Vad skulle du göra?

Mabuse

Trådstartare
Du ska gå in till en ridskolehäst som står i spilta. Du smackar på den för att tala om för den att du kommer in, den flyttar då rumpan så att du inte kommer in. När du ändå tar ett steg framåt lyfter den bakbenet mot dig. Vad gör du?

Skulle vara kul att höra hur ni skulle agera i denna (verkliga) situation!:bump:
 
Sv: Vad skulle du göra?

Måste man gå in till hästen ? :angel:

nej men om det är så att man ska rida på den så skulle jag nog först försöka bli arg, verkligen säga till den att såhär gör man inte!

om det inte funkar skulle jag nog inte våga gå in :p
HÄSTAR i spilta är läskigt, OK om det vart en ponny ;)
 
Sv: Vad skulle du göra?

Jag skulle haft ett spö och stått precis vid sidan om bakbenen och petat till den på rumpan så att den flyttade sig. Sedan beröm.
 
Sv: Vad skulle du göra?

Jag skulle smacka igen, flyttar den sig inte då så skulle jag daska till den med handen på rumpan så den flyttar sig. (alltså inte slå utan mer en snabb putt för att..)
:rofl:
 
Sv: Vad skulle du göra?

Jag skulle prova om det går att gå in på andra sidan. :idea:

Om det är en häst jag känner så skulle jag gå i alla fall, fast den lyfter bakbenet. Annars skulle jag nog be om hjälp från någon som kände hästen. Jag är väldigt försiktig med nya hästar som jag inte känner.
 
Sv: Vad skulle du göra?

Måste man gå in till hästen ? :angel:

nej men om det är så att man ska rida på den så skulle jag nog först försöka bli arg, verkligen säga till den att såhär gör man inte!

om det inte funkar skulle jag nog inte våga gå in :p
HÄSTAR i spilta är läskigt, OK om det vart en ponny ;)


Jag frågar det samma:o
Hade nog stått kvar på utsidan ja!
 
Sv: Vad skulle du göra?

När mitt sto backar mot mej och dessutom lyfter på sitt högra bakben betyder det bara en sak:

"Klia mej under magen" :D

Immer
 
Sv: Vad skulle du göra?

Jag hade provat smacka en gång till och "putta" lite på rumpan. Hade då hästen lyft benet en gång till så hade den fått en dask på rumpan. Så gjorde jag alltid med en av hästarna som står på ridskolan där mina döttrar red tidigare och den gav sig alltid.
Själv har jag en sån där snäll häst som jag i princip kan sitta bakom utan att han skulle göra nåt. Den enda gången jag sett honom lyfta benet var när lillponnyn nafsade honom under magen :).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle du göra?

Om det var en ponny skulle nog ha prövat att smacka igen och om inte hästen flyttade sig helt enkelt tryckt undan den med hjälp av armbågen och resten av kroppen.Alltså skulle jag gått rätt nära inpå den, då blir det inte lika stor kraft i sparken om den kommer.Är inte så skraj av mig och har bara blivit sparkad ordentligt en gång på knät, de flesta hästar brukar ju faktiskt ge med sig så fort de upptäcker att man inte blir rädd och backar. :)
 
Sv: Vad skulle du göra?

jag skulle bli väldigt beklämd över att en ridskole häst uppenbart är så sliten och trött på folk att den reagerar så vid närmandet av ännu en människa.

Riktigt bidragande, de som anser att man lappar till den i en sån situation, till att hästen blir ännu piggare på att umgås med folk.... (ironi).
 
Sv: Vad skulle du göra?

jag skulle morra och säga till den att fy så där gör man inte med mörk röst. sen går jag in på andra sidan och flyttar den från insidan och berömmer mycket om den gör rätt. har hamnat i kläm några ggr mellan hästens rumpa och väggen. då kan jag inte göra annat än att trycka tills den måste flytta på sig eftersom den tappar balansen, har ibland då varit nära att få en spark eftersom den verkligen inte ger sig, men seru det gör inte jag heller! oftast brukar de fatta att det inte går att göra mig rädd och då ger de sig. ridskole hästarna har ju fattat om jag gör så här går de små barnen ut.

det är självklart synd att de behöver bete sig då här, och jag för den delen (har iof slutat rida ridskolehästar nu när jag har egen häst på lektionen). men jag försöker att iaf jag ska vara trevlig och glad och snäll mot dem inne i spiltan sen. sen är ju inte alla ridskole hästar så. de flesta trivs! kanske för att de oftast får en godisbit av barnen som pysslar med dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skulle du göra?

Eftersom det inte är min häst, så vet jag inte om den BRUKAR göra så, för att skrämmas. Utan då skulle jag gå till stallvärdinnan, eller annan stallpersonal, ridlärare eller liknande och be om hjälp.

Det KAN ju vara så att hästen har ont någonstans, eller inte mår bra. Därför är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

På ridskolan, där JAG jobbade som stallvärdinna för två år sedan. Där fanns två hästar, som var otroligt bra ridhästar. Men som inte var lika trevliga, lätta att hantera i spiltan. D-ponnystoet, gick att övertala om man var lugn och pratade vänligt.

Men stora hästen, fick INTE ridskoleryttarna gå in till i spiltan. Utan det var vi personal, som tog ut henne i hovslagargången, eller duschspiltan. Där var hon snäll, då hon var uppbunden och det fanns gott om plats både för ryttare och häst.

Antagligen har den hästen i tidigare hem blivit inträngd och hotad av ägare eller annan. För jag överraskade henne en gång, när jag skulle gå in och hämta henne. Jag tänkte mig inte för och väntade på, att hon skulle reagera på att jag ropat. Hon brukade då titta på mig och sen flytta sig, eller "byta fot", så man vågade gå in för att hämta henne.

Än idag, har jag ett märke på vänstra armen, där hon fick ett rejält tag och lyfte hud, muskler och lite till en bit... Det var inte ett dugg bekvämt.

Som tur var, var en ponnyförälder där och fick tag i en flaska kylspray. Hon var sjukgymnast och kylde ner min arm rejält och lindade hårt med en fleecelinda som hon hittade i en nattbandagelåda. Hon sa åt mig att åka in till akuten om det svullnade och mörknade. Jag jobbade tre timmar till, gick ner och nattade min häst och åkte hem. När jag lindade av och tittade, så syntes bara det rejäla hästbettet... Men jag hade som en "valk" i ett halvår...

Personligen, tycker jag inte att en rädd/"aggressiv" häst passar på en ridskola. Då jag tycker att alla hästar på en ridskola, ska gå att hanteras av ryttarna själva. Eftersom det ändå är de som är där för att lära sig att umgås och hantera hästar, utan risk för liv och lem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle du göra?

Aldrig varit med om att en häst i spilta försökt sparka mot mig. dock envisa å försöker slippa flytta på sig men då trycker man till ordentligt skulle en ställa sig å spraka mot mig så skulle jag smälla till den för det är oaceptabelt beteende. Min förra ponny stog i box när hon stog på ridskola å hon hotade med att sparka så ungarna vågade inte gå in. dock sparkade hon aldrig. Hon försökte göra samma sak 2 ggr hemma hos mig sen försökta gången fick hon en handflata på ovansidan av rumpan å blev helt förskräck för att jag vågade göra något när hon bettede sig illa sen försökte hon en gång å då skrek jag illasinnat sur röst på henne så hon flög upp mot boxväggen. Sen gjorde hon aldrig om det betteendet igen.
 
Sv: Vad skulle du göra?

Personligen, tycker jag inte att en rädd/"aggressiv" häst passar på en ridskola. Då jag tycker att alla hästar på en ridskola, ska gå att hanteras av ryttarna själva. Eftersom det ändå är de som är där för att lära sig att umgås och hantera hästar, utan risk för liv och lem.


Håller helt å hålet med. En häst på ridskola ska inte sparkas å helelr ej bitas. Sådana hästar blir aldrig långvariga på våran ridskola. Passar dom inte in i ridskoleverksamheten så säljs dom vidare fortast möjligt å ibland tillochmed för bra mycket mindre än vad dom är värda för att dom har lagt på sig bitandes å sparkandet för att dom inte trivs med flera ryttare. Vi har haft två sådana på ridskolan å båda såldes inom ett halvår av betteendet påbörjades.
 
Sv: Vad skulle du göra?

Eftersom jag och den hästen inte "gjort upp" skulle jag inte ta upp en fajt, dvs jag skulle inte smälla till( :eek: ), ryta fly förbannat eller liknande, utan jag skulle avvakta och se hur hästen verkade.
Det kan vara rent livsfarligt för människan, och kanske väldigt fel sätt att tillrättavisa just den hästen på. Väldigt respektlöst.

Jag skulle nog istället (om hästen inte s¨g väldigt arg ut)
närmat mig lugnt och fint utan att se nervös ut, gått fram till ena sidan av rumpan igen och lagt handen på och stryktöver rumpan på hästen.
Funkar det skulle jag vänligt be hästen flytta sig åt sidan igen!

Jag tycker det är så onödigt att hugga mot direkt, och ofta både fel och farligt!
 
Sv: Vad skulle du göra?

beror på om jag känner hästen eller inte..

vet jag att den bara dummar sig skulle jag ryta åt den att det är f-n inte den som bestämmer, putta till och gå in.. och när jag är inne berömma och klia på halsen.. för att hästen ska släppa in mig när jagkommer med borsten, hovkratsen, benskydden, sadeln och till sist tränset..

vet jag att hästen rä lite skygg och ovan och kan sparkas tar jag det försiktigt och lockar hästen till att titta på mig, går in och tar sedan ut hästen på gången, hanterar inte en sådan häst i spilta..

vet jag inget om hästen frågar jag nån som vet och agerar därefter..
 

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 228
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp