Vad skulle du vilja läsa i en akvariebok?

Gabbi

Trådstartare
Om du köpte en akvariebok, skulle det vara i syfte att lära dig mer om olika arter, eller deras beteenden eller skötseln om akvariet.
Vad skulle du önska hitta i boken, och på vilket sätt uppställt?

Sv: Vad skulle du vilja läsa i en akvariebok?

Finns redan en sån bok....

" Akvariets Lexikon"

Den har du väl? :D

Världens Supertegelsten!

Men den borde nog komma ut i en ny upplaga...

...............

Skämt åsido....

Jag vill ha upplägget ungefär som i boken ovan med varje art presenterad med tydlig färgbild som visar både hona och hane. Samt info om hur de ska skötas, storlek etc.

Dessutom motsvarande info om akvarieväxterna.

Sedan tydliga kapitel om det rent tekniska angående akvariet.

Exakt vilka arter etc som presenteras beror ju litet på om boken ska heta

"Akvarium för nybörjare"

"Akvarium för hela familjen"

eller

"Allt, absolut ALLT för den insnöade akvarienörden som vill doktorera i akvariehållning och bli världens mest erkände expert!"

.........................................

Eftersom jag redan har nästan en hyllmeter akvarieböcker så skulle jag personligen mest uppskatta böcker som handlar om akvariefiskarna har det i sina naturliga biotoper, gärna lite trevligt upplagt med info om annat i området, om land och folk och sådär. Tex i stil med:

Under vattnet i Botswana- kuckelimuckfiskens liv.

Intressanta biotoper kring Kaspiska Havet.

Frlumelivita- en by i Tibet som lever av att odla akvariefiskar.

Senast ändrad:

Arterna sorterade efter biotoper.
Likaså växter.

Skötsel av akvarieväxter, olika altenativ av lowtec/hightec, enkelt skrivet.

Bilder attraherar alltid!

Senast ändrad:

Jag personligen kan tycka att en sån bok som akvariets lexikon snabbt blir inaktuell. Det finns så många nya rön och fiskarna revideras från dag till dag, så för mig finns ingen större mening med att leta efter en suddig bild på Capoeta tetrazona när fisken nu heter Puntius anchisporus och finns på hundratals bilder på nätet. Jag undrar om artbild efter artbild är rätt väg att gå, eller om bredare informativa texter är bättre och att man sedan letar artspecifik information på nätet. (Jfr, telefonkatalog som uppdateras en gång i decenniet med hitta.se tex)

Jag ser inte nödvändigtvis skillnaden i arter för "nybörjaren" och "hela familjen" heller. Generellt gillar nybörjaren att välja de mest olämpliga arterna, så mycket vet jag :-)

Jupp, jag har akv. lexikon. Har nästan all referenslitteratur på jobbet.

Måste lägga till:

"Bli miljonär på akvariefiskar- tips och råd om hur du kan leva på din hobby."

( En bok som jag är i mycket starkt behov av!)

:D

Arterna sorterade efter biotoper.
.

Är akvaristen mogen för det då? Min uppfattning är att folk har en väldigt luddig bild av vad en biotop eller ett habitat är, hur det ser ut och vad arterna faktiskt gör i en biotop. Tväremot den vanliga uppfattningen att de bor där och trivs ihop så ser det ofta ut som faen och fiskarna finns där för att äta upp varandra.

Måste lägga till:

"Bli miljonär på akvariefiskar- tips och råd om hur du kan leva på din hobby."

( En bok som jag är i mycket starkt behov av!)

:D

Det kan jag svara på direkt om du vill. De flesta som odlar fisk odlar in i vassen skumma arter. Antingen sådant som alla andra också odlar, tex zebraciklid. Alt. något jätteudda som jag själv som inte går att göra pengar på. Jag tycker man kan höra med affärer och grossister runt omkring vad de VILL ha, och vad de vill ha kontinuerligt. Sen är det bara att odla.

Det finns ju en trevlig bok om just biotoper. Heter den inte biotopakvariet?

Där man tar upp just olika typer av biotoper och hur dessa biotoper kan finnas i olika världsdelar.

Det beskrivs också vilka arter av växter och fiskar som finns i tex biotopen "flod med svag ström" i Afrika respektive Asien.

Där finns även tips om hur man kan göra så att akvarieinredningen passar till den biotop man valt etc.

Tyvärr också en rätt gammal bok, men just den skulle jag tycka vore trevlig om den kom ut i ny omarbetad upplaga där ev förlegade saker har fixats till.

Det kan jag svara på direkt om du vill. De flesta som odlar fisk odlar in i vassen skumma arter. Antingen sådant som alla andra också odlar, tex zebraciklid. Alt. något jätteudda som jag själv som inte går att göra pengar på. Jag tycker man kan höra med affärer och grossister runt omkring vad de VILL ha, och vad de vill ha kontinuerligt. Sen är det bara att odla.

GULD fiskar är kanske bra :)

.........................................

Eftersom jag redan har nästan en hyllmeter akvarieböcker så skulle jag personligen mest uppskatta böcker som handlar om akvariefiskarna har det i sina naturliga biotoper, gärna lite trevligt upplagt med info om annat i området, om land och folk och sådär. Tex i stil med:

Under vattnet i Botswana- kuckelimuckfiskens liv.

Intressanta biotoper kring Kaspiska Havet.

Frlumelivita- en by i Tibet som lever av att odla akvariefiskar.

Det här håller jag helt med om!!

Jag skulle vilja veta om skötsel av akvariet, om fiskar tex delas in i olika "grupper" och om det finna allmänna råd om de olika "grupperna".

Med skötsel menar jag tex temperatur, hur ofta man bör byta vatten, för- och nackdelar med olika växter och bottenmaterial.

Kanske lite vilka typer av fiskar som passar/inte passar ihop, om det finns några generella regler. Om förökning och så vidare...

Skulle även vilja veta om vatten, Ph och så vidare, vad som är lämpligt/inte.

Läste när nedan om biotoper tex, VAD tusan är det? Förklaringar och begrepp, så att man sedan kan läsa vidare.

Jag, som är en nybörjare med guldkant (om jag får säga det själv), har snappat upp småsaker men har egentligen noll koll. När jag har avancerat till nästa nivå, ja då kanske jag vill veta något helt annat.

Ordentligt och redigt förklarat, från grunden fast avancerat...

GUD vad flummigt! Förstår du hur jag menar? :bump:

Jo, jag förstår och är tacksam för alla svar.

(Biotop är en naturlig miljö, ett tvärsnitt ur naturen där en viss art eller flera arter lever. Ofta används begreppet en smula luddigt, en del kallar tex hela sydamerika för biotop trots att det givetvis inte ser likadant ut överallt. Mångas uppfatting om tex amazonas är också att man ser fiskarna och att det finns lite fina växter osv. I verkligheten är det oftast 30 cm sikt och inte en planta förutom vid översvämmning/högvatten, däremot ungefär 2 meter dy och förmultnade löv på botten.)

Det beror ju på vad du är intresserad av, och hur du vill gå tillväga.

Jag skulle gärna läsa en bok som handlar om biotoper, och med grundläggande tips för hur jag skapar just den biotopen. "Viktigt att tänka på är..." "Du börjar med att..." Lite om vilka fiskar som bor i biotopen, vilka av dessa som passar och absolut inte passar ihop. "Ja, fisk X och fisk Y bor i samma biotop, men X kommer ändå att äta upp Y så fort den får chansen." Jag är nybörjare, men det är vad jag är intresserad av. Funderar på att göra om i mitt akvarium, men då göra det efter en biotop. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga, så en sådan bok skulle jag vara intresserad av just nu.

Dock tror jag att om du ska ha mer än bara basinformation om fiskar bör även bilder finnas med. Inte halv- eller helsidesbilder, men en liten tydlig bild så att det finns en bild som läsaren kan referera till. Jag har lättare att minnas om jag kan se fisken framför mig samtidigt. Men det är ju bara om du ska ha mer än fyra rader om själva fisken. Men har du en halv sida om varje fisk kan en bild vara bra för läsarens förmåga att minnas. För många underlättar det.

Bilder på hur de olika biotoperna ser ut, dels i verkligheten men även hur ett korrekt utformat akvarium med denna biotop kan se ut.

Men sedan beror det ju på vilken målgruppen är. Är det nybörjare? Då ska grundläggande tips om hur du sköter akvariet vara med. Är det lite mer rutinerade kanske det inte behövs en lika stor del om grundläggande akvarieskötsel? Eller så behövs det ändå, men kommer de som ser sig som något rutinerade att läsa den delen?

Mina spontana funderingar, ska fortsätta fundera över det. :)

Jag som helt och hållet nybörjare tycker bilder är väldigt viktiga! Det behöver inte vara stora bilder som täcker en hel sida utan bara så pass stor att manfår ett hum av hur t.ex. fisken ser ut.

Jag har lånat en del litteratur på biblioteket nu det senaste och kan säga att det är trevligt om de svenska namnen finns med, gärna tydligt, för nybörjare är det väldigt svårt och förvirrande med alla latinska namn!

Sen gärna det grundläggande som hur man inreder ett akvarium, vilket grus som är bäst till vilka fiskar, hur man "städar" akvariet och hur ofta, olika vanliga sjukdomar m.m.
När det gäller sjukdomar så är bilder guld värt tycker jag, gärna med så utförliga beskrivningar som möjligt till!

Och ägna gärna några sidor åt nybörjarens vanligaste misstag och hur man undviker/rättar till dem! :laugh:

Jag börjar också intressera mig lite mer för biotoper. Jag är nybörjare, men tycker att jag har fått grepp om allt det mest grundläggande (hur man startar och rent allmänt sköter ett akvarium, de vanligaste fisk- och växtarterna och hur man undviker de vanligaste nybörjarfelen etc.) så det vore roligt att börja fördjupa sig lite, som t.ex. det här med biotoper (KungTulles förslag lät intressant) och biotopakvarium. Även saltvatten! Och allmänt om "aquascaping" och växter (lite mer ingående vad de behöver för att växa och må bra - och framför allt varför). Alltså hur man kan inreda (vad man kan tänka på) ett akvarium på ett effektfullt sätt t.ex. Jag faller ju platt på den biten.

Akvariehobbyn är ju verkligen så mycket mer än bara guppys och svärdplantor liksom. Det finns i och för sig säkert redan böcker som tar upp sådant här, men de böcker jag har eller har bläddrat i handlar framför allt om det där med hur man startar upp ett sällskapsakvarium med engelsk sjösten och hur neontetror ser ut. Det börjar kännas lite tjatigt, så jag skulle gärna ha en bok som går några steg längre utan att för den skull ha ett språk och en terminologi som gör att det blir nästintill obegripligt för en som inte redan är proffs, så att säga.

Säkert finns det hur mycket mer som helst än ovanstående jag skulle tycka var intressant också, men jag har (som synes?) svårt att komma på något riktigt konkret just nu.

kan säga att det är trevligt om de svenska namnen finns med, gärna tydligt, för nybörjare är det väldigt svårt och förvirrande med alla latinska namn!

!

Skulle det vara intressant med en sektion som förklarar lite om latinska/vetenskapliga namn? Dvs, varför de finns, hur de sätts, en förklaring till vad familj, släkte, art, underart är och kanske en liten text om vad de vanligaste latinska orden betyder så att man lär sig förstå lite av namnen, tex nigro:svart, punctatus:prickig, fasciata:linje, dorsal:rygg osv?

Jag skulle vilja veta om skötsel av akvariet, om fiskar tex delas in i olika "grupper" och om det finna allmänna råd om de olika "grupperna".

Med skötsel menar jag tex temperatur, hur ofta man bör byta vatten, för- och nackdelar med olika växter och bottenmaterial.

Kanske lite vilka typer av fiskar som passar/inte passar ihop, om det finns några generella regler. Om förökning och så vidare...

Skulle även vilja veta om vatten, Ph och så vidare, vad som är lämpligt/inte.

Läste när nedan om biotoper tex, VAD tusan är det? Förklaringar och begrepp, så att man sedan kan läsa vidare.

Jag, som är en nybörjare med guldkant (om jag får säga det själv), har snappat upp småsaker men har egentligen noll koll. När jag har avancerat till nästa nivå, ja då kanske jag vill veta något helt annat.

Ordentligt och redigt förklarat, från grunden fast avancerat...

GUD vad flummigt! Förstår du hur jag menar? :bump:

Håller med! Med tillägget med en hel del förklaringar om VARFÖR.

Gabbi:
Tycker dock att alla förslag som kommit upp skulle vara intressanta (bortsett från avdelningen om latinska namn etc men så sitter det i ryggmärgen för min del).

Av ren nyfikenhet: Vad odlar du?

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 643
Senast: Motacilla
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: julgrisen
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar