svett och tårar (och framför allt mycket pengar) på en fd travare, och omskolat honom till en bra häst som kanske tar flera år.
Eller köpt en färdigutbildad tex. quarter?

:confused: :cry:

Sv: Vad skulle ni gjort?

Jag tycker att dina tankar är bra och att du kanske inser dina begränsningar. Jag har gjort precis det du försöker göra men skillnaden är att jag har kunskapen och tekniken och är rätt lång så jag fick ihop min varmblodstravare och tävlade med honom och tränade för tränareliten regelbundet. Det tar många år att forma om en varmblodstravare som gått aktiv på travet. Vill du komma ut och tävla fort nog så är det så som din tränare säger. Satsa på en mer lämplig häst för dig. QH, Paint, app eller arab...eller en ponnyras som welsh cob, connemara eller new forest. Lycka till!

Tack för ditt svar. Du förstår nog hur jag tänker.
Jag menar, jag är 15 år, det är nu jag ska leva livet - och inte gå och bekymmra mig över att jag inte klarar av min häst. Klarar av honom gör jag, men jag har inte kunskapen att utbilda honom till det jag vill ha honom till. Saken är att jag inte har så mycket pengar att jag kan köpa en häst för 40000...

Allt snurrar nu..

Ofta går det att få tag i rätt bra och inte för dyra hästar av "icke amerikansk ras" som är bättre för dig att börja med. En arab av skaplig modell kostar sällan enorma summor. Även vissa billigare korsningar är ok. Du kan tävla i "all breed"-klasser, vet du;)

Jag har setat i samma sits som dig, ungefär.

Jag köpte en kallblodstravare för 6 år sedan och efter 1 år började jag med western. Vi tränade massor för tränare och det gick fort frammåt, iom att han var så lugn och lättlärd. Men han var stor och tung och hade svårt för galoppen. Träningarna gick i stort sett ut på att träna galoppen och jag kommer ihåg vad en tränare sa till mig "Det kan gå fort och det kan ta tid att få ordning på galoppen, men det kan hända att det inte alls kommer gå heller". jag tränade och tränade i ca 3 år men den blev inte så mycket bättre. Bara att acceptera, han är för stor och tung!

Ville ha en annan häst jag kunde komma någonstans med, men det fanns verkligen ingen plats! Och min mamma var inte så villig att hjälpa till så mycket heller.... Och sälja honom vägrade jag göra för vi passade ihop till 100%!

Jag fortsatte rida och han går verkligen som en dans nu, förutom att han är lite klumpig då. Många har tappat hakan för han är så lätt. Men galoppen funkar ju ändå inte... Så NU efter så lång tid när jag blivit så gammal att jag kan fixa allt själv har jag köpt en till häst, en liten quarter på 1 år som jag vill rida in och utbilda själv. Just att jobba med hästen älskar jag så därför blev det ingen fördigutbildad häst.

Så för dig är det väl bara att tänka efter vad du känner för hästen. Byt innan du riktigt kärar ner dig i din häst? Ha 2 hästar om tid pengar och möjlighet finns om du inte vill göra dig av med din? Jättesvårt att välja när man tycker så mycket om sin häst:(

Och har du inte råd med en sån dyr häst finns det ju många andra raser som har gång och psyke som passar! Jag skulle inte tacka nej till en connemara. En new forest, arab och såna raser kan man också komma långt med och är heller inte så dyra som en quarter. Skillnaden är att man inte får tävla tävlingar för quarter och paint...

Senast ändrad:

Oavsett vilken ras du har kommer du att få jobba för att bli bra. Köper man en "färdig" häst så kan man rida på det som tidigare ryttare satt i hästen ett tag, men förr eller senare hamnar alla hästar på den nuvarande ryttarens nivå.

Travare varierar väldigt mycket i fysiska egenskaper, gångarter och psyke. Kort sagt är en del lämpliga som ridhästar, en del kräver mycket jobb och en del passar bäst som körhästar.

När du har en häst som kräver mycket hjälp, innebär det att du som ryttare får lära dig väldigt mycket. Så är man villig att ta tiden, pengarna och jobbet kommer man att få mycket kunskap på vägen.

När du har en häst som, färdigutbildad eller inte, inte kräver lika mycket "Blod, svett och tårar", så kommer du att lära dig andra saker.

Det brukar vara väldigt användbart att ha haft en del svårigheter, som ryttare får du ett mycket bredare register än de som bara behövt "styra och hänga med". Dessa ryttare brukar kunna nå framgångar rätt fort på en färdig häst, men de kan egentligen inte så mycket om ridningens uppbyggnad. De vet hur man glider runt på en färdig och hjälpsam häst, men har inte en susning om hur man lär hästen det den kan, eller kan plocka isär hjälperna till grundsignaler.
Därför kan de inte heller, som jag skrev här ovan, hålla hästen på tidigare utbildningsnivå i längden. För till det krävs det kunskap.

Men nu är det ju inte heller så att det finns travare som kräver massor av jobb, och QH som är färdiga. En häst som har bra förutsättningar för den ridning du vill hålla på med, men som inte har utbildats så långt, är givetvis billigare än en högt skolad.
Och det finns många fler raser än QH som har förutsättningar att bli bra westernhästar, utan att vara lika dyra som QH.

Det du måste ta ställning till, är:

Vad vill du med din ridning de närmaste åren?
Vill du ha en bra hobbyridning, duktig tävlingsryttare lokalt eller satsa för att så småningom nå toppen?
Vill du kunna ha möjlighet att rida AQHA/APHA-shower eller "bara" WRAS?
Hur mycket kunskap har du själv, och vilken hjälp har du i din närhet?
Hur mycket pengar har du att lägga på häst?
Hur mycket pengar har du att lägga på träningen, lokal såväl som kurser, hästträning, etc?
Det kostar rätt mycket att tävla. Hur god ekonomi har du totalt sett? Har du råd med dyr häst, dyr utrustning, dyr träning för att kunna vara med på dyra tävlingar?

Vad vill du med din ridning de närmaste åren? Jag vill kunna ha roligt med min häst, och känna att vi passar bra ihop. Jag vill kunna göra framsteg och vara stolt över de bra saker vi gjort tillsammans.
Vill du ha en bra hobbyridning, duktig tävlingsryttare lokalt eller satsa för att så småningom nå toppen? Än så länge vill jag faktiskt bara träna och tävla lite smått. Tävling är inte det vikitgaste, utan att hantera och kontrollera min häst. Jag tycker att dte skulle vara grymt kul om jag kunde tävla, för mina drömmar är väl som många andras att nå toppen.
Vill du kunna ha möjlighet att rida AQHA/APHA-shower eller "bara" WRAS? Det vet jag faktiskt inte nu..
Hur mycket kunskap har du själv, och vilken hjälp har du i din närhet? Jag har tillgång till några tränare som jag haft kontakt med. Jag kan själv inte sådär jättemycket om just western, men jag tycker att jag har ganska mycket kunskap inom ridning och hantering.
Hur mycket pengar har du att lägga på häst? Jag vill inte säga några exakta summor, men jag lägger ner alla mina pengar på min häst. Jag är ju som sagt bara 15 år, så jag jobbar ju inte. Men alla de pengar jag ändå sparar ihop lägger jag på hästen. Plus att mamma lägger ut en hel del.
Hur mycket pengar har du att lägga på träningen, lokal såväl som kurser, hästträning, etc? Jag är villig att lägga ut en del pengar för att få en bra tränare. Det ska ju bli rätt från början.
Det kostar rätt mycket att tävla. Hur god ekonomi har du totalt sett? Har du råd med dyr häst, dyr utrustning, dyr träning för att kunna vara med på dyra tävlingar? God ekonomi kan jag knappast säga att jag har, men tillräckligt.

Hoppas att mina svar duger. :p

Jag har precis som många andra varit i samma situation, jag hade också en amerikansk travare, till på köpet sto, hon hade dagar då hon lyssnade och andra dagar bara djävlades hon med mig. jag hade henne i tre och ett halvt år, det tog mig ca 1, 5 år att få henne att gå i jogg och kort galopp, jag ville tävla men hade inte ekonomin för att köpa en dyr quarter, men så sålde vi vårt hus och jag köppte king, att sälja min travare var det svåraste jag gjort, så jag håller med Gubben, att om du känner att du inte kan satsa på hästen så gör dig av med den innan du tycker för mycket om den.

Att han vänder bakdelen mot dig skulle jag inte bry mig särskilt mycket om om jag avr du, det kan bero på två saker, antingen att ni inte har gjort upp om ledarskapet och att han ser dig som en möjlig kandidat att ta över eller så kanske han bara talar om att han vill vara ifred. Det gick inte en dag utan att mitt sto surade när jag ställde krav på henne.

lycka till med vad du än gör. det är svårt jag vet

Jag funderade på om din tränare är lite emot ridtravare?
Det har tagit mig ett år att få min att gå i fin form, och nu tänkte jag börja rida western med henne. Det har visat sig gå jättebra!

Du kanske skulle NH träna den lite mer från marken innan du går vidare? Du ska se att du kommer få en jättefin westernhäst, men det tar kanske lite längre tid än med en QH.

Lyssna inte för mycket på tränaren! Fråga flera tränare, lyssna inte bara på en enda!

Lycka till!

Jag tycker du skall lämna tillbaka hästen om du är osäker. Det finns så mycket hästar i detta land och det finns en häst som passar dig, dina mål och din plånbok. Jag tycker inte du skall utgå från en speciell ras utan se istället på hästens fysiska och mentala förutsättningar , dvs till det fysiska att den är välmusklad, orkar trampa under sig, har starka ben, ett bra grundtempo i alla gångarter, att den är mjuk och smidig att rida etc...
Till det metala att den är arbetsvillig och positiv, lugn och harmonisk i olika miljöer, att den är intresserad av dig och söker stöd/kontakt till dig även i "pressade situationer". Alla hästar är individer....

Jag har efter flera års hästägande äntligen hittat min drömhäst, en connemara som är just så trevlig, arbetsvillig och positiv både att hantera och rida som jag önskar och priset låg under 20000 kr.....:rofl:

Lycka till.

Vad du väljer beror på hur långt du vill komma och hur bråttom du har... Ja, det tar tid att skola om en travare och ja, det kostar pengar, men en riktigt skolad quarter är inte billig... Vad skulle din travare kosta i inköp, 10.000? Och en quarter ligger på 40 - 60.000 ungefär... det skulle ge dig mellan 30 - 50.000 att skola din travare på... Du får rätt mkt träningar för de pengarna... Och personligen så är jag stoltare över att ha skolat en häst (bra) själv än att glidåka på någon annans jobb (köpa "färdig" häst). Dessutom så är det inte säkert att man börjar placera sig på tävling bara för att man har köpt en häst som kan, det tar ofta tid att rida in sig på en ny häst...

Tack för alla svar hörrni.
Jag har tagit ett beslut, och det är att behålla hästen.

Som du vet så har ju jag också en travare som jag rider western med.
Det jag har som fördel är att hon är väldigt mycket dressyrriden innan. I 5 år för att vara exakt så vi har mycket, mycket gratis därifrån.

Men ge inte upp..........oavsett om du ska ha din häst till western eller vanligt engelsk ridning så får du lägga ner lika mycket tid och pengar.
Visst får man slita hårt men vad sjutton....du får ut så mycket av det. Även om man kanske inte kan vara med att konkurrea på de högre nivåerna så kommer ni ha väldigt roligt tillsammans och ni har fått en massa kunskap på vägen båda två. Om inte annat du och det kan du föra över till en annan häst längre fram.

Även om du köper en färdigutbildad häst för 50 000 så kommer du även där få lägga ner mycket pengar på träning osv. Även om hästen kan så kan inte du kanske.........och sedan kommer inte hästen göra rätt förrän du kan.

Såg att du redan bestämt dig och det är ju var mans val att göra som man vill...och givetvis så beror det ju på vad man har för mål med sin ridning.

Jag själv kommer enbart tävla på D-tävling med mitt nuvarande sto och det är jag nöjd med. Vi kommer att ha roligt tillsammans och det är huvudsaken....skulle man sedan komma bra till så är ju det bara ett plus.
De kunskaper som jag fått och får med mig av mitt sto nu kommer jag ha stor användning för till min lillkille när det är dags.
Att ha varit med under hästens utbildning är nog det bästa sättet att lära sig på.......

Lycka till..........du vet var jag finns ;)

:angel:
Rebeccah skrev:
Jag har (som de flesta redan vet) ett amerikanskt varmblod, 9 år. Jag rider western, eller jag håller på att träna. Jag pratade med en westerntränare häromdagen och hon sa något som fick mig tänka om lite.. Hon sa att det tar väldigt mycket och lång tid att utbilda en fd travare till western, och att det kommer att kosta mycket pengar till träningar mm. Hon sa att om jag verkligen vill satsa på westernridningen och komma långt, så skulle jag köpa en färdigutbildad häst. Jag blev både ledsen, och fundersam av dessa ord.
Jag har kännt på de senaste veckorna att det är något som fattas när jag rider, hästen är nästan förs stor för mig och jag klarar inte av att utbilda honom själv. Ridturerna blir bara jobbiga.. Han kan även få för sig att vände baken till och sura mot mig, nästan hota. Jag älskar annars den hästen, han är urmysig. Vissa dagar med honom ör underbara, då han lyssnar bra och är uppmärksam. Jag kan träna med honom och göra honom rikitgt bra som ridhäst, men det kommer ta tid och kosta mycket. Jag har honom bara på prov(foder) nu, jag ska ha bestämmt mig om jag ska köpa honom om tre månader.

Vad skulle ni gjort.
Lagt ner blod, svett och tårar (och framför allt mycket pengar) på en fd travare, och omskolat honom till en bra häst som kanske tar flera år.
Eller köpt en färdigutbildad tex. quarter?

:confused: :cry:
Det låter som om du redan bestämt dig

Jag kan inte ge något råd. Jag har varit i en ganska snarlik situation förutom att min travare alltid försökte göra sitt bästa men kunde inte prestera det jag ville. Att tävla var inte att tänka på eftersom han inte fixade det psykiskt. Han var även gammal och förtjänade att ha det bra och lalla runt i skogen (men jag ville mer) så jag köpte en quarter.

Gör det som känns bäst för dig och din häst.
Har varit och tittat på en travare idag som ska skolas i western:)
Det är mycket jobb självklart men det är ju det som är roligt också:D

Det känns faktiskt skönt att ha kvar hästen, nu de sista dagarna har det gått så superbra med honom. Han har vart så underbar och mysig. :love:

Jag vet cokså att med mitt beslut att jag inte kommer komma upp till de stora nivåerna, men då får det vara. Jag rider och hanterar min häst på det sättet som han klarar av och är bäst för honom, jag kan ju inte begära mer än vad han klarar av psykiskt och fysiskt. Han får vara min skogsmulliga livskamrat med en del kunskaper i westernridning. Det duger åt mig, för han är min bästa vän.

en fd. travhäst tar oftast mer tid att utbilda i vilken ridgren det än må vara, än en "avlad ridhäst" som har mer förutsättningar.

Jag skulle nog ha gjort så att jag skulle fortsatt träna travaren någon månad eller två till och se hur långt ni kommit. Samtidigt kanske prova på hur det känns att rida en riktigt utbildad westernhäst, din tränare kanske har någon du kan få prova..

Tycker du ska vänta och se, du har som du sa 3 månader på dig, det är bra "marginaler" om jag kan säga så.....

Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 540
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar