Vad ska vi göra med pållen som är så sur och trilsk?

Harbor

Trådstartare
Vår pålle, är på 6 veckors sjukledighet, och får bara ledas i skritt ute. Som tur så får han ändå gå ute i hagen med kompisarna halva dagen.
Nu är det tredje veckan och han är så frustrerad och överenergisk. Inne i boxen e han sur, bara snor runt, hugger och är hopplös.
När vi leder honom ute så försöker han rusa iväg, stegra sig och dansar runt som en vilding. Vi har träns på ute när vi leder och har minskat kraftfodret till nästan noll. Vi får inte longera honom ännu. Han ska bara GÅ. I hagen dock springer han ju förstås omkring. Men så här sa doktorn.
Skulle vilja ha tips hur vi ska överleva denna tid?

Sv: Vad ska vi göra med pållen som är så sur och trilsk?

Ni kan inte göra en mindre sjukhage i hagen han går i nu, så kan han vara ute hela tiden, men inte springa?
Och ta bort kraftfodret helt om grovfodret är bra.

Jag vet hur jobbiga dom blir av att vara så instängda. Fick själv en ordentlig smäll på låret när jag tog ut min tvååring efter 1,5 månader på box. ;)

Vår pålle, är på 6 veckors sjukledighet, och får bara ledas i skritt ute. Som tur så får han ändå gå ute i hagen med kompisarna halva dagen.
Nu är det tredje veckan och han är så frustrerad och överenergisk. Inne i boxen e han sur, bara snor runt, hugger och är hopplös.
När vi leder honom ute så försöker han rusa iväg, stegra sig och dansar runt som en vilding. Vi har träns på ute när vi leder och har minskat kraftfodret till nästan noll. Vi får inte longera honom ännu. Han ska bara GÅ. I hagen dock springer han ju förstås omkring. Men så här sa doktorn.

Hej,
jag har min treåriga hingst på vila sen i juni i år. :) Han vilar alltså fortfarande....
Inte kul, men det har funkat bra.
Det jag har gjort är: I början när han bara fick stå inne drog jag in stora trädgrenar med löv som jag hängde upp i boxgallren som han fick tugga på (det var som en djungel därinne)...och sen hängde jag upp morötter i grimskaft (det är skitbra att använda de tvinnande grimskaften till att peta in morötter i, inget hästen kan fastna med tänderna i och göra illa sig på) :).

Sen har jag haft ett gäng små hagar/uteboxar i och vid de vanliga hagarna som jag flyttat runt honom i. Har även gjort nya här och där med plaststolp och eltråd. Några har blivit permanenta för framtida användning (en bra grej att ha faktiskt...)
Han har hela tiden haft sin kompis iniom synhåll då jag gjort de små sjukhagarna inuti hagen där kompisen går. Och när han fick stå inne mer fick kompisen offra sin utevistelse en aning. :) Men han fick oxå grenar och morötter.

Han fick även lära sig hämta grejer åt mig i boxen. Lite hjärngympa skadar aldrig.

Den värsta tiden var de första veckorna, då var jag tvungen att ge honom lugnande ibland för att ta udden ifrån hans frustration och det var ju då det var viktigast att han höll sig lugn pga av skadan.
Men sen har det bara funkat bra!
Har hela tiden tänkt att han måste få variation på utsikt ute och att alla dagar inte ser likadana ut.

Han har även hela tiden fått fri tillgång på hö. Och bete i somras i sina små sjukhagar.

Din häst skulle antagligen trivas bättre med att få stå ute i en liten hage/box hela dagarna med kompisarna inom synhåll än att först gå ute med dem och tas in efter halva dagen. Det måste ju vara jättefrustrerande.
Det är många timmar inne i boxen på hela dygnet. Ensam....jag förstår att han protesterar.
Det är ju inte bara den fysiska skadan som måste läka, man måste ju hjälpa dem att inte flippa ur psykiskt oxå.

Hoppas du får några idéer av det jag skrivit. :)

Usch alltid jobbigt när de ska ha boxvila länge...

Testat att ha leksaker i boxen? Borstar brukar va rätt kul o bita i o slänga omkring :)

Kör lite trickträning annars, det var uppskatta av min pålle när han inte fixa vara ute.

Sen om du kan ha halm i boxen så är det ju ett plus också :)

Senast ändrad av en moderator:

Mina tips!
Fri tillgång på grovfoder + halm
Ta bort ALLT kraftfoder
Långa promenader i SKOG dvs. inga stigar. Det tröttar ut och är roligt!
Hjärngympa! Alla från trickträning till ledarskapsövningar.
Leksaker i boxen.

Vi vågar inte gå (i skogen)ut med honom, han blir helvild, försöker slita sig och kan börja stegra och rusa....
Som tur får vi börja longera i morgon. Två veckor kvar....

Vi vågar inte gå (i skogen)ut med honom, han blir helvild, försöker slita sig och kan börja stegra och rusa....
Som tur får vi börja longera i morgon. Två veckor kvar....

Kan man inte gå i skogen med sin häst i grimma har man nog stora ledarskapsproblem..

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 431
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar