Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

C

Colombia_Girl

Vad skulle ni ALDRIG ge till era hästar i foderväg
vad skulle ni ALDRIG klara er utan i foderväg?

*nyfiken*
Självklart så är ju grovfodret nr1 men nu menar jag med krafftfoder, vitaminer,mineraler osv...

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Colombia_Girl skrev:
Typ extratillsatser som jag inte vet vad de innehåller eller ge en massa elektrolyter o dylikt utan att ha ett analyserat grovfoder. Det finns nog inget speciellt märke eller preparat jag utesluter; allt beror på vad jag har för analysvärden o vad som blir bäst att kombinera med årets grovfoder.
Colombia_Girl skrev:
Mineral av lämplig sammansättning och saltsten.
Havre känns också som en bas, men även där har jag skippat det ibland och istället tagit någon pelleterad fodervariant för att det gett bäst sammansättning.

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Colombia_Girl skrev:

Hu! *Svårt*. Förutom oanalyserat grovfoder...Ja, det får nog bli korn. *hukar mig* Kan inte ge någon vetenskaplig motivation för det. Men så känns det i maggropen.

Som läget är idag...Forans VSL, b-vit samt div mineralfoder (beroende på grovfoder). I kraftfoder väg är jag grymt imponerad av Kraffts Groov och Nya Groov. Den har gjort underverk på de hästar jag sett....eller så är det proteinet i sig som är "mirakelgöraren". :D

//Alice

Vad jag aldrig skulle ge min polle är allt spannmål.
Det är ett stort nej nej på det eftersom min polle mycket lättare får korsförlamning av det!
Annars är jag nog rätt öppen för vad som finns ute på marknaden, jag fördömmer inte sånt som jag inte testat själv.

Vad jag aldrig skulle klara mig utan är nog b-vitamin och krafft groov!

1. Aldrig betfor och helst inte blöt mat alls.

2. Förutom hö/grovfoder så finns det nog inget som hon absolut inte klarar sig utan.

Skulle inte vilja vara utan mineralfoder. Bortsett från det så skulle hästarna klara sig bra enbart på grovfoder.

...........................

Senast ändrad:

Imported_dreamer, varför aldrig betfor ?
Jag skulle aldrig ge min häst något foder som inte var 100 %
fräscht och av hög kvalitet. Sen är jag lite skeptisk mot alla extratillskott som många petar i sina hästar. Behövs det verkligen eller är det vi ägare som gillar att känna oss viktiga när det tar tjugo minuter att blanda mat och foderlistan är en mil lång ?
Tål att tänkas på...

Precis som jag, korn ger jag INTE. Däremot är jag väldigt förtjust i betfor av nån anledning och ger det gärna i stora mängder (har heller aldrig haft problem av det).

Kan ni försöka att förklara varför ni ger/inte ger div. saker??
*spännande*

va roligt att höra att många som har olika erfarenheter och uppfattningar om div.foder :)

extratillskott som inte behövs, som så många ger sina hästar helt i onödan.

hel havre och betfor, pållan älskar betfor.

Jag skulle helst inte ge ett hösilage med mindre än 50 ts, blir så blött i magen då! Skulle heller aldrig ge korn, möjligtvis lite om det va krossat, eller dyra tillsatser som dom säger är bra för allt möjligt, leder, magen mm

Kornet vill jag inte ge pga att det är bättre och mer lysin i havre sen tycker jag inte om att ge hel korn, blir lätt att det bara går rakt igenom om man inte stöper det ordentligt. Tror inte direkt på alla medel som ska hjälpa hit och dit. Hästen tillverkar dom vitaminer dom behöver själva och om man har en välbalanserad foderstat och rider "som man ska" så klarar sig hästen fint.

Klarar mig inte utan proteintillskott av alla dess slag, krafft pluss grön, soja, hippo alfa, lusern, vetekli mm

Hästen min har stort proteinbehov och jag har alltid behövt ge nåt extra proteinfoder så utan det vet jag inte vad jag skulle göra. Om jag inte fick tag i ett dunder hö då :)

Senast ändrad av en moderator:

För att varenda häst jag träffat som fått betfor har varit mer eller mindre kassa i magen. Raffinerat socker (som melassen består av) hör inte hemma i en hästs foder. Varenda en här som haft problem med kassa magar och som jag rådit att ta bort betforet har rapporterat förbättringar, så jag tycker jag har tillräckligt med belägg. Att enstaka hästar tål det spelar inte så stor roll, jag tror att man tänjer på gränser som en vacker dag kommer att slå tillbaks...
Jag skrev mängder med inlägg om betfor och socker och blöt mat här på Foder förr men jag har tröttnat lite erkänner jag, det blev väldigt mycket skrivande om samma sak så jag väljer att fatta mig kort.

Har lagt ner det här med betfor. Vill inte att hästen ska få kolik igen. :devil:

Det är ganska svårt att svara på, för mycket beror ju på grovfoderanalysen och vad hästen har för behov.

ALDRIG eller SVÅRT ATT TÄNKA MIG
Elektrolyter - föredrar salt. Har inte sett någon undersökning som faktiskt rekommenderat sådana heller.
Krossat foder - om vi inte krossar själv. Pga hygien och hållbarhet.
Vita Block - fri tillgång som tillverkaren rekommenderar på tror jag inte på för fem öre. OM det kommer fram bra undersöknings-/forskningsresultat omvärderar jag kanske tanken.

VILL FODRA MED
Kanonhö. Svårt alla år ...
Havre, om det stämmer med grovfodret.
Mineraler som stämmer med foderstaten.

Jag undviker extratillsatser och dyra färdigblandningar. Gillar en foderstat baserad på havre då den är smaklig, billig och bra som fodermedel. Om jag behöver extra protein tycker jag att soja passar bra. Har alltid funkat på mina hästar, och är billigt. Jag ger också gärna lite betfor, men så få fodermedel som möjligt.

Jag har varken några NEJ, NEJ eller några absoluta måsten.
Jag fodrar med vad som passar bra till det hö som jag har samt är billigt och bekvämt.

Hade jag fri havre, så skulle jag väl fodra med det om inte hästarna får överladdad turbo.
Nu så fodar jag med billigast möjliga färdigfoder, för då så sparar jag både pengar och tid.

Att säga att melass består av raffinerat socker är inte riktigt sant, melass är det som blivit över när man raffinerat sockret. Sockerdelen i betfor är inte särskilt hög resten är fiber. Sockerhalten i bete eller annat grovfoder kan också vara hög så socker är inte helt onaturligt för hästens matsmältning.
Det finns massvis av hästar som fungerar bra på betfor.
PL

skulle aldrig ge min häst havre, mest för min egen hälsas skull :angel:

skule inte klara mig utan: krafft groov, glucosamin och enligt hästen-citron!

Skulle aldrig ge: mitt sto havre (för hon får spunk på det) och helst inte någon form av pelleterat foder (främst pga risken för foderstrupsförstoppning). :eek:

Kan inte vara utan: B-vitaminerna vår och höst och saltstenen i boxen, samt vatten i hink (vill veta hur mycket hon dricker!). :bow:

I övrigt så beror ju allt på foderanalysen. Jag föredrar att basera den lilla kraftfodergiva som krävs på kornkross och har jag en häst i tyngre träning så väljer jag gärna ett "müslifoder" typ Fibergi. Tycker det är bättre för hästen om även kraftfodret har lite tuggmotstånd och hög fiberhalt!
(sen är det ju GOTT också tycker damen :p )

/JES

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix