Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rodde skrev:Ja men hon var så upprörd att jag trodde att hon fått något typ av besked.....men det kan vara fel!
Införandet av tillstånd för att ha visst antal hästdjur och därmed en förenkling för myndigheten av kontrollen av hur djurhållningen följer SJV föreskrifter (som indirekt är EU direktiv) är troligtvis en del i hur Sverige planerar att praktiskt kunna leva upp till nuvarande och kommande EU direktiv.
Det betäcks för mycket och avlas för lite
Istället flyttas myndighetsutövningen till Djurskyddsmyndigheten i Skara, som bara växer och växer och deras förlängda arm kommunernas djurskyddsinspektörer får allt större befogenheter.
poloplayer skrev:en liten fråga till Peråke som är insatt i holland/tyskland: Följer föreningarna där moderföreningens regler eller har dom liknande system som i sverige?
.
Det finns inget sadant tillstand i England, dock finns det tillstand for personer som vill hyra ut stall, de maste ha ett tillstand och sa ar det regulerat hur manga hastar de far ta in. Dock finns inget allmant tillstand som det gor i Sverige.crazy skrev:Aha jag visste faktiskt inte att England har det så.Vart går gränserna där på att äga antal hästar/föda upp/sälja per år?
crazy skrev:Jag har fattat det som att avelsvärderingen skulle bytas mot hälsokontroll av hingsten hemmavid.Men detta var väl redan accepterat som jag fattade det...jag fattade det som att EU hade något emot hälsokontrollen hemma också??Att där inte skulle behövas någon kontroll alls...utan enbart hantering av licenser och språngrullor?Det är väl här bråket ligger? - Sverige vill ha hälsokontroll - medans EU hävdar att det är handelshinder(?)
Jag förstår inte HUR detta ska hjälpa EU godkända hingstar faktiskt...om ASVH som stambok får bibehålla de krav de har...eller får ASVH släppa på sina krav eller vad??Men andra stamböcker har ju sina regler även i andra EU-länder?
Vilken soppa....
Jag tror inte heller att hingstar godkända i andra EU länder kommer att märka någon skillnad mot nu, Svenska avelsföreningar får välja vilka hingstar de vill använda i sin avel.
crazy skrev:Men det är klart...om Sverige kan stoppa...eller rättare sagt ASVH kan stoppa hingstar godkända i de stamböcker som de själva godkänt är väl frågan?Då har de ju liksom redan erkänt de stamböckerna...så antingen borde de då få ändra reglerna eller stänga stamboken för andra stamböcker?