Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Skulle inte klara mig utan b-vit, har inte märkt det innan men i våras när hon fällde kunde man inte peta på henne innan hon hoppade jämfota. När hon får b-vit blir det mycket bättre. Ska inhandla en flaska nu, tycker hon börjar bli lite grinig.
Glukosamin måste jag oxå ha till hennes leder.

Skulle aldrig ge Vitablock, av samma anledning som nån annan här skrev. Dom talar inte om vad det är i den, och säger att hästen äter så mycket som den behöver.

Annars har jag inga direkta måsten, gillar blötmat typ betfor och havre. Undviker helst dyra färdigfoder, främst av kostnaden. Fast hästen tycker det är väldigt gott med müsli..

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan.....

Ger inte min häst havre, korn och betfor.

Kan inte vara utan grovfoder av bra hygienisk kvalitet, mineraler, vitaminer samt vattenhinkarna :d

imported_Dreamer skrev:
För att varenda häst jag träffat som fått betfor har varit mer eller mindre kassa i magen. Raffinerat socker (som melassen består av) hör inte hemma i en hästs foder. Varenda en här som haft problem med kassa magar och som jag rådit att ta bort betforet har rapporterat förbättringar, så jag tycker jag har tillräckligt med belägg. Att enstaka hästar tål det spelar inte så stor roll, jag tror att man tänjer på gränser som en vacker dag kommer att slå tillbaks...
Jag skrev mängder med inlägg om betfor och socker och blöt mat här på Foder förr men jag har tröttnat lite erkänner jag, det blev väldigt mycket skrivande om samma sak så jag väljer att fatta mig kort.
oj va konstigt.. att som du säger "enastaka hästar" tål betfor.. ja det är alla hästar i någon enstaka kommun då eller? av 50 hästar som jag utfodrat med betfor dagligen har ingen vart dålig i magen..
endast en, men hon kan inte äta något saftfoder och knappt någon kraftfodersort alls.. endast hö och krafftpellets.. får hon en halv morot är det kört, lös bajslera i hela boxen hela natten..

men jag är jättesugen på att höra exakt vad det är i betforn som hästar inte tål.. och vart har du fått denna information ifrån?

Vad skulle ni ALDRIG ge till era hästar i foderväg
** Har inga direkta "aldrig", men tror inte så mkt på färdigsammansatta foderprodukter såsom Kraffts Grund & dyl, där som påstår att det och hö är det enda hästen behöver. Vet ej varför, men det känns inte rätt. Är mycket för att mäta upp allt exakt (vitaminer/mineraler) så jag vet precis hur mkt de får.
Pellets gillar jag inte riktigt heller, även om jag snart kommer börja ge min häst lusern i pelletsformat (blandat med annat foder)

vad skulle ni ALDRIG klara er utan i foderväg?
** Hel havre gillar jag att ge, men kommer snart sluta med det nu när det blir kallare. Pålls min blir lite för hoppig och jag ska testa om det kanske lugnar ned sig om jag byter ut havren.
Annars: Mineraler och vitaminer, främst Bvitamin och så Glucosamnin.

Vitablock är underskattat. Jag har ALDRIG haft så välmående hästar som när jag började med vitablock, de skiner som speglar, extremt bra pälsar har de oxå satt.
En stor undersökning/utvärdering pågår just nu på travare i en stor proffstränares stall med veterinär inkopplad och resultaten är än så länge lysande.
Det är brapå mer än exem vet du.
Jag ger alla mina Vitablock och de gluffsade i sig i 14 dagar ungefär, nu använder de den som vilken saltsen som helst, en slick då och då.
Jag rekommenderar ALLA att ge vitablock.
I övrigt har jag blivit så gammal och klok att jag inte längre sägeer att det där ska jag aldrig ge/göra etc.
Betfor är förvisso en sån där grej som jag älskar att avsky men så står man där med en häst som totalvägrar att äta allt utom betfor, eller som ska ha medicin i fodret, så är betfor superbra, de flesta pållar glufsar glatt i sig det.
Förvisso är det inte bra men det är inte heller bra att äta 2 kg hö per dygn så i det läget är valet enkelt, betfor fick pållen att äta 4 kg hö per dygn, sen 6 och sen kunde man försiktigt smyga bort betforen och nu slinker det ner 10 kg hö per dygn.
Och detta genom intensivt betforanvändande i en månad, bara för att skapa ett positivt ätbeteende hos en häst med anorektiskt betende, den hade helt enkelt glömt bort hur man äter som en häst.

Jag ger inte mina hästar betfor/mellass eller pelleterat foder. Varför? Jag tycker inte att sockerbiprodukter, eller socker för den delen, skall ingå i hästens kost. Pelleterat foder ger jag inte för att det är dyrt och"onaturligt".

Jag skulle inte klara mig utan vatten i hink, ett bra hö, havre, mineraler och salt.

Jag skrev just i rubriken "ALDRIG eller SVÅRT ATT TÄNKA MIG" och om Vita Block just att OM det kommer fram tillförlitliga forskningsresultat så kan jag möjligen omvärdera tanken. Hittills har jag inte sett representativa sådana gjorda på ett tillräckligt stort hästantal medan tillverkarens pågående reklam är minst sagt suspekt. Därför avstår jag tills vidare.

"Svårt att tänka mig" är för att jag i de fallen har just svårt att se fördelen med de fodermedlen - men jag har inte sagt ett stenhårt aldrig. Det är jag numer oftast för ödmjuk för att göra ;)

Ger ALDRIG betfor, känns väldigt ologiskt att proppa i en massa socker, som några andr skrev. Hade i många år en häst som alltid hade gallor, när jag slutade ge betfor så försvann gallorna, inte på nåt sätt vetenskapligt, sunt förnuft...
Ger inte heller pelleterat foder (såsom krafft och hippo), har haft en häst med magsår och fick då veta att bindingsmedlena i dessa foder är allt annat än hälsosamt, nu börjar det ju ordna upp sig påstår de ju så man vet aldrig.. Likadant fick jag rådet att inte ge mineraler i "stenform", dva smågrus, det ligger och skaver i tarmen... Sanningshalten i det är osäkert, men jag kör det säkra före det osäkra och fodrar med möljiga mineraler (Steel Joint).
Och inget "färdigkrossat" OM jag nu skulle köpa spannmål, allt nyttigt och bra har försvunnit för lääänge sen, Hörde nånstans att om man krossade så höll näringsämnena sig kvar i 14 dagar, så när det då ligger i silos i 6 månader och mer, då kan man lika gärna ge jord eller hushållspapper...

Klarar mig inte utan mitt älskade linfröpellets, de blir fina i pälsen och i magen, det räckersom kvitto för mig... Är också svag för allt vad müsli heter, mest för att det ser mer aptitligt ut från min synvinkel, mina hästar har dessutom alltid mått bra av det. Salt och B-vitamin är också en stark favorit

//E

Sök här på foder på gamla inlägg från mig. Jag är ledsen men jag ORKAR inte en gång till... en annan gång kanske ;)

ps, sök i så fall på Dreamer, det var så jag hette innan jag blev omdöpt i och med flytten av forumet...

Hm, nu blev jag nyfiken, ska detta vara bra för exemhästar?
Jag vet ju inte om det är det min lider av men nog fan kliar hon sig i manen så fort hon får ett knottbett...

Min ena häst blir tokig av havre, så det skulle jag ALDRIG ge till honom... Annars skulle jag ALDRIG ge foder med dålig hygienisk kvalitet.

Jag skulle ALDRIG klara mig UTAN ett bra hö och lämpliga mineraler!

Ja det sägs var det. exemhästar har i de flesta fall bla nersatt njurfunktion och en massa brister på olika mineraler, svavel tex och genom att man "tvingar" i dem vitablock med all saker där är i så triggar man igång kroppen att börja använd alla organ (de pissar typ 2 skottkärror om dan första veckorna) och då ser de rätt risiga ut men när de fyllt på alla depåer så drar de ner på ätandet och pissandet och då blir de så där trevliga i päls och allmäntillstånd.
Med tvingar menar jag att vitablock är väldans smakligt vilket gör att de mer än gärna äter av det. Dock förstör det totalt din gi diet :-), basen är melass och kli och sen har man stoppat i en massa örter och vitaminer och mineraler i det.
Hör av dig om du vill pröva, jag har bra (billiga) kontakter på området :-)

Jag har bara testat det i ca 2 månader och vågar inte uttala mig tvärsäkert om medlets förträfflighet men jag har med hjälp av det fått en totalt nedgången häst att se väldnas bra ut på kort tid så jag är väldigt positiv til det.

Det finns de som rapporterar att deras hästar efter flera månader fortfarande gluffsar i sig av det men då snackar vi om hästägare med rätt dålig koll på foderstater om jag säger så (läs: hästar i så dåligt skick att man vill strypa ägaren)

Hm, huva... men om det hjälper mot manklådan om somrarna så är jag beredd att testa. Jag har ju testat allt annat redan och det enda som har funkat hittills är kortison, och det vill man ju helst inte använda :(
I övrigt blänker hennes päls som bara den, trots att den (tyvärr!) börjar bli fluffig i takt med kylan... så där har jag haft tur. Men som sagt var, jag testar gärna!

undefinedEn fråga till Alice... Vad är det för underverk :bow: du sett med att utfodra med Kraffts groov??? NYFIKEN Bozzeman undrar...... :bump:

paradox skrev:
skulle aldrig ge min häst havre, mest för min egen hälsas skull :angel:

skule inte klara mig utan: krafft groov, glucosamin och enligt hästen-citron!

Varför ger du hästen citron?

Sv: Vad skulle ni ALDRIG ge era hästar för foder/vad skulle ni aldrig klara er utan..

Colombia_Girl skrev:

Det är konstigt att det är vad hästägaren har för tycke och smak som skall styra vad hästarna får äta.

Det borde stå:
Vad skulle era hästar inte klara av att äta i foderväg?
vad skulle era hästar inte klara sig utan i foderväg?

Havre...det passar inte någon av mina hästar....

Svar: En massa tillskott eller kraftfoder utan egentligen veta om det behövs.

Svar: Det går inte att svara på....för det jag inte klarar mig utan nu kanske jag klarar mig utan framöver.

;)

Jag skulle aldrig ge hästen något den inte behöver. (förrutom ett äpple då och då ;) )
Min häst klarar sig inte utan hel havre och betfor på vintern, (+silage förståss ;) ) på sommaren får dom mineraler för att hålla sig vid liv upptill gräset, På försommaren även halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17