Vad skulle du köpt? :S

Sv: Vad skulle du köpt? :S

Hade nog köpt lite saker som det är nödvändigt att ha på sommaren (alltså inte ländtäcke och sånna saker, hehe), t.ex. flughuva och något bra insektsmedel/spray. Sen beror det ju också på vad du får med hästen. T.ex. sånna nödvändiga saker som borstar är ju tvunget att köpa om du inte får med det.

Tack för alla fina svar.^^
Har bestämt mig för att köpa flugsprej, svettskrapa(har inte en sådan bland mina ryktsaker ännu), möjligtvis mineraler och kanske lindor och pads ;D
Vi får se senare om det blir ngt mera, tycker ni att jag har glömt ngt viktigt? Får med sadel, träns, grimma och grimskaft.

Va kul med en sommarhäst :laugh:
Förutom det du ska köpa, tycker jag att sadeltvål och eventuellt läderfett ska stå med på inköpslistan, så att du kan sköta utrustningen!
En extra grimma är också bra att ha, för de kan alltid komma bort eller gå sönder. Svampar att smörja utrustningen med och att ha till att tvätta av hästen när den blivit svettig är också bra att ha.
Sedan är en flughuva guld värt då jag är tveksam till att du kan spruta flugspray i ansiktet på hästen :p
Longerlina kan även vara bra att ha om du vill longera eller om du vill gå en promenad med hästen, då det är bättre att ha en lång lina än ett kort grimskaft.

I förbandslådan bör du även ha:
*tvål (parfymfri, finns en speciell på apoteket med rött lock tror jag)
* elastisk gasbinda (eller vad det heter)
* brems
* sax
* bomull
* koksaltlösning eller (rengör sår från smuts)
* klisterlinda (vet ej namnet på den, men det är små rullar med en elastisk linda i rött, blått, svart, grönt osv, som du kan linda runt eventuella förband på benen t ex, för att hålla dem kvar)

Helosan är även en bra mjukgörande salva, och Fyra Ess´s Hästsalva håller flugor och insekter borta om hästen får några problem av dem.

Det var allt jag kunde komma på. Lycka till :bow:

jag hade sommarhäst när jag var 15 och jag glömde köpa en sak...som var ganska viktig. Extratyglar. Spec när man skulle hoppa en bana och på framhoppningen går tygeln av :angel:

Hoppar av hästen, en kompis håller den, cyklar fort som f-n till närmsta hästaffär (3-4km med dödsbackar) på en söndag, tack och lov (det visste jag ju) så finns affären på en gård där ägaren bor. Ringer på o viftar med ögonen, kan jag få ett par tyglar gratis och betala imorgon?

inga problem...men alla har inte sån tur som jag :D

Köp utrustning när du har hittat din häst. Fråga ägaren vad hästen behöver.

Vissa hästar behöver täcke, andra inte, för somliga är flugor ett h-vete, andra tar dom med en klackspark.

Men generellt sett är det alltid bra att ha mygg/flugspray (obs att vissa hästar är känsliga mot vissa medel) och en flyveil är aldrig fel (ett flugpannband).

Om du lånar häst får du oftast med dig det mesta hästen behöver i utrustningsväg.

jag håller med dom andra.
stallapotek är det viktigaste och ett bra flugmedel.
och täcken och sånt är ju onödigt eftersom du bara ska ha den över sommaren.
man kan ju alltid skämma bort den lite med grimma och grimskaft eller nåt annat skoj.

Stallapotek är visserligen bra att ha, men affären ligger 500 m bort och har öppet alltid . :p

jag hade sommarhäst när jag var 15 och jag glömde köpa en sak...som var ganska viktig. Extratyglar. Spec när man skulle hoppa en bana och på framhoppningen går tygeln av :angel:

Hoppar av hästen, en kompis håller den, cyklar fort som f-n till närmsta hästaffär (3-4km med dödsbackar) på en söndag, tack och lov (det visste jag ju) så finns affären på en gård där ägaren bor. Ringer på o viftar med ögonen, kan jag få ett par tyglar gratis och betala imorgon?

inga problem...men alla har inte sån tur som jag :D

Oj då ! :S Vilken tur att du fick betala dom nästa dag då ! :O :)
Så kan det gå ibland .. :P

Alltid? Även klockan tre på natten. Ett bra basförråd är inte särskilt dyrt men definitivt nödvändigt, man vet aldrig när oturen är framme.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 132
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar