Vad skulle ni ge om ni bara behövde ha ngt till mineralerna?

Sv: Vad skulle ni ge om ni bara behövde ha ngt till mineralerna?

Kräsen häst här så betfor funkar utmärkt för oss :)

Har en mycket kräsen häst som får sina mineraler mm blandat i müsli, det är det enda som går att få i henne.

Jag har valt en mineral som hästarna tycker om så jag ger bara den. Vissa tar det som rent godis:D

Ge smaskiga pelleterade mineraler så slipper man blanda med nåt.

Betfor här också.

Beror ju lite på hur kräsen hästen är. Min donna får pelleterade mineraler. Andra sorten vi testar nu och inte vill hon ha dom heller. Blandar jag med havre och lusern ligger de ändå kvar i botten, blandar jag med betfor ligger går sörja kvar, hon tycker helt enkelt inte om sina mineraler. Lite gå ju iofs alltid ner men det hade ju varit skönt om man slapp tänka på det. Ev byter jag foder snart och då kommer det finnas tillräckligt i fodret så då slipper hon mineralerna.

Jag hade valt betfor.

Det finns i stallet och ingår i hyran, och det är ganska bra på att dölja diverse smaker som hästen inte tycker om. Ibland redan vid mycket små mängder, så att näringstillkosttet inte blir så stort. Bra till lättfödda hästar! ;)

Min häst äter dock mineralerna som de är (Krafft Miner Grön, pellets), så inga bekymmer där. Hon får enbart det i ett mål, och Krafft Protein fördelat på de två övriga målen.

Måste man alltid ge mineralerna regelbundet i samma måltid eller är det ok att ibland slänga det i morgonmaten alt. kvällsmaten beroende på tidpunkten när man är i stallet?

Betfor är mitt val också.

Hästen det gäller i mitt fall äter tillräckligt med bra grovfoder för att klara sig utan kraftfoder, med får bl a lite paraffinolja mot förstoppning vilken behöver blandas ner i något.

Hur som helst så blev jag lite konfunderad när jag läste följande på Agrias hemsida om foder till häst "Betfor ska användas som komplettering till annat foder och inte som huvudsaklig kraftfodergiva."

Vad innebär det egentligen? Att man inte ska ge bara grovfoder och betfor? Varför i så fall?

Ett par morötter/ett äpple/ett par deciliter betfor. (Om hästen inte vill äta mineralerna rakt av.)

Ja, det var ju lite roligt skrivet, speciellt med tanke på att betfor inte ens är ett kraftfoder... :D

Frågan är vad som händer med betforen när den blandas med t.ex havre? En kemisk reaktion av något slag?:confused:

Jag ger showhorse pelleterade mineraler som smakar äpple så de går ner utan något alls. Annars hade jag blandat med betfor om jag inte hade behövt ge något annat än mineraler och de inte åt dem bart .

Tycker de är intressant vad folk ger, därav frågan.
Har själv kört de gånger bara miniraler vart nödvändiga med antingen betfor, gett dem som de är till de hästar som nu tyckt om de. eller med lite uppblött lucern vilket jag upplevde de hästarna uppskattade mer än betfor.

Ny fråga då
Vad väljer ni att ge om hästen behöver extra utöver hö/hösilage och det är en häst som behöver bygga både muskelatur och kondition, tex unghäst under inridning eller en häst som stått en längre period efter skada eller kanske dräktighet.
Vad väljer ni i första hand?

Ny fråga då
Vad väljer ni att ge om hästen behöver extra utöver hö/hösilage och det är en häst som behöver bygga både muskelatur och kondition, tex unghäst under inridning eller en häst som stått en längre period efter skada eller kanske dräktighet.
Vad väljer ni i första hand?

Det beror på vad grovfoderanalysen visar.

ja givetvis!

men i regel om ni har ett bra respektive dåligt hö då? Lite klantigt skrivet i frågan kanske.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka