vad ska vi hitta på?

Monifa

Trådstartare
(Om du är min sambo ger du bäst i att inte öppna den här tråden!)

Ja gubben fyllde år, jag hade massa ideer som rann ur sanden när ekonomin var dålig efter sjukdom och sen köksrenovering på det. Och presenten uteblev och kvar blev det dåliga samvetet.

Men i november firar vi att vi stått ut med varann ett år till och även ett år som förlovade.

Vad vill vi göra?
Innan har vi åkt zipline och vi har även skärmflyg inbokat i höst.
Något äventyr? Åka iväg och uppleva något? Båda gillar naturen.
Båda gillar även att äta mat (mannen gillar öl och bra tillagat kött. Jag gillar desserter)

Tänkte en fredag - söndag. Nånstans i Europa eller Sverige.
Prisklass? 8000:- känns som ett rimligt tak men det är ok med lite dyrare om det är det perfekta äventyret.

Har innan funderat på att åka norr över och se norrsken men tror något med lite mer fart skulle uppskattas.
Jag funderar på Amsterdam, London, Paris och Prag men vette katten vad man ska göra där?

November är en dålig månad att se norrsken på så ni gör rätt i att åka någon annanstans om det är det ni vill uppleva norröver.

Norrsken är en bonusupplevelse som man kan ha turen att få se när man är uppåt landet.

Annars om ni vill chansa och åka ändå så finns det bra skidåkning, Jukkasjärvi ishotellet mm att uppleva kring Kiruna.

Åk till Prag! Du kan få ett bra hotell inom budget och flygtiden är inte något att klaga på. Det är billigt och även om de inte har världens bästa mat så finns det såklart bra ställen (kolla tripadvisor).

Att bara gå runt och upptäcka stan är hur trevligt som helst. Gå på nåt museum, ta en fika/öl, vandra vidare.

November är en dålig månad att se norrsken på så ni gör rätt i att åka någon annanstans om det är det ni vill uppleva norröver.

Norrsken är en bonusupplevelse som man kan ha turen att få se när man är uppåt landet.

Annars om ni vill chansa och åka ändå så finns det bra skidåkning, Jukkasjärvi ishotellet mm att uppleva kring Kiruna.

Resan behöver inte vara i november men det passar så dåligt längre fram. Men då kan jag stryka norrsken.

Ska kolla in ishotellet!

Resan behöver inte vara i november men det passar så dåligt längre fram. Men då kan jag stryka norrsken.

Ska kolla in ishotellet!

Finns även möjligheter att åka hundspann i närheten av ishotellet.

Men något drag kan jag inte påstå att det är där uppe. Blir snarare typ en myshelg med upplevelser.

Går även att åka till Björkliden och Riksgränsen för att åka utför om man är intresserad av det.

Finns även möjligheter att åka hundspann i närheten av ishotellet.

Men något drag kan jag inte påstå att det är där uppe. Blir snarare typ en myshelg med upplevelser.

Går även att åka till Björkliden och Riksgränsen för att åka utför om man är intresserad av det.

Drag behöver det inte vara. Ingen av oss önskar en rivig festnatt eller att behöva umgås med massa folk.
Så myshelg med upplevelser är ganska precis det vi vill ha. Och god mat.

Kollade på resa till Island men det kostade 12' för oss båda så det var lite för dyrt :(
Men hittade nattpaddling i oktober i Bergslagen som lät bra.

Vad gör man i Prag då? :idea:
Det är ju en stor stad, så det finns massor att göra, Tripadvisor är bra för att kolla sånt. Ni kan åka ut till en vingård (det gjorde vi när vi var där) eller kolla in ett ölbryggeri (gjorde delar av vårt resesällskap). Kanske shoppa lite på nåt av alla shoppingcenterna, kolla in judiska kyrkogården etc

Det är ju en stor stad, så det finns massor att göra, Tripadvisor är bra för att kolla sånt. Ni kan åka ut till en vingård (det gjorde vi när vi var där) eller kolla in ett ölbryggeri (gjorde delar av vårt resesällskap). Kanske shoppa lite på nåt av alla shoppingcenterna, kolla in judiska kyrkogården etc
Prag är en helt underbar stad .Rekomenderas varmt !

Får bli nästa gång. Blev väldigt sugen på Amsterdam också. Tur han fyller år nästa år också ;)
Har varit till paris åxo en vacker stad förutom att jag blev rånad där Budapest är åxo att rekomendera .Ganska billigt där .Berlin ..Hmm vi har rätt trevliga städer att besöka inte så långt bort .Ska till London nästa helg ! Har inte varit dit på 35 år så det blir spännande att som om det är sig likt

Tips på vad man kan göra i Köpenhamn i början av november? :idea::angel:
Blå Planet, Zoo (bara för fjärilshusen), Carlsberg, Botaniska (om det är öppet, deras växthus är fina) , strosa runt, ta tåget till Helsingör och gå på Louisiana, Tivolis julmarknad om den har börjat, gå i Nyhavn och Christianshavn. Det finns massa "turistgrejer" att göra.

Har varit till paris åxo en vacker stad förutom att jag blev rånad där Budapest är åxo att rekomendera .Ganska billigt där .Berlin ..Hmm vi har rätt trevliga städer att besöka inte så långt bort .Ska till London nästa helg ! Har inte varit dit på 35 år så det blir spännande att som om det är sig likt

Ja Paris har jag besökt mycket i min ungdom. Gillar Paris. Budapest ska jag spara i minnet. Berlin har mycket intressant historia men blev inte jätteförtjust när jag var där. Då har Tysklan bättre pärlor.

Kruxet är väl lite att varken jag eller gubben uppskattar mängder av folk :rofl: Hade helst velat hitta något som låg i anslutning till nån nationalpark. Men hösten var inte världens lättaste att hitta något att göra på :arghh: Hittade ett ekohotell i Köpenhamn jag tror kommer passa oss bra så får vi se vad vi gör där. Har lite tid att fundera ut det.

Blå Planet, Zoo (bara för fjärilshusen), Carlsberg, Botaniska (om det är öppet, deras växthus är fina) , strosa runt, ta tåget till Helsingör och gå på Louisiana, Tivolis julmarknad om den har börjat, gå i Nyhavn och Christianshavn. Det finns massa "turistgrejer" att göra.

tack för tips! Tivoli hade inte öppnat för julen än dessvärre men ska kolla in de andra tipsen :)

Jag är ju nybliven surffantast och skulle absolut rekommendera en surfweekend i Biarritz. PM:a om du vill ha tips på företag.

Det enda är väl kan vara svårt att hitta en weekend i november (företaget jag åkte med anordnar weekends i juni-september, så det är om ni kan skjuta på det) samt åldern på din sambo. Han kanske är äldre? (”gubbe”) fast å andra sidan kan man ju anpassa ansträngningen efter förmåga.

Jag är ju nybliven surffantast och skulle absolut rekommendera en surfweekend i Biarritz. PM:a om du vill ha tips på företag.

Det enda är väl kan vara svårt att hitta en weekend i november (företaget jag åkte med anordnar weekends i juni-september, så det är om ni kan skjuta på det) samt åldern på din sambo. Han kanske är äldre? (”gubbe”) fast å andra sidan kan man ju anpassa ansträngningen efter förmåga.

Hm det lät intressant! Sparar tipsen till kommande födelsedagar (ge grejer är inte min grej. Ger hellre minnen)

Han är 30 :p så gubbe är han nog egentligen inte om man ska vara korrekt.

Har insett att nästa års påhitt nog får göras antingen mitt i vintern när det är snö, vår eller sommar. För allt tycks dö på hösten :banghead:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V