Vad skulle ni aldrig ha hemma?

Sv: Vad skulle ni aldrig ha hemma?

Detta skulle jag aldrig ha hemma hos mig frivilligt:

Prylar/gardiner/tavlor med kinatecken

tavlor med gråtande barn

Stora porslinsdjur, tiger/hund etc i verklig storlek.

Håller med om de saker som jag markerat ovan. Dessutom skulle jag inte vilja ha utrotningshotade djur uppstoppade i huset. Jag har dessutom lite svårt för glansiga mässingsmöbler.

*kl*

Mitt sovrum...
Det har blodröda tapeter och en svart fondvägg med blommor... jag är sällan i det innan det blivit tillräckligt mörkt ut för att se. :crazy:

för mig som älskar rött låter det faktiskt riktigt läckert:)

TS
Det enda jag spontant kommer på nu som jag absolut inte vill ha hemma är plastblommor. klädd toasits skrev någon. Det vill jag heller inte ha. Kromade möbler går bort för mig också. Bor i ett väldigt gammalt hus och vill inte ha moderna, trendiga möbler. Möblerna ska passa både mig och huset. (gillar furu, trasmattor och älskar foton) Jag tycker om gamla möbler som gärna får ha en historia. Har många som har funnits i släkten. tex Sekretär, byrå, pigtittare, bokskåp, bord.

kul tråd förresten!

Senast ändrad:

*kl

Kul att läsa om era nonos! ::laugh:

Blodröda tapeter såg jag någonstans och förstår fullt ut, speciellt med det svarta lät det som ett deprimerande rum :p
Det fanns en mörk mörk blodröd (tänk nästan torkat, uäääk) fondvägg i lägenheten jag håller på att flytta in in, den målade vi om :D

Annars håller jag med om heltäckningsmatta som flera skrivit, fy så smutsigt och ohygieniskt det känns... Liten matta runt toaletten är ju ännu värre.

Funderar på vad andra skulle ogilla hos mig, och antagligen skulle det kunna ses som ganska opersonligt. Vardagsrummet går i ljusgrått med mellangrå fondvägg, mörkgrå divansoffa, svarta cleana möbler och detaljer i turkost och silver. Fototavlor som någon annan tagit. Jag gillar det helt okej men jag är bara 21 år så jag har inte hunnit samla på mig så mycket personligt och symboliskt, utan fått köpa det jag tycker är snyggast i min prisklass helt enkelt och försökt fixa en enhet =)

Och som någon annan sa så kan jag tycka att enligt mig fula saker passar i någon annans hem. Det finns ju något charmigt med det som inte är perfekt också.

Det som inte kommer in hos mig är sådana där indiangrejer som vissa har som prydnad....eller om de fyller någon funktion. Jag skulle heller aldrig ha porslinsdrakar och annat som fyller mitt hem.

Någonting som inte kommer in i mitt hem är trasmassor eller sådana där vävda mattor i plast jag tycker att alla har numera. De är för hemska. Konst som är massproducerat går också bort. Förstår inte hur man kan köpa stora tavlor på tex IKEA.

Sen ska man aldrig säga aldrig och man ska inte begränsa sig själv. Men gråtande barn på väggarna besvärar vi oss inte heller med här hemma. Precis som vi inte hade hängt upp random bilder på våra familjer och vänner i glasramar som egentligen helt saknar ram.

Däremot är jag kanska så plottrig och har massor med roliga saker framme fast andra kanske tycker att det är lite konstigt.

Jag minns ju en tid då jag tyckte syrabetsade furumöbler var det vackraste som fanns...:o Så jag aktar mig för att säga aldrig numera.:p

Jag tycker det är fult med;

Rum med bård på mitten och olika tapeter uppe och nere
Har även lite svårt med fondtapet som är så fantastiskt modernt numera

Valv

Furu
Samt till viss del ek som precis alla har.

Mörkt och murrigt

Överbelamrade hem

Korsstygnstavlor och annat otyg.

Väggord

Afrikansk och Orientalisk stil

Klinkergolv annat än i badrum (samt möjligtvis hall)

Sterila rum

Inklädda toalettsitsar och liknande går naturligtvis fetbort.

Uppstoppade djur, älgkronor etc.

Har jobbigt med många sorts gardiner, inte för ryschigt, inte panelgardin, det vackraste tycker jag nog är att se vackra fönster (kanske en lätt och diskret spetsgardin?) och har man inte vackra fönster bör gardinen ändå inte ta över.

När jag läser min lista blir jag förskräckt över hur mycket jag ogillar. Sanningen är nog att jag kan tycka att grejer passar hos andra men jag vill absolut inte ha det hos mig.....:D

Vad är det egentligen för skillnad mellan å ena sidan "prydnadssaker" och å andra sidan "vackra bruksföremål och vaser" samt "konst".

Okej för att bruksföremålen kan användas. Men vaser använder man ju till att ställa blommor i, vilka ju också kan ses som prydnadssaker. Och konst kan man väl se som prydnadssaker?

Samma sak med prydnadsdukar, till skillnad från dukar, då? Dukar som inte är prydnadsdukar - är det vaxdukar när småbarn äter, det?

Jag tycker att den där distinktionen är intressant.

Att inte ha några foton framme är väl nästan det vanliga? Jag har några på hästen, men inga på barn eller mig själv eller så.

Nu är du besvärlig :D

Jag antar att jag har någon inre bild på prydnadssaker. Som ungefär definierar "prydnadssaker" som billiga och köpta enbart för att fylla ut en plats i någon hylla avsedd enbart för just prydnadssaker.

Att pryda hemmet, bilen, hästen, sig själv - känns inte som samma sak. Fast det är det väl..... Jag var ju så oerhört nöjd med min Passiersadel för att den var så vacker - också. Samma med longergjorden från Cheetak. Snygg!

Så - kanske jag får ändra min beteckning till något i stil med "billigt massproducerat krimskrams" ?

Samma med små prydnadsdukar. Små dukar enbart använda för att lägga under de där prydnadssakerna.

En gång i världen hade virkade antimakasser en funktion. De skulle skydda möblerna från hårpomada. Numera behövs inte det. Och enligt mitt synsätt borde det då inte behöva finnas några sådana.

Jag HAR faktiskt träffat en man som hade runda virkade antimakasser över nackskydden i sin bil. På goda grunder antog jag att mamma hade virkat och placerat....

Förspilld kvinnokraft. Alla dessa äldre kvinnor som än i dag sitter och virkar små dukar eller broderar blommor och hjärtan. Gah.

samtidigt är jag väldigt förtjust i stickgerillorna.. hrm....

Himmel så många fördomar du avslöjar hos mig. Otäcka människa.

KL

Jag har länge drömt om skinnsoffa. Men då vill jag ha en gammal chesterfield. Helst ett "loppisfynd" som min väninna tapetseraren får fixa till i snyggt Tärnsjöskinn *drömmer*

Det får bli i nästa liv när jag bor i något annat än en miljonprogramskartong.

Jag antar att jag har någon inre bild på prydnadssaker. Som ungefär definierar "prydnadssaker" som billiga och köpta enbart för att fylla ut en plats i någon hylla avsedd enbart för just prydnadssaker.

En gång i världen hade virkade antimakasser en funktion. De skulle skydda möblerna från hårpomada. Numera behövs inte det. Och enligt mitt synsätt borde det då inte behöva finnas några sådana.

Förspilld kvinnokraft. Alla dessa äldre kvinnor som än i dag sitter och virkar små dukar eller broderar blommor och hjärtan. Gah.

:D Visst verkar det vara något slags "klasskillnad" mellan prydnadssaker och konst samt design och konsthantverk? En klasskillnad mellan föremålen i ännu högre grad än mellan föremålens ägare?

Antimakasser - har någon det numera? Jag har inte sett det sedan min farmor kilade vidare, och hon var född 1896. Lägger folk det på Ikeasofforna då?! Det låter helt knäppt. :D Fast i bilen kunde det ju vara lite kul! Är det fusk att ta sina ärvda (oanvändbara) smådukar och lägga i bilen som antimakasser?

Nu ska jag vara ännu mer besvärlig. Jag gillar inte uttrycket förspilld kvinnokraft! Det allra mesta man avser med det uttrycket är antingen harmlöst eller bra. Uttrycket (för)spilld mannakraft avser vanligen något helt annat, det vet jag, men nog är det snarare män som står för det spillda arbetet här i världen? Jag tänker på sådant som att bygga vapen och att starta krig. Något som så vitt vi vet främst gjorts av män, helt i onödan!

Följande saker finns inte och kommer med stor säkerhet INTE förbi dörrkarmen

*Furumöbler, finns det något gräsligare... det är verkligen vidrigt!

*Ikea, det är ok hos andra man jag vill inte.. det är så opersonligt på något sätt.

* massa meningslösa prydnadssaker, under denna kategori finns oxå tavlor från Ikea

* möbler äldre än 1910-20 tal, jag är modernist ut i fingerspetsarna

Saker jag tycker är fult:

9 av 10 av alla skinnsoffor
Hörnsoffor (de flesta..)
Tygblommor/plastväxter
Snurrfåtöljer
Furu i största allmänhet
Ogenomtänkta och för mycket dekorationer, typ en massa porslingsfigurer och annat plotter utspritt överallt.
Loftsängar (men ja, de är praktiska..)
Takfläktar
Opersonlig konst, typ konstaffischer (de flesta iaf)
Våtrumstapeter (särskilt om de kombineras med en bård med hoppande delfiner :crazy: )

MEN; det mesta kan ju vara fint i rätt kombination och i rätt miljö. Och smaken är som baken...

kl

Herregud. Jag har aldrig tänkt på de där gråtande-barn-tavlorna, så jag var tvungen att googla. VARFÖR i hela friden vill man ha en sådan tavla? Glada barn måste ju va bättre än gråtande barn alla dagar i veckan!

Jag är för övrigt inte särskilt förtjust i pastellfärger, klumpiga furuskåp, för mycket "shabby" (bara ordet får mig att rysa!), plotter, kopparprylar, vräkiga skinnsoffor, mörker. Och en massa annat.

Ni har räknat upp en massa hemska saker. Men jag måste komplettera med en sak. En sån där hemsk kökslampa, låda i furu. Brrr.:crazy:

Det värsta är ju att 80% av det jag har i mitt hus är sånt jag totalvägrade för några år sedan :o.
När jag var yngre var det ek som var så fint, ekskivor i köket och fina ekmöbler. Nu satte jag stenskiva i köket och de möbler i ek jag har är numera sålda, undangömda eller på tippen. Nu vill jag inte alls ha träsaker som var så fina förut... och jag a v s k y r takfläktar (men jag hade en när jag var tonåring :D).
Jag har alltid velat ha skinnsoffor och hatat hörnsoffor - men nu... har jag inte bara en hörnsoffa utan en sån med litet hörn+divan (som dessutom inte står i ett hörn...) plus att den är i tyg. Och jag älskar den. Å andra sidan har jag barn nu :p

Hoppas jag inte ändrar mig så drastiskt igen, det blir så DYRT :eek: Som någon vis sagt, är man för modern blir man snabbt ute.

*kl*

Rostfria vitvaror (jag har annat för mig än att ligga och putsa fingeravryck hela dagarna)

Tygsoffa (hua vad äckligt!)

Och jag kan inte förstå hur människor kan leva utan välfyllda bokhyllor! :eek:

håller med .. jag har bokhyllor (inte sådana där prydnadsskåp utan Billytyp) fyllda med böcker som jag läst i vardagsrummet, i tv-rummet (med faktaböcker om hästar och annat), på kontoret en bokhylla med böcker för bokföring/lantbruk/mm ochi ett extra rum har jag andra böcker. I sovrummet de böcker jag läser/har läst/ska läsa just nu. :love:
Jag älskar också foton.. har på familjen, släkten, djur, från resor etc. Foton som påminner. :laugh:

Annars väljer jag bort: (idag iallafall :angel: )
- sammetsmöbler
- fransar på tex möbler och lampor
- riktigt mörka möbler
- "tavlor" som köps på Eko eller Jysk
- murriga färger, vill ha klara färger och ljusa som vitt och beige i olika nyanser
- plastmattor
- opraktiska grejor
- gabondörrar
- klinkersgolv i kök

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka