Vad skall jag ge pållen? Sockerproblem...

Exit

Trådstartare
Usch, nu har jag fått analyssvaren på ett parti torrhö som jag reserverat hos en bonde. Sockret låg på 197 g/ kg TS, alltså 19,7%:cry:

Problemet är att mitt hö snart börjar vara slut och jag måste få tag i något att mata i pållen. Vågar jag ge detta om jag vattnar ur det? En kortare period alltså. Har nämligen reserverat hö hos en annan gubbe också för säkerhets skull och hans hö kommer att skördas senare, får hoppas på lägre sockerhalt där... Mitt hö kommer dock att ta slut innan dess.

Det hö som hästen fått under vintern har inte varit analyserat så det kan ju hända att hon fått hö med hög sockerhalt redan eller inte. Usch, blir nervös alltså...:crazy:

Det är inte vanligt att analyserna är färdigt gjorda här så fast jag skulle få fram någon som skördat torrhö och inte bara hösilage så måste jag själv skicka iväg för analys. Hade verkligen varit lättare om detta hö hade varit ok.

Bör kanske tilläggas att min häst fick fång förra sommare, lindrigt anfall dock och har inte haft problem av detta sedan dess. Går inte heller på bete denna sommar.

Sv: Vad skall jag ge pållen? Sockerproblem...

Det verkar vara så att ibland hjälper det att blötlägga, ibland inte. Du kan ju klart prova att blötlägga och sedan analysera det men jag antar att det inte är billigt precis att analysera det?

Finns det inga andra höbönder som säljer?

Andra alternativ är halm, lusern (utan melass), urvattnad betfor, olika färdiga foder, kanske. Jag minns inte hur det var med din häst. Kan den inte gå på bete alls?

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 933
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 091
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 482
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka