Vad ska till för en anmälan?

angelwings

Trådstartare
Jag sitter och funderar på VAD som kan räknas som misskötsel. Läser en del trådar här där jag tycker att det är solklara fall.

Men i huset där jag bor finns en hund som jag kan tycka synd om. Men jag vet inte om jag borde tycka synd om den.
Denna hund (det är en korsning med rottweiler, dobberman och något annat berättade gubben för mig en gång) bor tillsammans med ett par i 55års åldern. Båda är missbrukare och hunden är nog cirka 1½ år.
Jag har bara varit nära den en gång och det var när den sprang ner mig, de har ingen som helst pli på hunden men gubben försäkrade mig att den var snäll. Och det verkar den ju vara, jag har aldrig någonsin hört den skälla ens. Jag kan däremot bli orolig att nästa gång är det min dotter som är liten som den springer ner. Så jag låter aldrig henne gå ut på gården.

Hunden ser ut att vara i lagom hull och den kommer ut på kiss och bajsturer några gånger per dag runt vårt hus. (Bajs ligger ÖVERALLT för de tar ju aldrig upp efter den) Oftast slutar det med att hunden drar iväg, gubben skriker efter den att Kom tillbaka din j***a puckohund osv osv medan han sitter på marken och hunden rusar iväg och rymmer.
Ganska ofta på kvällstid är de även så berusade att de inte kan hålla balansen vilket leder till att de släpas EFTER hunden och skriker och svär åt den. Och sen släpar de in den igen när den kissat och bajsat.

De dricker som sagt väldigt mycket och när de gör det så spelar de musik och skränar otroligt högt. Vi står knappt ut och vi bor snett ovanför dem och har fönsterna stängda. Hunden är därinne i en liten tvåa med så hög musik. Och det kan röra sig om perioder från 13.00 på dagen till 24 på kvällen med sånt högt ljud.

Jag vet inte, hunden har det väl okej? Eller? Den får mat, den får komma ut och uträtta sina behov. Men den har det ju inte optimalt. Ingen i huset vill ta upp det med paret det gäller, de är inte så stabila så ingen vågar. Men ska man räkna med att hunden har det bra?

Ursäkta om det blir rörigt här, jag försöker bara bena upp tankarna

Sv: Vad ska till för en anmälan?

Om dom väsnas så mkt som du säger så sent om kvällarna, kan man klaga hos hyresvärden. Kanske man då också kan nämna hunden. Det är inte otänkbart att dom går med på att låta den omplaceras eftersom det är tydligt att de inte klarar av den.

Ack, det har vi, och andra innan oss försökt i 20 (!) år. Vi har bott här i ett år och klagat otroligt många gånger. Och när de blir kallade till samtal så blånekar de till allt. Konsekvent. Vilket lett till en enorm ruljans på hyresgäster i huset för folk står inte ut och ingen vågar konfrontera dem pga att de är väldigt ostabila. (finns annan tråd om detta)
Men det är som sagt en annan historia. Jag funderade mest på om hunden anses ha det 'bra', drägligt eller vad.

Hyresvärden SKA kolla upp sånt om det kommer många anmälningar.
Det finns väl något störningsjour också?
Om inte hyresvärden sköter sitt har jag för mig att det går att ta det ännu högre, men det får någon mer kunnig gå in på.
Man ska inte behöva ha det så!

Jag tycker inte heller det är rätt mot en hund att ha det så.

De kollar upp så till vida att de med jämna mellanrum skickar ut varningsbrev (funkar ca 2 veckor) och kallar in dem till samtal. De blånekar till allt. De stör aldrig någon och om de dricker kommer de dö pga sina mediciner. Vilket känns fånigt när man själv ser dem ragla runt härute.
Vi har ingen störningsjour och när vi ringt polisen säger de bara att vi ska ringa störningsjouren som inte finns. *suck*
Hyresvärden säger att det enda de kan göra är att vi får gå lite före i kön till att flytta så att istället för 2 års väntetid på ny lgh kanske vi kan få bara 1.5 års väntetid.

Men återigen till hunden. Jag tycker inte det känns rätt att den aldrig får sträcka ut annat än när den rymmer men den får ju mat och vatten och rastning och den har inte attackerat någon. Det känns bara fel att den ska ha det så men kanske jag är känslig?

Det är ett gränsfall. Om hunden får matt (är i gott hull), kommer ut regelbundet (flera gånger dagligen även om han drar runt matte/husse) och inte direkt verkar må dåligt genom att vara sjuk länge, aggressiv, strykrädd eller liknande... Då tror jag att det blir svårt för det finns liksom inget konkret att gå på som säger att hunden mår dåligt, även om den givetvis hade kunnat ha det mycket bättre någon annanstans. Den hade kunnat ha det mycket sämre också... Så jag förstår att du undrar och funderar.

Det blir svårt att skriva djurskyddslagar som säger att en hund måste gå tillräcklig fint i koppel, inte får bo ihop med missbrukare/alkoholister eller liknande utan att det ska bli absurdt eller diskriminerande.

Jag kan hålla med om att det är svårt att dra gränsen.Det jag tycker är normalt kanske en annan tycker är fel.

Det finns säkert massor av hundar som har det jättedåligt i mina ögon,men som säkert har en normal vardag i andras ögon.

Jag tycker att man i första hand får se till hundens grundläggande behov.Den ska ha mat,vatten,få uträtta sina behov samt ha sitt sociala behov tillgodosett.Får hunden detta,så går det ingen nöd på den(ja så vida folk inte misshandlar eller slår den också då),även om den kunde ha det bättre.

Jag får istället höra att jag är för pedantisk med min hund,och detta medför förstås att jag själv skulle vilja kräva av andra att de även leker,motionerar och fostrar sin hund lite.Men som sagt,får den bara sina grundläggande behov uppfyllda så är det inte vanvård/djurplågeri.

Jo, vi har tänkt på det, men man vågar inte riktigt. Har dock ljudfiler av oljudet som kommer upp i vår lägenhet och det var första gången jag fick en riktig reaktion av hyresvärden. De kunde inte förstå att det kunde låta så HÖGT. Man känner igen gubbens röst om man en gång hört den. Då skickade de genast ut ett varningsbrev i alla fall.

Till alla: det är ju det som är det svåra här. Den är väl egentligen inte misskött och jag tänker att kanske det ändå är hunden som gör att de håller sig så här lugna, annars vore det kanske ännu värre. Men jag kan ändå tycka att en hund behöver få röra på sig rejält ibland.

Jag ser det också som ett gränsfall i djurlagens mening.

Min egen åsikt är att det redan gått över gränsen, det är ju det som gör sådana här fall så oerhört svåra att hantera. Vi jämför givetvis med våra egna hundar som bl.a. får regelbunden motion och aktivitet samt har det lugnt och tryggt hemma. Man blir sorgsen över att höra dessa historier ....

Och missbruk och djur hör knappast ihop, men många anser att hundarna sköts efter lagens mening. Viss lagarna som är upprättade följs, blir det också svårt att få omhändertagande av hunden i det här fallet. Även om jag kan tycka det är en "intressant" diskussion i sig just detta med missbruk och ägande av djur. Om vi snackar just om missbruket i slutändan går ju det alltid före allting annat - inklusive ett djur.

Jag skulle i ett sådant här fall lämna vidare informationen om hur hunden hanteras och vårdas. Det är alltid värt att låta djurvärnet checka upp situationen.

Vore jag du skulle jag iaf ringa och prata med länsstyrelsen, fråga vad de tycker och säg att det är ett gränsfall. Är det fler som ringt så kanske det finns grund nog för dem att åka ut och kolla upp läget lite iaf. Om inte annat så kan en varning från dem ge ägarna en tankeställare av något slag. De går ju ut med hunden och den verkar inte vanvårdad/misshandlad så på något plan bryr de sig i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 708
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna... 65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 675
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 250
Senast: squarepants
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 963
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka