Vad skulle du betäcka din fälttävlanshäst med?

Lady_D

Trådstartare
Snodd från dressyr...

Om du skulle betäcka din fälttävlanshäst vem skulle du då betäcka med?

Nu struntar vi i eventuellt fel kön och tävlingskarriär utan fantiserar fritt:idea:

Sv: Vad skulle du betäcka din fälttävlanshäst med?

Kan ju börja själv.

Min valack: fullblod e. Parios - Billion - Roi Soleil - Grey Sovereign. 157 cm hög, nätt, het, bra steg, försiktig och fint klipp i språnget. Inte världens teknik men en underbar skalle:love: och går som ett spjut i terrängen. - På honom skulle jag lägga Jaguar Mail för lite mer storlek och hoppteknik.

Syrrans valack: fullblod e. Southern Halo - Woodman - Danzig - His Majesty. 163 cm, muskulös och relativt kraftig. Ok steg, inte hoppad så mkt än men visar bra teknik och inställning. - Med hans stam hade jag inte haft hjärta att lägga på annat än fullblod, så om vi fantiserar att Roven stått på naturlig hade den nog blivit han. Annars hade linjeavel på Danzig (kommer inte ihop vad hans ettling i sverige heter) kanske inte varit fel.

Min halvblods sto skal bedækkes med Jaguar Mail.

Hun står på flyinge nu, så vi håber snart at hun bliver insemineret :p

Hade blivit Jaguaren till Molinna också :angel:
Ponnyn får jag återkomma med ;)

Mitt halvblodsto e:Magritte - Ibsen som är 160, med riktigt bra trav lite sämre galopp men bra hoppkapacitet och bra terräng, skulle det blivit Jaguar Mail eller Roven på.
För att förbättra galoppen och få in lite fullblod samt behålla hoppningen, spänsten och gången (är dock lite tveksam till JM pga. gången. Roven verkar ju röra sig bra med så det lutar nog åt han)

Jag hoppas dessa finns kvar när det är dags att betäcka henne :)

Varför inte Mr Carrerra?
Han är väldigt trevlig mentalt och mkt snyggare än hans far.. ;) (88:an)
Han har ju uppenbarligen bevisat sin hållbarhet i och med alla starter inom galoppen.

Jag vill ha en hingst som kan hoppa, 88:an är ju inte direkt känd för att ge bra hopphästar och MrCarrrera har jag ingen aning om hur han hoppar.
Hållbarhet har Roven också, han är väl 18 nu och såg hur fräch och fin som helst ut på bruksprovet, speciellt jämfört med de andra fullblodshingstarna.... Och han har väl gått löp? och tävlat rätt mycket hoppning.

Hade möjligheten funnits och min gamla märr vart i livet hade jag satt Alligator Fontaine på henne. Prestation på prestation. Suveräna linjer på suveräna linjer:love:
rampan.jpg

Jag vill ha en hingst som kan hoppa, 88:an är ju inte direkt känd för att ge bra hopphästar och MrCarrrera har jag ingen aning om hur han hoppar.
Hållbarhet har Roven också, han är väl 18 nu och såg hur fräch och fin som helst ut på bruksprovet, speciellt jämfört med de andra fullblodshingstarna.... Och han har väl gått löp? och tävlat rätt mycket hoppning.

Som jag förstår det så har inte Roven gått löp alls.. Men det kan ju vara missförstått..
88:an har ju lämnat väldigt många bra fälttävlanshästar och även dressyrhästar.
Mr Carrerra vet jag är löshoppad, och ska hoppa bra, men har inte sett det själv, så det är ju svårt att säga...

En fullblodshingst som hoppar väldigt bra och har lämnat avkommor med mycket bra gångarter och hoppteknik är en fullblodshingst som endast är avelsvärderad och avkomman får då inte "gröna papper" om man inte har ett renrasigt fullblod, då får man gröna papper.
Han heter Black Diamond. Han har bra storlek och hoppar väldigt bra för att vara fullblod samt att han rör sig mycket bra och verkar nedärva det på avkommorna.

Avel är svårt.. det skall gudarna veta.. ;)

En fullblodshingst som hoppar väldigt bra och har lämnat avkommor med mycket bra gångarter och hoppteknik är en fullblodshingst som endast är avelsvärderad och avkomman får då inte "gröna papper" om man inte har ett renrasigt fullblod, då får man gröna papper.
Han heter Black Diamond. Han har bra storlek och hoppar väldigt bra för att vara fullblod samt att han rör sig mycket bra och verkar nedärva det på avkommorna.
Om nu Black Diamond är så suverän som avelshingst så borde ju rimligen vara godkänd för avel på ett korrekt sätt!

Mr Carrerra vet jag är löshoppad, och ska hoppa bra, men har inte sett det själv, så det är ju svårt att säga...

Fast jag är inte så förtjust i 88:an iaf... Keymaster är fin och hoppar bra, men han är väl en av få faktiskt. Jag har sett avkommor efter honom som verkligen inte hoppar bra med. Dressyr blir de däremot bra på!

Att någon har hört att en hingst löshoppar bra är inget jag skulle lita på om jag skulle betäcka. Roven har ju tävlat 1.50 så han vet man kan hoppa, vilket jag tycker är viktigare än gångarterna på en fälttävlanshäst.
Sen vet man ju inte hur avkommorna blir ändå, men jag tycker bättre om Roven :D

Roven har gått löp och har segrar på distanserna 1 400 och 1 600.

Dressyrhästar ja, men fler bra fälttävlanshästar än Keymaster xx och möjligtvis Olivia kommer jag inte direkt på. Båda två har dessutom fantastiskt bra mödernen så deras storhet tillskriver jag inte direkt 88:an.
(Ja, jag är ordförande i anti-88:anklubben men det vet väl de flesta här redan... :angel: )

Ja, jag är ordförande i anti-88:anklubben men det vet väl de flesta här redan...
Trodde det var jag som var det:angel:

Jag har ju rätt kön och avlar faktiskt på våran fd fälttävlanshäst. Zizi Irish e:Bold Irish-Strauss.

Placerade i lätt ft och startat 120 hopp med förra ägaren o uppfödaren-en landslagsryttare.

Brodern, Billy the Kid-e:Billion xx, är placerad i msv ft och går nu msv dressyr.

Hon har inga mer meriter än så, då hon inte höll så länge pga att hon fått in en pinne i kotleden som ettåring och därmed pålagringar där. Jag har dock fått förmånen att hoppa henne i terrängen och vet att hon är lämplig till detta.

Hingstval i år? Hmm, hon har ju redan fullblod i sig så det kanske blir för mycket med Jaguar Mail eller Roven xx? Careful har vi funderat på, Callahan också, fast han har inte så bra gång.

Jag vet inte, vad tycker ni?

Det blir inte någon betäckning i år då vi inte har plats eftersom det väntade Laptopfölet som snart föds kniper den sista platsen.

Vad tror ni förresten om det? Laptop-Bold Irish-Strauss? Zizi ser ut som sin far.

Qalle skulle nog vara en läcker matchning till mitt sto.. funderar faktiskt på att göra verklighet av detta :)

Jag var på hingstvisning i fredags och såg Jaguar Mail.
Skulle nog inte sätta honom på ett fälttävlanssto om man vill ha en avkomma som ska gå fälttävlan.
Han har rätt dålig frambensteknik och kanske inte så bra i terrängen.. ;)

Såg även Roven, men han visades ej hoppad. Rörde sig inte speciellt kul, som ett "normalt" fullblod. Hoppa ska han ju kunna.
Men lite gång vill man ju gärna ha på en fälttävlanshäst om man ska komma någonstans iaf! :)

(Jag gillar faktiskt inte heller 88:an.. Han är extremt ful.. haha, men har dock lämnat mycket bra fälttävlanshästar, med det menas inte hästar som går i landslaget.. det finns ju faktiskt andra hästar också... ;) )

Ang Black Diamond vet jag inte varför han inte är visad på bruksprov, antar att det blev en avelsvärdering för andra raser än fullblod för att det var billigare än ett bruksprov.
Bruksprov är tydligen väldigt dyrt (något jag hört, så det vet jag inte om det stämmer eller ej!).

Men här blev man ju kraftigt nerkörd, så jag ska nog hålla tyst framöver!

Lycka till med er avel! :)

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: hamilton1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Fälttävlan Stämmer det? Läste en artikel på SVT nyheter. https://svt.se/sport/tokyo-2020/schweizisk-hast-fick-avlivas-efter-terrangritt Där står:
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 522
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst