Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 742
Sv: Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

crazy skrev:
Betyder detta att även de kraven på tillstånd för x-antal hästar kan komma att bli ogiltiga i framtiden??...dvs att folk slipper att betala avgifter för att ha/föda upp/sälja ett visst antal hästar per år?
Jag hoppas det!! Snacka om att den grejen enbart ar en inkomstkalla och egentligen en bestraffning for de personer som vill utveckla sin verksamhet. Ibland gar Sverige helt enkelt for langt i sitt formynderi!!

Nar det galler detta med avelsvardering sa ar jag nog lite efter. Jag undrar namligen vad det ar? Hingstarna ar val godkanda for avel, eller? Om hingsten ar godkand, varfor avelsvarderas den??

crazy skrev:
Ja man kan tänka så...men folk är ganska prestationsinriktade.Föl efter icke meriterade föräldrar lär inte ha någon större efterfrågan/marknad.

En del är prestationsinriktade. Men kolla bara här på buke. Icke-godkända hingstar med kass exteriör används pga att "han är så snäll" eller "han har fin färg". Behöver hingsten inte ens vara avelsvärderad så undrar jag hur många buskavlade skräphästar som kommer att födas.

Gäller ALLA raser!

Det är alltså moderstamboken i ursprungslandet som gäller med deras satta regler.

Hur blir det med Svenskt Halvblod då?Eftersom de har öppen stambok i anslutning till andra...vissa utav dem kräver ju inget speciellt för "godkännande"....tex Polen med sin Wielski Polski har väl inga direkta bruksprov??Även andra länder...

Det är ju då sagt att om detta går igenom så är en EU godkänd hingst automatiskt godkänd...

Det har ju funkat bra i alla år i USA...

Visst finns det folk som avlar på "skit" där med...men priserna blir ju därefter...det är ju fortfarande så att kvalité kostar...men generationsväxlingarna har även varit positiva eftersom de kunnat utveckla det snabbare inom tex travet.

De som buskavlar kommer alltid att finnas ändå...

Ja men du vet folk inbillar sej "snabba pengar"...men det funkar ju inte riktigt så.

Ett oreggat föl utan stam...trots god storlek...och stoföl...inbringar idag inte mkt mer än 7-8000 kr.Att fö ett hbl sto dräktigt ett år kostar ju mycket mer...det skulle bli som att tillverka ett föl och ge bort det PLUS pengar (eftersom stoet kostat mer att ha under dräktigheten är vad de kan få ut för fölet).Så detta är en klar återvändsgränd.

Vad det gäller färger...samma sak där.Marknaden är mättad på oreg hästar med färger...nu vill man ha färg OCH härstamning.En oreg fölunge med färg...kostar inte många kronor idag-ingen vill ha dem.

Nackdelen med att avelsvärderingen försvinner...är i såfall de som avlar som inte har kunskap nog att själva kunna se om en hingst är någorlunda korrekt i sina ben eller ej.Inga ben-ingen häst!

Svenskt halvblod, ASRP, russ och nordsvenskaföreningarna kan fortsätta med sina egna regler för de är moderföreningar för sina raser och bestämmer själva om de skall ha avelsvärdering med godkännande eller inte...................om jag inte uppfattat det fel!

Znurro

Fast vad en enskild person säger känns inte som en speciellt säker källa. Jag tror tyvärr att det kan bli så men jag hoppas innerligt att det INTE blir så.

Ja det är mkt möjligt att det är så.Men då blir det nog inte att Svenskt Halvblod får kallas att de har "öppen" stambok längre väl?Dvs de stamböcker som är godkända i anslutning till ASVH som har enklare krav måste automatiskt godkännas eller uteslutas då...om man nu ska gå efter EUs riktlinjer?Det heter ju "godkänd inom EU".

Sedan har vi det här med att det kanske blir fler registrerande/stamboksförande föreningar när det gäller hbl i Sverige...

Jag tror att min källa är säker, hon arbetar nära med avelsarbetet och är också hingst ägare!

Rodde skrev:
Shetlands aveln släpper ju avelsvärderings tvånget f.o.m 2006!

Endast regeringsbeslut avskaffar avelsvärderingstvånget.

peråke

Och EU har ju sagt att det ska krävas ett hälsointyg på hingsten för all sorts avel. Även den som hittills har varit OK i Sverige d v s betäcka med egen hingst och eget sto. Så i praktiken kommer det nog inte att märkas några större skillnader efter som rasföreningarna har sina regler om registering, typ, stam m m.
För halvbloden finns ju redan en massa olika färger på papperna efter som stamboken är öppen och en hingst som inte uppfyller föreningens krav kommer inte att lämna gröna papper på avkomman sedan heller, precis som det är idag.
De som idag bryter mot reglerna och avlar på ej avelsvärderade hingstar kommer att göra det i framtiden också så där spelar det ingen större roll mer än att det inte kommer att vara olagligt mer. Men gröna papper kommer det inte att bli på avkomman. Kravet på att alla hästar ska ha pass kommer ju från EU så blir kvar och troligen kommer det då att bli lite besvärligare att få ordnat pass till "oäktingarna" i framtiden. Speciellt om inte föräldrarna har pass.

Rasföreningarnas egna regler kommer troligen aldrig att kunna klassas som handelshinder i EU. Efter som att en moderföreningsregler gäller inom hela EU och ibland hela världen. Där emot så kan ett nationellt krav på avelsvärdering göra det om det inte gäller över hela EU. Så enklast vore ju om moderföreningarna skrev in egna krav på premiering och godkännande för avelsdjur inom rasen. Så det är ju något i så fall för medlemmarna att tycka på inom sin förening.

Regeringen har ju nu tillskrivit EU rätt, vad det innebär är inte klart men beslut är taget att Sverige inte längre kan stoppa en i Tyskland/Holland /England etc godkänd hingst att användas i Sverige. Var man sedan registrerar den är väl olika man kan ju registrera den i det land den hingsten är godkänd.
Det kommer kanske att dröja innan man släpper aveln helt fri och inte behöver varken avelsvärdering eller veterinärvård. Det skulle kanske vara olyckligt, men att stoppa redan godkända hingstar som gjort grundligare bruksprov/avelsvärderingar i sina hemländer att verka i Sverige då deras avkommor som importeras hamnar i stamboken med gröna papper är onödig byråkrati, men om dom betäcker i sverige blir avkommorna reggade med grå papper!!??? Det är ett handelshinder enligt mig, inte att avelsvärdera sin hingst och låta den genomgå veterinärundersökning vilket alla seriösa uppfödare/hingsthållare borde göra även i fortsättningen.

Jag är också hingstägare :smirk:

Jag tror det kommer ta ett tag innan något beslut fattas och många kommer att ha åsikter. Jag hoppas också att moderföreningen tar sitt förnuft tillfånga om det nu blir aktuellt.

*lånar min egen knapp och tar upp ämnet IGEN*

Om detta nu är ett handelshinder med avelsvärdering ,vad anser då EU om Sveriges regler på tillstånd vid visst antal hästar?Så vitt jag har förstått så förekommer inga såna begränsingar i de övriga EU-länderna?

Betyder detta att även de kraven på tillstånd för x-antal hästar kan komma att bli ogiltiga i framtiden??...dvs att folk slipper att betala avgifter för att ha/föda upp/sälja ett visst antal hästar per år?

Någon som överhuvudtaget har någon aning om Sverige verkligen FÅR HA dessa regler när övriga EU inte har det?*funderar*

Hästar är klassade som varor, handelsvaror och EU är ett frihandelsområde där varor skall kunna passera gränserna utan hinder.

Lagen om obligatorisk avelsvärdering antogs långt innan Sverige gick med i EU och SJV jurister har nog en längre tid varit medvetna om att den har formen av ett handelshinder--däremot tycks hästområdet och allt runtikring vara kroniskt lågprioriterat område, andra områden har gått före.

EU anpassningen av Svensk hästavel för ju inte enbart med sig ett avskaffande av avelsvärderingstvång, utan är en skärpning av reglering runtikring mängder med olika regelverk, med bl.a moderstambokens status, erkända stamböcker, avelsorganisation, djurskyddslagar, identifiering, märkning, pass, ägarregister, medicinbehandlingsregister, databashantering, osv....

Egentligen om man frånser från bortagandet av hingstbesiktningstvånget som blir en lättnad i myndighetskontrollen, för nog övriga EU direktiv med sig en skärpning av myndighetskontrollen för andra delar inom hästhållning-hästavel.

Införandet av tillstånd för att ha visst antal hästdjur och därmed en förenkling för myndigheten av kontrollen av hur djurhållningen följer SJV föreskrifter (som indirekt är EU direktiv) är troligtvis en del i hur Sverige planerar att praktiskt kunna leva upp till nuvarande och kommande EU direktiv.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill ocksa lagga mej i diskussionen, men jag vet arligt talat inte vad som menas med avelsvardering? Hingstarna ar val godkanda, eller?

Ar avelsvarderingen nagot plus pa redan godkanda hingstar, eller handlar det om hingstar om inte ar godkanda?

Ja men hon var så upprörd att jag trodde att hon fått något typ av besked.....men det kan vara fel!

ramonarunds skrev:
Jag vill ocksa lagga mej i diskussionen, men jag vet arligt talat inte vad som menas med avelsvardering? Hingstarna ar val godkanda, eller?

Ar avelsvarderingen nagot plus pa redan godkanda hingstar, eller handlar det om hingstar om inte ar godkanda?
Avelsvärdering är när hingstarna visas fram och får sina egenskaper värderade, det som förr kallades premiering.
När de ÄR godkända så har de vid avelsvärderingen uppnått de minimikrav som avelsföreningen ställt för godkännande.
De hingstar som inte uppnått dessa krav är inte godkända utan bara avelsvärderade.
I sverige är det än så länge lag på avelsvärdering av hingstar som ska användas i allmän avel, det är DET kravet som försvinner nu, så att det räcker med ett veterinärintyg för att hingsten ska få användas i allmän avel.

Rodde: jag tror att jag vet vem du talat med, bor i dina trakter va? Har tre egna hingstar och inte löst licens för någon av dem i år, för att hon inte längre vill vara med i avelsarbetet när det släpps helt fritt...
Frågan är bara om hon har hela informationen eller har dragit förhastade slutsatser... :p

Jaa du...
vad som kommer att hända är väl helt enkelt en förlängning/ökning av vad som redan sker med svenska avel idag:

Det betäcks för mycket och avlas för lite

oavsett godkända ston och hingstar... :cool:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 753
Senast: Blossi
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en... 2
Svar
23
· Visningar
2 319
Senast: Mehl
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka