Vad skulle ni aldrig ha hemma?

Sv: Vad skulle ni aldrig ha hemma?

*delvis kl*

Fler som skulle få rysningar av att besöka mig :D
Det förekommer en del fårskinnspälsar i mitt vardagsrum som jag älskar :love:
Vi har en sjukt skön (och snygg) svart skinnsoffa som jag inte skulle byta ut för allt i hela världen.
Utöver det står det även en mörkbetsad furumöbel här hemma :eek:

Det som därmot aldrig kommer innanför min dörr är:
Fula och dötrista gardiner som tillverkas på löpande band.
Möbler i björk.
Furumöbler som är a la natural, dvs gula.
Porslinsfigurer
Bokfyllor med böcker! De hör hemma i något undangömt rum där ingen vistas i vanliga fall.

Prydnadssaker är för mig saker man har enbart som prydnad. De fyller ingen praktisk funktion alls, de bara "pryder". Porslinshundar, "statyer" i litet format som finns på de flesta heminredningsaffärer osv.

Vackra bruksföremål har jag däremot framme. Ett par designade vaser också. De är vackra, och när det behövs vaser så fylls de ;)

Funktionsinriktat...? njae, jag har rätt mycket konst...
Tavlor fyller knappast någon praktisk funktion - mer än att de får mig att må bra.

Jag gillar vackra ting. Men billiga saker helt utan funktion tar ju bara plats!!

Aha, då känns det inget konstigt längre! ;) Jag har nämligen aldrig hamnat i ett hem där det inte finns prydnadssaker, men då räknar jag ju in tavlor, vackra bruksting som står framme eller andra saker som står framme för att den/de som bor där tycker de är vackra, så jag blev hemskt nyfiken. :)

*delvis kl*

Fler som skulle få rysningar av att besöka mig :D
Det förekommer en del fårskinnspälsar i mitt vardagsrum som jag älskar :love:
Vi har en sjukt skön (och snygg) svart skinnsoffa som jag inte skulle byta ut för allt i hela världen.
Utöver det står det även en mörkbetsad furumöbel här hemma :eek:

Det som därmot aldrig kommer innanför min dörr är:
Fula och dötrista gardiner som tillverkas på löpande band.
Möbler i björk.
Furumöbler som är a la natural, dvs gula.
Porslinsfigurer
Bokfyllor med böcker! De hör hemma i något undangömt rum där ingen vistas i vanliga fall.

Och här är det tvärtom avskyr mörka möbler. Det är det absolut fulaste jag vet, däremot gillar jag björk ;)

delvis *kl*

Sedan så gillar jag inte heller gråtande barn tavlor om det då inte skulle vara på mitt eget barn :D

Annat fult är rottingmöbler men sedan är jag rätt okräsen faktiskt.

Det finns mycket hemskt, men det jag kommer på just nu är följande :devil:

Heltäckningsmattor
Övermöblerade rum
Tunga, draperiliknande gardiner
Strukturtapeter, (sådana ni nämde förut med knottror o.s.v.)
Skinnsoffor
Bidéer

*delvis kl*

Vad har ni för soffor hemma om ni avskyr skinnsoffor allihopa?
Jag kan verkligen inte i hela min värld förstå vad som är så gräsligt med det. Förutom skinnsoffa a la 90-talsmodell puffpuff.
Skinnsoffor är ju snygga, lätta att hålla fräscha, ser mycket mer exklusivt ut än tex tyg och dessutom är i alla fall vår soffa gudomligt skön.

Jag tänker inte säga aldrig. Vissa saker som jag aldrig skulle släppa över tröskeln i mitt nuvarande boende kan jag tycka är väldigt fint hemma hos andra. Det beror ju helt på miljön runt omkring det. Jag kan faktiskt tycka det är mysigt hemma hos någon som maniskt samlar och ställer upp, staplar och sorterar och har saker precis överallt, och jag kan tycka det är avslappnande och luftigt med ett extremt minimalistiskt och renplockat hem. De vackraste hemmen tycker jag är när det känns som de som bor där vågat löpa linan ut och verkligen gjort som de velat och kastat modemagasinen i pappersåtervinningen! Kosmostanten har nog det finaste bukehem som jag bara sett på bild och minns! :)

Men nu var det ju inte en positiv tråd utan en negativ, så då får jag väl rada upp saker jag har svårt att släppa in i mitt hem och som jag sällan sätter på diggalistan i andras hem heller.
* opersonlighet - den största av dem alla. Då menar jag inte att jag tycker att alla ska lägga hela sin själ och all sin tid på att fixa med hemmet för att den ska spegla ens personlighet. Att man inte lagt tid och energi på inredningen ger också en hemmet personlighet. ;) Jag menar snarare att jag ofta har lite svårt för den där tvehågsna 'undrar hur alla andra har inrett?'-inredningsstilen där det mer känns som någon läst inredningsbloggar och slitit mycket med att få till inredningsstilen, men att det känns och syns att det inte kommer från hjärtat.
* laminatgolv
* "naturimitationer" generellt. typ plastmatta med träimitation, betongplattor med skifferimitation, kakel med marmortryck, pizzategel osv. Men det finns absolut undantag från den regeln!
* teakfaner
* möbler byggda av synliga lecastenblock
* vinyltapet
* generell svampmålning
* helt öppen planlösning
* vitrinskåp generellt sett - det finns toksnygga lösningar, men det är sällan man stöter på dem
* neonbelysning och slarvigt upphängda ljusslingor

Glasbord, tavlor med gråtande barn (kommer någon ihåg det där roliga från Sen kväll med Luuk?), pösiga skinnsoffor och tapeter med bård. Flagnande vita möbler går också fetbort - 99% av "shabby chic" är faktiskt bara shabby. Och svampmålade väggar! Brrr! :crazy:

Ah, nu kom jag på en till big no-no: fult tryckta plancher av kända oljemålningar i vanliga ramlösa glasramar. Eller kanske ännu värre upphängda med plastlister i över och underkant. Jag hänger hellre upp ett gråtande barn alla dagar i veckan. :D

Sådana trämöbler där benen smalnar av neråt, vet inte vad de heter men det är gammal stil som kommit igen *ÖRK*

Gråtande barntavlor här också

Heltäckningsmatta

Helt belamrat med prylar

Guldfärgade snirkliga detaljer

Ikeas plastprylar

Finns säkert mer om jag börjar rota i det :D

vilken bra tråd!

hos oss skulle ni få rysningar..trasmattor,sammets (plysch)soffor:eek:inget som passar ihop och fula tapeter..:o

i mitt hem skulle dock inte följande bli inburna:

-skinnsoffa (fy så klibbigt på sommaren,o kallt på vintern?)
-såna där krombenta bord,med glasskiva
-lampor i persikofärgat glas,med underliga guldfärgade fötter
-toalett"ludd" (på locket)
-såna därna mönstrade mattor från typ ellos, som inte har fransar,och är syntet.
-kinatecken på tapeter o tavlor
-volanggardiner,med 80 tals nypor uppe i kappan,som lagar vågigt..ujujuj!

jag gillar när det ser ut så att det är bebott..det får vara lite saker framme..inte för sterilt..men allt i silver,guld o krom e nounou..

Får väl gå emot strömmen och säga att jag inte vill ha en tyg/plyschsoffa :p

Skrev tidigare att jag inte ville ha in golvmatta, men det var heltäckningsmatta jag syftade på.

Sedan kom jag även på:
* Tomma ölburkar, vin- och spritflaskor som prydnader
* Plastmöbler
* Uppstoppade djur

Åh vilken rolig tråd. Tänkte först fylla en lista med vad jag inte gillar, men när jag läser alla förslag inser jag att listan kommer se ut på ett annat sätt :D

Furumöbler
/.../
skinnsoffa
trasmattor
Ja, det har jag hemma. Snygg stilren skinnsoffa och en blek trasmatta i köket (lätt att tvätta :idea:) i färger som passar inredningen

Jag vägrar ha rosa grejer:eek: urk!
Jo gammeldags rosa kan vara jättefint tillsammans med vita möbler!

Äkta/oäkta persiska mattor tycker jag är otroligt fula
Dom som kan vara så fina!

Prydnadskuddar känns menignslösa, men stora som man kan använda som ryggstöd, sittplats på golvet m.m. är välkomna.
Jag har kuddar i soffan som är valda för sina färger snarare än att de ska användas. Snygga! :D

Har jag i hallen, dock naturtrogen. För lite ljus där för äkta vara. Gillar den!

...skulle jag absolut vilja ha om det fanns plats. :)

Guldfärgade snirkliga detaljer
Har jag på några tavelramar...:angel:

Men en genonmgående linje har jag haft
-INGA prydnadssaker, inga foton.
- inga prydnadsdukar
Ja detta har jag också

Flagnande vita möbler går också fetbort - 99% av "shabby chic" är faktiskt bara shabby.
Jag som älskar mina vitlaserade och lite "slitna" furumöbler. Gärna med något gammelrosa och en sliten persisk matta. :angel:

-INGA prydnadssaker, inga foton.
- inga prydnadsdukar

Prydnadssaker är för mig saker man har enbart som prydnad. De fyller ingen praktisk funktion alls, de bara "pryder".

Vad är det egentligen för skillnad mellan å ena sidan "prydnadssaker" och å andra sidan "vackra bruksföremål och vaser" samt "konst".

Okej för att bruksföremålen kan användas. Men vaser använder man ju till att ställa blommor i, vilka ju också kan ses som prydnadssaker. Och konst kan man väl se som prydnadssaker?

Samma sak med prydnadsdukar, till skillnad från dukar, då? Dukar som inte är prydnadsdukar - är det vaxdukar när småbarn äter, det?

Jag tycker att den där distinktionen är intressant.

Att inte ha några foton framme är väl nästan det vanliga? Jag har några på hästen, men inga på barn eller mig själv eller så.

Bokhylla/vitrinskåp kommer inte in hos mig. Böcker jag vill spara ligger i ett skåp.

Har foton på sonen, djur osv
Tycker det ger hemmet mer personslig toutch

Detta kommer aldrig in hos mig:

Uppstoppade djur
Heltäckningsmatta
Guldramar
Volanger och tofsar på gardiner och kuddar
Klädd toasitts

Sen finns det säkert mer men kommer inte på just nu

Har foton på sonen, djur osv
Tycker det ger hemmet mer personslig toutch

Håller med till 100%
Utan det känns det stelt, tråkigt och opersonligt. Och vad ska man annars titta på och fråga om när man kommer hem till mindre kända personer? :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka