Sv: Vad skulle ni aldrig ha hemma?
Vad är det egentligen för skillnad mellan å ena sidan "prydnadssaker" och å andra sidan "vackra bruksföremål och vaser" samt "konst".
Okej för att bruksföremålen kan användas. Men vaser använder man ju till att ställa blommor i, vilka ju också kan ses som prydnadssaker. Och konst kan man väl se som prydnadssaker?
Samma sak med prydnadsdukar, till skillnad från dukar, då? Dukar som inte är prydnadsdukar - är det vaxdukar när småbarn äter, det?
Jag tycker att den där distinktionen är intressant.
Att inte ha några foton framme är väl nästan det vanliga? Jag har några på hästen, men inga på barn eller mig själv eller så.
Nu är du besvärlig
Jag antar att jag har någon inre bild på prydnadssaker. Som ungefär definierar "prydnadssaker" som billiga och köpta enbart för att fylla ut en plats i någon hylla avsedd enbart för just prydnadssaker.
Att pryda hemmet, bilen, hästen, sig själv - känns inte som samma sak. Fast det är det väl..... Jag var ju så oerhört nöjd med min Passiersadel för att den var så vacker -
också. Samma med longergjorden från Cheetak. Snygg!
Så - kanske jag får ändra min beteckning till något i stil med "billigt massproducerat krimskrams" ?
Samma med små prydnadsdukar. Små dukar enbart använda för att lägga under de där prydnadssakerna.
En gång i världen hade virkade antimakasser en funktion. De skulle skydda möblerna från hårpomada. Numera behövs inte det. Och enligt mitt synsätt borde det då inte behöva finnas några sådana.
Jag HAR faktiskt träffat en man som hade runda virkade antimakasser över nackskydden i sin bil. På goda grunder antog jag att mamma hade virkat och placerat....
Förspilld kvinnokraft. Alla dessa äldre kvinnor som än i dag sitter och virkar små dukar eller broderar blommor och hjärtan. Gah.
samtidigt är jag väldigt förtjust i stickgerillorna.. hrm....
Himmel så många fördomar du avslöjar hos mig. Otäcka människa.