Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 742
Sv: Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

Många shetlandsponnyer i Tyskland har fått tas bort då de inte haft full stam. Detta har INTE Sverige gjort med de shetlandsponnyer som inte har fullregistrerad stam. Det finns alltså MASSOR av registrerade shetlandsponnyer som har svensk stam som inte har tillräcklig stam för UK´s regler. SSS är orolig för att det blir en massa jobb att ta bort dessa hästar så de hoppas väl att kunna slingra sig ur detta på något sätt... Snacka om chokladask där det kan vara en överaskning om vad man får! En svensk stambokförd shettis behöver alltså inte alls vara fullstammad!!

Enligt: http://www.jaboruder.se/dagbok.htm
Det sägs att alla shetland som inte har 3 generationer med antingen RS eller SPAR nummer efter sitt namn kommer att tas ur stamboken. Hur det egentligen blir är svårt att sia om. Detta togs upp på SSS årsmöte.
Tyskarna har rensat i sin avel och slängt ut alla som inte har 3 rena
generationer och dom kräver att alla andra som är med i ISPC skall göra det samma.
Moderlandet (England) vill naturligtvis inte det ska gälla dom.
Det kommer att drabba en hel del godkända hingstar i Sverige och massor av ston.
Så se upp lite med vad och med vem du betäcker i år så du säkert får registrera avkomman.

Sv: Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

Shetlandsstamboken har inte varit sluten sen tidernas begynnelse, utan de flesta av de ston som nämns är accepterade i stamboken. Vi har tidigare haft verksamma hingstar i landet som helt saknat härstamning, de har godkänts med dispens då. Och även ston som saknat känd härstamning har varit helt okej. det är nog dem du har hittat när du har lusläst i stamboken -. för jag antar att det är det du har gjort?

Jag vet inte varför du tar upp dessa hingstars härstamningar, vad du har för avsikt med ditt inlägg.

Dessutom så är varken DNAtypning eller veterinärbesiktning krav i UK, så du får nog revidera dig litegrann innan du börjar hugga. ;)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 753
Senast: Blossi
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en... 2
Svar
23
· Visningar
2 319
Senast: Mehl
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka