Vad skulle du göra?

Sv: Vad skulle du göra?

Jag hade testat att gå in på andra sidan. Löser man situationen utan våld har man alltid vunnit.
 
Sv: Vad skulle du göra?

hmm..har inte läst allt..

men vi har ett par rätt griniga hästar där jag rider (fick en bakhov rätt in i väggen bara centimeter från mig.. härligt sånt :p).. men i alla fall.. jag brukar iaf - i spiltor- göra mig hörd, lägga handen på baken från sidan och trycka till lite tills hästen tar ett steg åt sidan, sedan går jag inn.

vet man att hästen kan vara lite sur så får man ju vara bestämd och här kommer jag... tycker absolut inte någon ska gå in till en häst man är rädd för - specielt inte på en ridskola. Personligen är jag inte ett dugg rädd av mig, men jag har mycket respekt för hästarna. Dock är jag övertygad om att du aldrig kommer in till hästen om du närmar dig den rädd och osäker...
 
Sv: Vad skulle du göra?

Det beror ju alldelse på hur hästen såg ut när den lyfte bakbenet.Stod den och åt ? Tittade den på dig med öronen bakåt ? Jag menar bara för att hästen lyfter på ett bakben betyder inte att den ska sparka varje gång. Utan den kanske bara är seg att flytta på sig :p Själv hade jag nog gått in på andra sidan,sagt hej till hästen klappat den,gått till andra sidan,flyttat den,gått ut och sedan gått in från den ''rätta'' sidan och sagt hej och så...;)
 
Sv: Vad skulle du göra?

Det gäller väl att gå in med bestämda steg, inte tveka, och se till att den flyttar på rumpan. Går det inte genom bara smackningar, får man väl lov att visa tydligare att den ska akta på sig. Genom att trycka på den eller försöka att driva undan den med ett grimskaft eller något. Berömma när den flyttar sig.
 
Sv: Vad skulle du göra?

På vår ridskola är det en häst som gör såhär, Han är trött på att stå där och han ska nu pensioneras. Han sparkar aldrgi någon men däremot hotar han och lyfter på bakbenet när man ska gå in... Synd att ingen hittils har velat köpa honom bara :(
 
Sv: Vad skulle du göra?

Knapplån

På den häst som stod på ridskolan här funkade det väldigt bra att stå kvar och inte göra ett dugg på sådär 30 sek. Då åkte bakbenet ner, öronen kom fram ur manen, hästen makade sig försiktigt åt sidan och vände fram huvudet och såg väldigt nyfiken ut.

"Va, kommer du inte för att bråka med mig???"

Tyvärr tror jag inte det är en universalmetod, men det är ju rätt enkelt och ofarlig att testa...
 
Sv: Vad skulle du göra?

Knapplån

På den häst som stod på ridskolan här funkade det väldigt bra att stå kvar och inte göra ett dugg på sådär 30 sek. Då åkte bakbenet ner, öronen kom fram ur manen, hästen makade sig försiktigt åt sidan och vände fram huvudet och såg väldigt nyfiken ut.

"Va, kommer du inte för att bråka med mig???"

Tyvärr tror jag inte det är en universalmetod, men det är ju rätt enkelt och ofarlig att testa...


Tycker jag låter som en vettig metod. Man visar sig vänligt inställd , men ger samtidigt inte med sig.
 
Sv: Vad skulle du göra?

jag skulle bli väldigt beklämd över att en ridskole häst uppenbart är så sliten och trött på folk att den reagerar så vid närmandet av ännu en människa.

Riktigt bidragande, de som anser att man lappar till den i en sån situation, till att hästen blir ännu piggare på att umgås med folk.... (ironi).

Du har formulerat mina tankar, och därmed har jag inget att tillägga.
 
Sv: Vad skulle du göra?

Jag skulle nog inte rida hästen som så tydligt visar att den inte vill.

Frågan är väl VAD den inte vill. Bli hälsad på och ha människor i spiltan/reviret? Bli borstad och gullad med? Bli daskad och knuffad i baken av folk som ska in i spiltan? Bli sadlad av amatörer som dunkar sadeln i ryggen och låter gjorden slå hästan på frambenen?

Den kanske ÄLSKAR att få komma ut och röra på sig!
 
Sv: Vad skulle du göra?

jag skulle bli väldigt beklämd över att en ridskole häst uppenbart är så sliten och trött på folk att den reagerar så vid närmandet av ännu en människa.

Riktigt bidragande, de som anser att man lappar till den i en sån situation, till att hästen blir ännu piggare på att umgås med folk.... (ironi).


:bow: :bow: :bow:
Ahhh, en människa med sunt förnuft! (suckar av välbehag)
 
Sv: Vad skulle du göra?

Du ska gå in till en ridskolehäst som står i spilta. Du smackar på den för att tala om för den att du kommer in, den flyttar då rumpan så att du inte kommer in. När du ändå tar ett steg framåt lyfter den bakbenet mot dig. Vad gör du?

Skulle vara kul att höra hur ni skulle agera i denna (verkliga) situation!:bump:

prassla med en påse så ska du se att den blir glad... ge den sen en godis i krubban...
 
Sv: Vad skulle du göra?

Jag hade kört med omvänd taktik.

Istället för att smacka och hästen svarar "Dej sk*ter väl jag i!".
Så hade jag hälsat på hästen med ett mycket glatt och positivt tonläge och humör, samt målmedvetet gått rakt på in i spiltan under fortsatt glatt prat med hästen. Förhoppningsvis distraherar det hästen till att bli mer nyfiken på dig istället för att freda sin zon.

Personligen tycker jag att det är trevligare att säga hästens namn, så att hästen hör att du kommer. En smackning kan betyda så mycket annat.

/V
 
Sv: Vad skulle du göra?

Tillägg.

Däremot skulle jag aldrig gå in till en ridskolehäst i onödan. De behöver tid för sig själva, utan en massa spring i spiltan.

/V
 
Sv: Vad skulle du göra?

Intressant diskussion!

Kul att höra hur folk resonerar, det problem jag själv tänkte på var om man skulle ta en fight eller inte. Med en medryttarhäst eller en egen häst skulle jag inte acceptera att hästen lyfter benet mot mig när jag vill in. Men ska man låta det passera när det är en häst man inte känner?

Rädd blev jag inte, det är ju bara en häst som testar om det funkar.

Så vad jag gjorde var att gå in lite mer bestämt, då flyttade sig hästen.

Och nej, det är inte en häst som är less på livet. Däremot är det en ovanligt kaxig häst - en av ridlärarna berättade att varje dag går hon in till den för att sköta den, och varje dag måste de ha en diskussion om vem som bestämmer. Samma sak i hagen med de andra hästarna - det är helt enkelt en enormt enveten häst, som tycker att den borde bestämma.
 
Sv: Vad skulle du göra?

Jag hade sätt till att den här hästen fick en box med en skyllt på dörren om att det inte får förekomma onödigt spring inne hos hästarna. Den här hästen är antgligen urtrött på att aldrig få va i fred, ett inte helt ovanligt fenomen på ridskolor.
Blev själv lite halv chockad när jag praktiserade på en ridskola en gång. och SAMTLIGA hästar kickade efter en i spiltorna. Personalen höll undan rumpan på hästen man skulle gå in till med en sopkvast???? Jag stannade där tre dagar innan jag bytte praktik;)
 
Sv: Vad skulle du göra?

Ja urs sånt är allt för vanligt på ridskolor.

När det hände mig brukade jag inte göra mycket väsen av det, jag tror det viktigaste är att hästen förstår att man är vänligt inställd. Rådet man ofta får om att bli arg och inte visa att man är rädd förkastar jag totalt. Är man osäker egentligen (inte för att du verkar vara det, men rent generellt) tar man då lätt till ett aggressivt kroppsspråk och attityd och det gör ju knappast saken bättre... :cool:
Men det jag brukade göra som funkade bra för mig var att ställa mig så att hästen inte kan sparka mig så slipper man vara orolig för det :smirk: (kankse stå lite in i spiltan brevid) och sedan vifta lite med handen mot bakdelen, inte som ett hot att slå då utan mer höger vänster. :crazy: Kankse kan knäppa lite med fingrarna också. Då flyttar hästen oftast på bakdelen eller tittar i alla fall på dig och då har man ju ett hyfsat bra läge att gå in. :)
 

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 228
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp