Sv: Vad skulle du vilja läsa i en akvariebok?
Det sistnämnda är hela grundidén. Jag stör mig på att man säljer en befintlig akvariebok, kunden läser och kommer tillbaka med trettio tilläggsfrågor varav de flesta är grundläggande. Då tycker jag att behovet finns för en bok som inkluderar dessa undringar redan från början.
Sen ville jag ha lite extraideer och tycker att i stort sett allt folk har svarat här är i linje med den bok jag vill göra/gör. Tänket går mer åt miljöer, biotoper, övergripande förståelse för akvaristik medan man faktiskt kan googla enstaka bitar info om vissa fiskar. Etiska frågor både vad gäller tex odling och viltfångst är också viktigt för mig.
Jag skulle nog vara mer inne på specifik information.
Biotoper etc i all ära, men där tycker jag att det redan finns bra info, och om man har ett sällskapsakvarium så vet jag inte om det är så vanligt att man slaviskt försöker göra det till en korrekt biotop med rätt växter etc.
Jag skulle vilja ha detaljerad info om alla akvariets delar:
Om växter, vilket ljus de behöver, vilken näring de behöver, bra artbeskrivningar.
Om fiskarna - behöver inte vara ngt komplett lexikon, men kanske de 100 vanligaste arterna. Håller inte med om att det är lika lätt att hitta på nätet - för att hitta på nätet måste man veta vilken art man letar efter, ska man försöka välja en ny art är internet ganska dåligt tycker jag. Känslighet, lämplig miljö, foderkrav, beteende mot andra fiskar.
Om livsmiljön - hur man får det lilla ekosystemet att fungera, olika grundlösningar beroende på fiskarter, växter, skötselnivå.
Om fiskarnas skötsel - mat (och då hyfsat specifikt för varje art), sjukdomar, ffa sådana som beror på problem i akvariemiljön.
Och sen litteraturtips om man ville fördjupa sig ytterligare (t ex bygga upp ett perfekt biotopakvarium, göra ett perfekt växtakvarium, lära sig mer om miljön i Tanganyika, odla fram färgvarianter på kampfisk, eller vad det nu kan vara).