Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Vad skulle ni ALDRIG ge till era hästar i foderväg?

Jag skulle aldrig ge massa tillskott som jag inte visste vad det innehöll.

vad skulle ni ALDRIG klara er utan i foderväg?

Jag skulle aldrig klara mig utan Fibergi, jag verkligen älskar det och mina hästar har funkat såå bra på det fodret!

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Ja förutom bra hö så är det nog havren jag inte skulle klara mig utan.. men hästen klarar sig utan den :D

Colombia_Girl skrev:
Vad skulle ni ALDRIG ge till era hästar i foderväg

*nyfiken*
Självklart så är ju grovfodret nr1 men nu menar jag med krafftfoder, vitaminer,mineraler osv...

Jag ratar inget, favoriserar heller inget.
Klarar mig helst utan kraftfoder och andra tillskott, skulle jag inte klara mig utan kan jag tänka mig i princip vad som helst i hästfoderväg, bara det passar för ändamålet.

Men bara för att svara, så kan jag väl säga att jag tycker inte så mycket om pelleterat foder som har allt för stora bitar (tycker ex. Krafft har för stora pellettar, Hippo har bättre size på sina).

Sen skulle jag aldrig någonsin ge min häst något foder som jag inte vet innehållet på, gäller både näring och råvaror.

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan..

Inte_Ung skrev:
Vad skulle era hästar inte klara av att äta i foderväg?
Havre. Medryttarhästen blir alldeles kollrig av det.
vad skulle era hästar inte klara sig utan i foderväg?
Hö/Hösilage (fast iofs kan ett gott bete kanske räcka om sommaren..?)

Colombia_Girl skrev:
Fri tillgång på vatten av god kvalitet. Tempererat vatten på vintern både för hästarnas och min egen skull. Det är förvånande hur mycket tid många lägger på en detaljerad foderstat och sen inte ägnar vattnet en tanke.

Dreamer skrev:
1. Aldrig betfor och helst inte blöt mat alls.

Varför inte blöt mat? Ger blötlägger all min hästs mat fast det bara är korn och lucern. Det är ju lättare för hästen att få foderstrups förstoppning av torr mat.

Vattnar äver höet med anlsdning av att hon lätt får hosta om höet är dammigt.

Jag skulle aldrig ge mina hästar korn då jag rakt av anser det vara grisfoder och till dom ett bra sådant.Och jag min valack ger jag inte under några som helst omständigheter havre vare sig hel eller krossad för då blir han knäpp,han tål det dock i färdigfoder typ groov.

Skulle inte klara mig utan vatten i hink,ett bra hö och mineraler.
/Tesso

citron skrev:
Jag skulle aldrig ge mina hästar korn då jag rakt av anser det vara grisfoder och till dom ett bra sådant.
/Tesso
Det är väl inget argument! Det spelar ju ingen roll för hästen att även grisar äter korn.

Jag skippar helst multivitaminer tror jag, har hört från veterinär att det bara är en massa skit i det.
Havre funderar jag på att skippa nästa år dock inte helt säker, hade krafft förra året och hon känndes lite lugnare på det, fjantade sig mindre i traffiken oxå så där, har henne på havre i år men dock har hon gått hos fodervärd i ett par tre månader och gick där med för liten sadel så hon har blivit sprutat med tuppkam vilket hästar blir piggare utav, så jag vet inte om det är havren eller tuppkamen som påverkar min hästs fjantighet inom traffikavdelning.
Annars så ger ajg gärna vitlök, mineraler nu när hon går på havre, och jäst för pälsen skull, saltsten finns både ute å inne hemma hos oss.

Jag skulle aldrig ge peletterat foder eller massa tillskott och pulver med vitaminer hit och dit - skit enligt mej, bara folk som vil tjäna pengar!

Jag skulle inte klara mig utan mineralerna och saltstenen.

Jag skulle aldrig sluta med VitaBlock eftersom alla hästar jag har sett gå på det plötsligt mått så himla mycket bättre!

Fånghästar som blir mycket bättre, gamla hästar som blir skitfräscha (35-åringen hemma har galopperat runt med de andra i vinter!), nervösa hästar som lugnar ner sig, för pigga hästar som blir ridbara, feta hästar som börjar tappa vikt och smala som plötsligt blir runda.... Har sett alla dessa exempel på hästarna i min kompis flock. De (11 st mellan 1 månad och 35 år) ingår i en av vitablocks testgrupper så de tog blodprov på dem innan de började äta det för ett år sedan och har/ska följa upp det. Blodproven är positiva för allihopa.

Att samtliga dessa hästar plus mina egna aldrig mått så bra gör att jag inte kan bli annat än övertygad av vitablock. Sen tänker jag fortsätta att vara kritisk, det blir aldrig bra om man blir totalfrälst.. :crazy:

Att det som någon skrev skulle vara negativt med att ge fri tillgång fattar jag inte? Hästar vet oerhört bra vad de ska/ inte ska äta. Det är ju bättre att de själva får bestämma vad de ska äta, de känner ju det själva. Det kan inga analys-siffror göra bättre. Det är min åsikt.

TomasN skrev:
Fri tillgång på vatten av god kvalitet. Tempererat vatten på vintern både för hästarnas och min egen skull. Det är förvånande hur mycket tid många lägger på en detaljerad foderstat och sen inte ägnar vattnet en tanke.

:bow: Jag blir nästan idiotförklarad när jag skurar ur hästarnas vattenkar och fyller på nytt klart härligt vatten. Samt, som du, ger hästarna tempererat vatten på vinterhalvåret. Det är allt för många hästar som dricker vatten av undermålig kvalité!

Mvh / Fia

Jag är tveksam eftersom forskning hittills visar att den enda mineral hästarna själva känner brist på är salt. Sen så finns det toxisk dos av t ex selen.

Och hur EN bytta kan säljas i flera länder med olika jordmån och div andra skillda förutsättningar och ändå fungera strålande överallt har jag hittills grymt svårt att förstå. Dessutom kan inte hästen själv ur EN bytta selektera just det mineral som den individen har behov av.

När sedan hemsidan för VitaBlock en gång förklarade att detta mineralfoder ersatte allt behov av kraftfoder så undrar jag helt klart över kunnandet hos tillverkaren. Så jo, hittills är jag klart skeptisk, jag tycker fortfarande det är för mycket "underverk på burk" och för lite fakta eller förståelse för rådande forskning.

Vad skulle era hästar inte klara av att äta i foderväg?

Alltför blött hösilage TS under 55%.

vad skulle era hästar inte klara sig utan i foderväg?

Ett bra grovfoder, absolut inte för blött hösilage!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix