Vad skulle ni ge om ni bara behövde ha ngt till mineralerna?

Sv: Vad skulle ni ge om ni bara behövde ha ngt till mineralerna?

ja givetvis!

men i regel om ni har ett bra respektive dåligt hö då? Lite klantigt skrivet i frågan kanske.

Om jag utgår från mina hästar så brukar det vara protein som behövs och då ger jag helst soja som tillskott.
Ett bra hö för mina hästar innebär en Mj på runt 6 och smb rp på runt 50, då behöver de inget tillskott alls vare sig på mj eller protein.
Andra hästar hade kanske behövt tillskott av mj på ett sådant hö eftersom de inte hade kunnat äta tillräckligt mycket för att få i sig den energin de behöver.
För mej går lucern bort eftersom min häst inte tål det annars är det vanligtvis det första man tar till om både protein och mj behöver höjas.

Jag väljer havre, lusern, olja i första hand.
Soja om det behövs extra mkt sprutt.

Vilket av det jag ger beror såklart på vilket som behövs.
Just nu ger jag soja, betfor (för smaken) och havre ( för att den ska ta slut :p ) till min häst.
Nu är hon varken ung eller har stått länge, men hennes överlinje behöver bättras på.

Min har fått mineralerna/vitaminerna i två nävar uppblött betfor. :) Dock har jag nu övergått till pelleterat mineralfoder och därmed behöver hon inte få något annat än dem.

Ny fråga då
Vad väljer ni att ge om hästen behöver extra utöver hö/hösilage och det är en häst som behöver bygga både muskelatur och kondition, tex unghäst under inridning eller en häst som stått en längre period efter skada eller kanske dräktighet.
Vad väljer ni i första hand?

Jag gillar att fodra fritt från stärkelse så går det så håller jag mig till betfor och lusern.

MEN! Det beror helt och hållet på hästen. Tål den lusern (kan få klåda, mugg osv av det om man har otur - gäller främst melasserad lusern, men kan ibland även få reaktion på ren lusern) så gillar jag det då jag alltid fått fina resultat med lusern. Funkar det inte med lusern testar jag med soja.

Betforn ger jag för smaken (lämnar då melassvattnet) och magen (bra med fibrerna). Till häst som inte ska få i sig för mkt socker så sköljer jag betforn, så att melassen sköljs bort.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka