Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 742
Sv: Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

Trevligt att se att det är fler som skiljer på avel och hästproduktion...

Rodde skrev:
Ja men hon var så upprörd att jag trodde att hon fått något typ av besked.....men det kan vara fel!

Den här hingstägaren har fått rätt information, Shetlands moderförening har meddelat att rasen inte längre tillämpar vare sig exteriörbedömning, bruksprov eller veterinärbesiktning för att verka som hingst.

Vilket i praktiken innebär att alla hingstar som är införda i grundstamboken med full härstamning, enbart behöver anmäla att få hingsten stambokförd.

Just nu så går det INTE att tillämpa i Sverige, men så snart "hingstbesiktningskravet" tas bort gäller moderföreningens regler.

Svensk lag om hingstbesiktnings tvång med avelsvärdering(exteriör,bruks,vet) för att få användas i allmän avel, existerar i dag men kan vara historia i morgon.

peråke

Införandet av tillstånd för att ha visst antal hästdjur och därmed en förenkling för myndigheten av kontrollen av hur djurhållningen följer SJV föreskrifter (som indirekt är EU direktiv) är troligtvis en del i hur Sverige planerar att praktiskt kunna leva upp till nuvarande och kommande EU direktiv.

Hur skulle detta kunna vara något som behövs för att leva upp till EUs krav när det inte existerar inom resten av EU?I övriga Europa finns inga gränser för hur många hästar du får ha och att du skulle behöva tillstånd för dessa.

Att jag tar upp frågan är för att jag fick frågan av en tysk person som ifrågasatte om detta med begränsning av hästar verkligen var riktig i Sverige...

AVELSVÄRDERING är för icke godkända hingstar...eller för tex godkända hingstar som tas in men som av någon anledning ej kan GODKÄNNAS här.

AVELSVÄRDERINGEN idag innehåller ett litet fjuttigt bruksprov där det ingår att man ska visa hästen i alla gångarterna,igångsättning och temperament (glömt nåt?)...det är några fjuttiga minuters visning bara.

Oavsett hur låga poäng så blir hästen alltid "AVELSVÄRDERAD"...såvida det inte är några allvarliga veterinära brister som uppdagas i veterinärskontrollen eller i de fall man har begärt röntgen.

Antingen så står det ingenting utan bara "AVELSVÄRDERAD" i hingstens papper...eller så står det "Avelsvärderad-rekommenderas dock ej till allmän avel".Oavsett vad det står får de ändå brukas i allmän avel.

Har jag glömt nåt nu?

"Hur skulle detta kunna vara något som behövs för att leva upp till EUs krav när det inte existerar inom resten av EU?I övriga Europa finns inga gränser för hur många hästar du får ha och att du skulle behöva tillstånd för dessa.

Att jag tar upp frågan är för att jag fick frågan av en tysk person som ifrågasatte om detta med begränsning av hästar verkligen var riktig i Sverige..."

Just nu väller det in EU direktiv och Sverige är ett land som har hög ambition att leva upp till direktiven--

Olika länder kan ha olika sätt att hantera situationen. Tyskland har mycket starkt statligt understött avelssystem med en "mastodont" till vår motsvarighet till SH "FN".
Sverige har i princip inga statliga pengar för att driva avelsorganisationerna och SH´s bemanning inskränker sig till 2 anställda.

Jag tror att när avelsvärderingstvånget avskaffas, förlorar SH all sin myndighetsövervakning och blir en helt och hållet ideell paraplyorganisation för de avelsföreningar som vill vara medlemmar.

Istället flyttas myndighetsutövningen till Djurskyddsmyndigheten i Skara, som bara växer och växer och deras förlängda arm kommunernas djurskyddsinspektörer får allt större befogenheter.

peråke

Istället flyttas myndighetsutövningen till Djurskyddsmyndigheten i Skara, som bara växer och växer och deras förlängda arm kommunernas djurskyddsinspektörer får allt större befogenheter.

Ja men det är ju bra! ;)

Tydligen ska man inom Shetland och welsh följa moderföreningen i englands regler, stoägarna där är tydligen kapabla att skilja goda hingstar från dåliga. Är svenska stoägare ovanligt korkade och inte fattar något alls?

en liten fråga till Peråke som är insatt i holland/tyskland: Följer föreningarna där moderföreningens regler eller har dom liknande system som i sverige?

ps. I england behövs liknande tillstånd numer om du ska ha ett flertal hästar, dock är det en bara en väldigt liten summa som det kostar, och bönder är undantagna ds.

Senast ändrad:

Tror inte man tror att svenska stoägare är mer korkade än andra.Men för dem som aldrig har sysslat med avel och inte har någon rutin på vad man ska titta efter kanske det blir lite knepigare.Men jag tror ändå inte folk är dummare än att de rådfrågar någon som är mer insatt i ämnet än dem själva isåfall.

Det har ju funkat i USA i alla år...så varför inte...jag hävdar fortfarande att konkurransen ändå slår ut de sämre.Jag tror på fri avel...

Aha jag visste faktiskt inte att England har det så.Vart går gränserna där på att äga antal hästar/föda upp/sälja per år?Men de har väl även vissa bidrag för att hålla hästar väl?

poloplayer skrev:
en liten fråga till Peråke som är insatt i holland/tyskland: Följer föreningarna där moderföreningens regler eller har dom liknande system som i sverige?
.

Jo jag har följt utvecklingen under några år på avelsvärderingsfronten framförallt på ponny i Tyskland och Holland (även andra EU länder).

I Tyskland skiljer man mellan ponnyraserna, inhemska och raser med moderstamböcker.

Inhemska raserna och då framförallt ridponny som är stort i Tyskland.
Har man delat stamboken i två delar--avd I och avd II.

I avd I införs enbart hingstar som är éxteriört godkända och har avlagt godkända bruksprov. Dessa hingstar lämnar med stambokförda ston (alla ston måste visas och graderas utifrån härstamning, exteriör, prestation i Huvudstambok, stobok, förbok I-II-III), avkommor till grundstamboken och med brännmärke och pass.

Avd II hingstar är alla andra hingstar som tillhör rasen, införda i fölregister--ovisade, visade kasserade och godkända exteriört men inte ännu avlagt bruksprov. Dessa hingstar lämnar avkommor som får någon form av registreringsbevis och avvikande passfärg--utan avelsvärde.
Detta medför att det är lite vanskligt att använda hingstar som ännu inte avlagt bruksprov. Vanligast är att hingsten går bruksprov på hösten som 4-åring och då hinner första årgångens föl att få "fullvärdig" härstamning.

Brittiska ponnyraser följer moderstamböckerna.
Här ser man att de forfarande har "körung" premieringar och bruksprov, men frivilliga.

Bruksproven avläggs på några statliga bruksprovsanstalter och är standariserade.
Det finns olika typer av bruksprov för olika användningsområden.
Sportponny+ kleipferd, småponny, körponny osv.
Rätt vanligt är att på sportponnybruksproven startar jämsides med ridponny även NF och ibland connemara som inte är så stort i Tyskland.

---------------------------------------------------------------
Holland har sedan ett par år också EU anpassat.
Egentligen märks inte så mycket, premieringar och bruksprov som vanligt.

Welsh har anpassat sig med att det existerar något som heter grundstambokshingstar och stambokshingstar.
Grundstambokshingstar är då INTE godkända på premieringar--medans stambokshingstarna är det.
Bara en bråkdel av welsh hingstarna är uppräknade bland "grundstambokshingstarna".
I avelsreferat och press skriver man på samma sätt som tidigare och dessa grundstambokshingstar står det aldrig en rad om.

På ridponnysidan har man delat i en welsh ridponny och welsh P/B.
welshridponny har premieringar och brruksprov obligatoriskt--endast godkända hingstar stambokförs och lämnar ridponnyavkommor.
Welsh P/B är då allt med minst 12,5 % welshblod och alla världens hingstar lämnar avkommor oavsett exteriör-prestation osv.

welsh P/B hingstarna kan avlägga frivillig premiering och om dom godkänns där frivilligt bruksprov. Finns i dag EN P/B hingst som gjort det.

NF har forfarande premieringar och bruksprov, om det är obligatoriskt vet jag inte. NF rasen är mycket stark i Holland och har stor status som sportponny. Att vara premierad och avlagt 30 dagars test är hög status och borgar för hög kvalitet.

-------------------------------------------------------

Frankrike ligger på liknande nivå som Sverige, här är nog EU anpassningen på väg ???

-------------------------------------------------------

Vad som i dag diskuteras, stöts och blöts är "moderlivsimporter". Vad har stambokförda ston rätt att släpa hem ????
-------------------------------------------------------------
Danmark är EU anpassat och skiljer då på inhemska raser och sådana med moderföreningar.

Inhemska raser fortskrider sitt avelsarbete som tidigare med krav på exteriörbedömning och godkända bruksprov.
I Dansk sportponny kan enbart avkommor registreras efter deras egna hingstar och stambokförda ston
+
Att de reglerat moderlivsimporter och skrivit bruksprovskrav av lite olika nivå för olika avelsföreningar. Som exempel hingstar stambokförda i ASRP är ALLA erkända som fäder till moderlivsimporter.
Tyska ridponnyföreningar minst 7,5 i bruksprovsresultat osv.

ALLA andra typer av ponnykorsningar registreras av SH´s motsvarighet LU.

I all hast. (mycket stor hast)
peråke

crazy skrev:
Aha jag visste faktiskt inte att England har det så.Vart går gränserna där på att äga antal hästar/föda upp/sälja per år?
Det finns inget sadant tillstand i England, dock finns det tillstand for personer som vill hyra ut stall, de maste ha ett tillstand och sa ar det regulerat hur manga hastar de far ta in. Dock finns inget allmant tillstand som det gor i Sverige.
Och det tillstandet som behovs for stallagare som vill hyra ut boxar handlar mer om att de inte kan komma undan med att inte betala skatt pa inkomsten, och valdigt lite om hastarnas valfard.

Man kan lasa mer om detta pa: Department for Agriculture, Food & Rural Affairs in the UK

Hm, du verkar insatt i det här :)

Kan SSS på något sätt fortsätta som tidigare eller måste man följa moderföreningen? Finns det något "kryphål" s a s?

Oavsett hur det är så förstår jag henne. Känner likadant men det är inte mycket att göra åt känns det som... :(

Ar det bara jag som inte fattar varfor avelsvardering skulle vara ett handelshinder, da resten av EU-landerna har "prov" for att godkanna hingstarna, och i vissa fall aven stona?
Varfor skulle Sverige vara sa speciellt i denna fragan, galler inte detta i sa fall ALLA EU-lander?

Sedan kan jag forsta om EU vill att en hingst som ar godkand i ett EU-land, ska vara godkand i alla EU-lander, men det ar ju en helt annan fraga.

Jag har fattat det som att avelsvärderingen skulle bytas mot hälsokontroll av hingsten hemmavid.Men detta var väl redan accepterat som jag fattade det...jag fattade det som att EU hade något emot hälsokontrollen hemma också??Att där inte skulle behövas någon kontroll alls...utan enbart hantering av licenser och språngrullor?Det är väl här bråket ligger? - Sverige vill ha hälsokontroll - medans EU hävdar att det är handelshinder(?)

Jag förstår inte HUR detta ska hjälpa EU godkända hingstar faktiskt...om ASVH som stambok får bibehålla de krav de har...eller får ASVH släppa på sina krav eller vad??Men andra stamböcker har ju sina regler även i andra EU-länder?

Vilken soppa....

Det ar verkligen en soppa, och vad jag har forstatt sa ar det bara Sverige som arbetar for att folja dessa regler. Nu vet jag inte hur det ar i Tyskland, Frankrike och de andra landerna pa kontinenten, men vi pa Irland och aven i England har ett liknande system som man har i Sverige.
De hingstar som inte klarar prestationsprovet och darmed inte blir godkanda hingstar, blir Supplementary 1 hingstar om de klarar veterinarbesikningen och det exteriora. Om en hingst klarar prestationen, eller blir godkand pga internationella resultat, men inte klarar veterinaren sa blir de hingstar Supplementary 2 hingstar. Bade Supp 1 och 2 hingstarnas avkommor fran bla pass, nar avkommor av godkanda hingstar far grona pass.
Vi har inte hort nagonting pa Irland om att systemet maste andras, och anda ar det ju mycket likt det systemet vi har i Sverige.

Det enda som har blivit diskussion har ar att Connemara Pony Breeders Society inspekterar alla ponnier som ska registreras som Connemaror, och vissa klarar inte inspektionen och far darmed inte Connemara-papper. Detta har nu andrats, da EU havdade att ar de Connemaror sa ar de, och att avelsforeningen inte kan gora nagonting at saken.

Jag tycker det ar konstigt att det inte ar en internationell diskussion om detta!!

Senast ändrad:

crazy skrev:
Jag har fattat det som att avelsvärderingen skulle bytas mot hälsokontroll av hingsten hemmavid.Men detta var väl redan accepterat som jag fattade det...jag fattade det som att EU hade något emot hälsokontrollen hemma också??Att där inte skulle behövas någon kontroll alls...utan enbart hantering av licenser och språngrullor?Det är väl här bråket ligger? - Sverige vill ha hälsokontroll - medans EU hävdar att det är handelshinder(?)

Jag förstår inte HUR detta ska hjälpa EU godkända hingstar faktiskt...om ASVH som stambok får bibehålla de krav de har...eller får ASVH släppa på sina krav eller vad??Men andra stamböcker har ju sina regler även i andra EU-länder?

Vilken soppa....

Jo EU har avvisat Sveriges förfrågan om grundkrav med obligatorisk veterinärbesiktning.

Jag tror inte heller att hingstar godkända i andra EU länder kommer att märka någon skillnad mot nu, Svenska avelsföreningar får välja vilka hingstar de vill använda i sin avel.

Skillnad blir för de raser som har moderstamböcker i annat land, de kommer att kunna stambokföra hingstar utan besiktning om rasens moderstambok vill ha det så.

Skillnad blir för hingstar som inte är avelsvärderade, de kommer att kunna helt lagligt sälja sina tjänster på öppna marknaden.

Var avkommorna hamnar och om ej avelsvärderade hingstar får möjlighet till någon form av lic, blir en organisationsfråga.

I dag ser många hästar dagens ljus utan att fadern är avelsvärderad, om hästägaren äger både sto och hingst, eller att man "fibblar" med ägarskapet.

Troligt är väl att det inte blir så stora förändringar, welsh/Arab registrerar redan nu avkommor efter ej avelsvärderade hingstar i sitt P/B register. ASRP i sitt 99 register, native ponnyraserna med 9000 serie, ASVH i register med grå papper osv.
peråke

Jag tror inte heller att hingstar godkända i andra EU länder kommer att märka någon skillnad mot nu, Svenska avelsföreningar får välja vilka hingstar de vill använda i sin avel.

Nej precis-så har jag också fattat det.Men anledningen att det hela drogs igång var väl pga av att det var folk som ville ha automatiskt godkännande för hingstar godkända inom hbl förbunden utomlands inom svensk halvblodsavel.Det var väl så det hela drogs igång?

Men inte ens utomlands är hbl godkända i alla förbund...de kan vara godkända i det oldenburg men det betyder inte tex att de automatiskt är godkända för Hannover ju.

Men det är klart...om Sverige kan stoppa...eller rättare sagt ASVH kan stoppa hingstar godkända i de stamböcker som de själva godkänt är väl frågan?Då har de ju liksom redan erkänt de stamböckerna...så antingen borde de då få ändra reglerna eller stänga stamboken för andra stamböcker?

crazy skrev:
Men det är klart...om Sverige kan stoppa...eller rättare sagt ASVH kan stoppa hingstar godkända i de stamböcker som de själva godkänt är väl frågan?Då har de ju liksom redan erkänt de stamböckerna...så antingen borde de då få ändra reglerna eller stänga stamboken för andra stamböcker?

Ser man på hur andra länder har löst den här kniviga frågan så är väl inte svaret entydigt.

Men att erkänna en stambok, verkar betyda att man erkänner aveln och grundstamboken (fölregistret). Att hästar från de erkända avelsföreningarna är HÄRSTAMNINGSMÄSSIGT erkända för ex. Svensk halvblodsavel.

En sådan importhingst blir då visningsberättigad för avelsvärdering av ex. ASVH.
Men om den redan i sin födelseförening är stambokförd eller inte behöver inte vara avgörande, Svensk halvblodsavel kan ju ha andra bedömningar än födelseföreningen.

När det gäller moderlivsimporter, vilket betyder att ett ASVH grundstambokfört sto--får en avkomma efter en hingst som är stambokförd i en av ASVH erkänd avelsförening och betäckningen utförs med språngsedel utfärdad av hingstens egen avelsförening.

Så har detta hitintills endast varit möjligt om betäckningen skett utanför Sverige--stoet har åkt till hingstens hemmaavelsförening, blivit dräktig och fött avkomman i Sverige med gröna papper.

Detta kan bli ändringar kring, nu krävs det ju ingen bedömning av hingsten i Sverige--så i princip skulle en ovisad importhingst från en erkänd avelsförening kunna verka i Sverige och vara lic. i sin hemmaavelsförening och utfärda sin hemavelsförenings språngsedlar.--avkomman en "moderlivsimport" från erkänd avelsförening med gröna papper.

Dansk sportponny har reglerat även moderlivsimporterna från deras erkända systerföreningar. De har en lista med minimkrav för bruksprovsresultat i olika avelsföreningar. Endast de hingstar i deras erkända systerföreningar som når minimikraven erkänns avkommorna som fullvärdiga moderlivsimporter.

Svenska avelsföreningar jobbar nog på, ser hur andra avelsföreningar löst gränsdragningarna och försöker utforma sina rasvisa krav med tanke på kommande ändringar.

Om jag har uppfattat det rätt så kräver moderlandet (UK):

1. Shetlandsponnyer i andra länder än UK ska vara fullstammade shetlands, dvs registrerade förfäder i minst tre generationer.

2. för att en hingst ska få komma in i avelsregistret i UK krävs internationell veterinärbesiktning (kollar bland annat ögonlysning, rörelsemönster på rakt och böjt spår, patellaundersökning, bettfel, testiklar och exteriöra avvikelser). Dvs inte visar tecken på ärftliga defekter.

SSS/SH kräver INTE ovanstående utan det ENDA de kräver 2007 är att hingsten är DNA-kontrollerad och reggad hos SSS.

I Sverige finns FLERA shetlandsponnyer som inte har full stam!! Även godkända RS-hingstar!!! EN hingst är utagen ur avel och det är Asso Prior som har okänd härstamning, men flera hingstar har OREGISTRERADE eller icke stamboksberättigade förfäder... Detta är ett laddat ämne eftersom shetlandsponnyn EGENTLIGEN har en sluten stambok.

Hingstar som har oregistrerade förfäder i sin stam är: Gläntans Morendo, Smedjenäs Edvind och Tomtebos Elvis där alla har en mormor som inte har något registreringnummer. Gläntans Norton och Sergeant Pepper har mormödrar som inte är stamboksberättigad.

De som har lucka i tredje ledet är: Anirac's Berhnad (mormors mor), Gläntans Fogde (mormors mor), Pepsi (mormors mor), Röding (mormors mor) och Smedens Rival (farmors mor). Dalsgårds Disco har en mormors mor som inte var stamboksberättigad, även om hon var fullstammad.

Om ni tror att detta är gamla hingstar som är stambokförda för längesen kan jag berätta att Dalgårds Disco, Pepsi, Röding, Sergeant Pepper och Gläntans Fogde stambokfördes 2001, Anirac's Berhnad och Gläntans Norton 2000 och Smedens Rival så sent som 2006.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 753
Senast: Blossi
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en... 2
Svar
23
· Visningar
2 319
Senast: Mehl
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka