Jo det är ju onekligen betydligt fler än människor som plötsligt dör under idrott per år, ofta hjärtat. Hittade siffran som sjunkande från 9,5 personer per år till mellan 1998-2009 5,7 per år. Varefter den fortsatt minska.
(Sedan kanske dina siffror är även hästar som avlivats inte bara de som dog under loppet?)
https://news.cision.com/se/folksamgruppen/r/allt-farre-plotsliga-dodsfall-inom-idrotten,c473100
De tror att minskningen kan bero på ökad screening av hjärtsjukdomar (som ligger latent antar jag) och den här grejen
Dvs att nästan alla vet numera att man absolut inte får träna om man har lite ont i halsen, eftersom man kan få hjärtmuskelinflammation (helt ärligt lite dålig på det här) som gör att man riskerar dö hastigt många år senare. Orienterarhändelsen har väl ökat medvetandet om sådant?
Men egentligen vet man tydligen inte varför det minskat.
Hos hästar gissar jag att det kan vara väldigt svårt att veta, speciellt om man inte fött upp hästen och tränat den från början, om den varit pressad hårt under en infektion i unga år. På dyra hästar tar man väl tempen varje dag, men vet inte om det räcker? Jag kan absolut ha ont i halsen utan att ha feber själv (inte för att man väl ska jämföra djurslag). (Känner till i alla fall en häst som bara dog mitt under ett träningspass där man tror det var orsaken.)