Vad skulle ni aldrig ha hemma?

Sv: Vad skulle ni aldrig ha hemma?

Känns som om de hemmen borde se rätt tomma ut. Eller?
Jag avskyr verkligen allt vad onödiga små porslinshundar och porslinsgubbar heter. Men vissa andra prydnassaker har jag en del av.
Ljuslyktor, ljusstakar, en modern dalahäst och lite såna grejer.

Precis som du säger så menar i alla fall jag självklart inte alla typer av prydnadsföremål, syftade mest på porslinsfigurer. Ljusstakar och snygga vaser (inte Ikea) med fräscha snittblommor och liknande är däremot välkomna hos mig. Men tänk dig ett vitrinskåp fyllt med porslinsfigurer... vilken mardröm ;).

Jag har också böcker men tycker ryggarna är ohyggligt fula att bokhyllan får stå inne på kontoret :D

Som waldorf-barn har jag fått fullständigt nog av svampmålning... I grundskolan där jag gick fanns det en toalett som var stor som en garderob och var egenhändigt svampmålad av vår träslöjdslärare.. en vägg i knallgult, en i rött, en i grönt, en i blått:eek: Ingen gick på den toan.

Saker jag tror attjag aldrig kommer ha:
Plastblommor
Heltäckningsmatta
Blommiga tapeter med bård på mitten:eek: (been there, done that, dock i hyreslägenhet där jag bodde tillfälligt och inte styrde över inredningen)
Stänktapeter!
Porslinsfigurer
Virkade dukar
Dalahästar

Takfläkt var jag väldigt emot förut, men jag kan meddela att jag trots det fula utseendet är glad att jag haft en i nuvarande lägenheten. Varmt!!

Ja, jag menar riktiga krukväxter. Min mamma har en stor förkärlek för just detta vilket har medfört att jag själv inte tål det alls. Jag har gärna snittblommor hemma, men krukväxter slipper jag gärna i mitt hem :D.

Det är helt enkelt när man ramar in ett tygstycke och hänger upp på väggen. Med tanke på detta kom jag på en till sak som aldrig skulle komma in hos mig, Marimekko-mönster.

... och jag a v s k y r takfläktar (men jag hade en när jag var tonåring :D).

Näe.. en takfläkt är en nyttopryl. Vem har den för den är snygg? Utan takflält hade jag inte sovit i vårt hus. :o
Förutom att den fläktar så håller den borta flugorna :idea: Sitter såklart ovanför sängen och stör inte så många :angel:

Ok, jag förstår din inställning, men jag hade nog inte klarat mig utan. Fast jag har inte lika många som jag hade förr, men nu har jag ju en trädgård också...

Näe.. en takfläkt är en nyttopryl. Vem har den för den är snygg? Utan takflält hade jag inte sovit i vårt hus. :o
Förutom att den fläktar så håller den borta flugorna :idea: Sitter såklart ovanför sängen och stör inte så många :angel:

Jag har massa opraktiska saker bara för att de är snygga :angel:. Nu har vi värmepump med AC i, effektivare än fläkten... den här sommaren har jag varit tacksam för det :D. Och jag har hellre en ful fläkt i garderoben jag kan dra fram när det blir olidligt än en sån där hemsk skapelse i taket.

Det värsta är sådana här fläktar:
http://www.spinalistips.se/bilder/4/146_4_Takflakt_600.jpg

(Det var naturligtvis exakt en sån jag hade får ett århundrade sen :D )

Men har man en är det väl OK i sovrummet, bara den inte syns när man hälsar på ;)

Jag har ganska nyligen ändrat min smak på inredning, så just nu är jag inne i en "lantlig-loppis-shabby" period, där vitt och naturmaterial ligger mig varmast om hjärtat. Jag blir så glad av att se dessa vackra gamla saker!

För inte alls länge sedan så fnös jag åt allt "gammalt", det skulle vara nytt och fräsch och modernt! Nu vill jag helst göra mig av med alla mina själlösa ikea-möbler och istället köpa in härliga gamla möbler på blocket och måla om i vitt!

Så jag har lite svårt att säga att "det här skulle jag aldrig ha hemma", för jag vet ju att man kan ändra stil och smak! Men vissa grejer skulle jag nog aldrig ha ändå:

*porslinsdjur
*uppstoppade djur
*tygsoffa (pga att det är otroligt opraktiskt när man har katter, annars är det fint!)
*heltäckningsmatta (av samma anledning som ovan, skulle annars helt klart kunna tänka mig en heltäckningsmatta i sovrummet!)
*lackade furumöbler som blivit gula/orange (däremot är furu otroligt vackert när det är så där gråbrunt av ålder :love:)
*I trädgården: trädgårdstomtar

JUST NU vill jag inte ha:

*ultramoderna, minimalistiska möbler
*plastiga möbler eller laminatmöbler
*panelgardiner (fast jag har fortfarande några hängade, men de ryker vid flytten inom kort)
*fototapet
*plastgolv
*mörka möbler (ok någon enstaka svart skulle kunna gå, om den har rätt stil)

Senast ändrad:

Jag vill bl a inte ha:

Shabby Chic-stil
Konstiga färger
Bröstpanel, inkl Furu
Högblanka vita möbler
Gardiner av kapp eller cafe-form
osv

De där fläktarna är hemska, men det värsta jag någonsin sett var en billig kopia av just den du visade, men helt i plast, svart med detaljer i beige och guld.

Kl - nåt som jag avskyr, fast det inte är nån inredningsdetalj, är fula sladd-dragningar. När det inte räckte till och man sneddar över väggen. Över huvud taget sladdar som syns är fult.
Jag är förtvivlad över getingboet bakom teven, trots att det inte syns, jag ser ju det när jag städar. Har försökt ta tag i det, men jag vågar inte riktigt ransonera bland alla de där sladdarna. De behövs säkert till nåt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka