Vad skall jag tänka på? Omplaceringshund

A

angelofthedevil

Jag skall få hem en omplacerings jr hane på två år på prov till en början.
Vad skall jag tänka på? Jag har redan en blandis tik på 2,5 år.

Han har haft en hel del problem i sitt liv, bland annat blivit slagen.
Han kan ej "hundspråket" men håller på och lär sig. Han kan morra om han känner sig trängd i exempel soffan eller sängen men då mot dom andra hundarna.
Han har ej fått vart med utan tydligen blivit instängd i ett rum.
Som tur är så är han tydligen lättlärd.

Alla seriösa tips och råd mottages.
:bow:

Sv: Vad skall jag tänka på? Omplaceringshund

Min spontana reaktion är att har man inte bra kunnskaper ska man inte ha åt sig hundar med problem. Jag skulle i alla fall aldrig ta på mg någon omplaceringshund med problem själv.

Ta det lugnt och ge det lite tid. Bygg upp förtroendet i första hand. Undvik att bråka om saker i onödan. Visa hellre vad som är rätt och leta efter saker att berömma. Hundar som blivit straffade kan vara rädda för att prova, vilket är något du behöver tänka på i träningen. Så är det med min omplacering, om han inte förstår går han hellre undan eller blir passiv än tar risken att göra något fel. Så jag ger honom massor av lätta uppgifter som han kan lyckas med, för att bygga upp viljan att våga prova. Första problemlösningen var köttbulle i äggkartong med locket öppet!

Lines skrev:
Min spontana reaktion är att har man inte bra kunnskaper ska man inte ha åt sig hundar med problem. Jag skulle i alla fall aldrig ta på mg någon omplaceringshund med problem själv.

Så bara för att jag frågar så har jag inga kunskaper?
Du har inte tänkt på det att man kanske frågar för att det kan finnas saker som man glömmt tänka på???

Att man frågar bevisar ju bara att man vill lära sig mer.

Lycka till. Det du bör tänka på först och främst är att du redan har en blandistik-och den vill du väl inte ha ännu mera uppblandad?

Men gud villket löjligt inlägg...:eek: har man en hona och hane som blir det automatikst valpar eller man ska automatiskt para...Vem vet om hanen eller honan kanske är kastrerad ? Snacka om att gå alla händelser i förväg. Och sedan vad hon vill och inte vill är väl hennes ensak.

Till en början kan det vara bra att bara låta hunden vara, att låta den anpassa sig och känna sig säker i miljön.

Känner igen det där med morrning på säng/soffa mot andra hundar, det gör min med när hon sitter på höga ställen eller i närheten av någon.
Ledarskapet kan vara viktigt att jobba på.

Mynta2 skrev:
Men gud villket löjligt inlägg...:eek: har man en hona och hane som blir det automatikst valpar eller man ska automatiskt para...Vem vet om hanen eller honan kanske är kastrerad ? Snacka om att gå alla händelser i förväg. Och sedan vad hon vill och inte vill är väl hennes ensak.

Tack så mkt.
Hanen skall kastreras om jag skall ha han.
:bow:

bladaker skrev:
Lycka till. Det du bör tänka på först och främst är att du redan har en blandistik-och den vill du väl inte ha ännu mera uppblandad?

Min blandis tik skall få valpar men inte med en jr hane.
Jr hanen skall kastreras om jag skall ha han.

Det jag skulle göra är att ta det lugnt och bygga upp en relation med hunden, få honom att lita på dig och se dig som ledare. Försöka att undvika onödiga konflikter i början, JR och speciellt hanar, har ganska mycket skärpa och kamplust och backar inte för en fajt.
Lycka Till! :bump:

Gör ett MH eller liknande på hunden så du vet vad du har i snöret. Då kan du se lite vad som är förvärvat och vad som är medfött och utefter det kan man utarbeta en plan. Om du inte kan tolka hundens reaktioner på banan själv, ta med dig någon kunnig.

hoppsan, här bets det ifrån direkt... det ÄR jätteklurigt att ta hand om omplaceringar som farit illa och trots att det blev hund av min tänker jag inte ge mig på en till förän jag verkligen vet vad jag pysslar med. och då ska det vara en riktigt bra hund så det är värt besväret.

håller med Jadzia. gör ett MH. jag önskar jag hade gjort det.

cillamuffins skrev:
hoppsan, här bets det ifrån direkt... det ÄR jätteklurigt att ta hand om omplaceringar som farit illa och trots att det blev hund av min tänker jag inte ge mig på en till förän jag verkligen vet vad jag pysslar med. och då ska det vara en riktigt bra hund så det är värt besväret.

håller med Jadzia. gör ett MH. jag önskar jag hade gjort det.

Visst är det klurigt. Jag har aldrig haft en omplacering innan det är ju delvis därför som jag vill ha råd.
Men de finns ju ingen anledning till att jag skall avstå att hjälpa denna vovve. Det blir en utmaning, och jag vill ta denna utmaning för jag tror verkligen att jag kan hjälpa han.
Sen så var det uppfödaren personligen som frågade mig om jag vill ha han. Iom det så känns det genast mkt bättre då hon känner mig som person för jag har bott hos henne under en tid. Då hon tror på mig så känns det genast mkt bättre. :)

ja visst kan man känna sig lite ärad över att ha fått ett sånt förtroende. men man ska veta vad man ger sig in på. min var kanske av det lite svårare slaget och hennes smått neurotiska psyke gjorde det inte lättare. men även en lite "lättare" hund kan vara nog så besvärlig.

jag kan ju tillägga att hunden har varit i min ägo i 6 år och fungerar fortfarande bara till en sisådär 90%. hon förändras hela tiden och när osäkerheten i stort sett är borta kommer en dominant och vaktande hund fram och så ska det tas bort utan att hon blir osäker igen.

har du kunnigt folk med vana av problemhundar runt dig? annars kan det vara värt att knyta lite såna kontakter. hade jag inte fått den hjälpen jag fick så hade det aldrig gått vägen.

cillamuffins skrev:
ja visst kan man känna sig lite ärad över att ha fått ett sånt förtroende. men man ska veta vad man ger sig in på. min var kanske av det lite svårare slaget och hennes smått neurotiska psyke gjorde det inte lättare. men även en lite "lättare" hund kan vara nog så besvärlig.

jag kan ju tillägga att hunden har varit i min ägo i 6 år och fungerar fortfarande bara till en sisådär 90%. hon förändras hela tiden och när osäkerheten i stort sett är borta kommer en dominant och vaktande hund fram och så ska det tas bort utan att hon blir osäker igen.

har du kunnigt folk med vana av problemhundar runt dig? annars kan det vara värt att knyta lite såna kontakter. hade jag inte fått den hjälpen jag fick så hade det aldrig gått vägen.

Jag har ju uppfödaren som jag kan ta hjälp av. Plus att jag skall ju gå kurs med min tik och kan då fråga på våran bk. Och tids nog om jag bestämmer mig för att ta hand om jr:en så skall han oxå gå kurser.
Men det känns ju bättre eftersom uppfödaren tror på mig. Hon hade haft han ute på annons och det hade ringt en massa folk men hon hade sagt nej på alla redan i telefonen.
Jag hoppas på det bästa.
:)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 652
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 203
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar