Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 742
C

crazy

Nu verkar det som om det blir stopp för Sverige angående avelsvärderingsreglerna bland annat.

Om detta nu är ett handelshinder med avelsvärdering ,vad anser då EU om Sveriges regler på tillstånd vid visst antal hästar?Så vitt jag har förstått så förekommer inga såna begränsingar i de övriga EU-länderna?

Betyder detta att även de kraven på tillstånd för x-antal hästar kan komma att bli ogiltiga i framtiden??...dvs att folk slipper att betala avgifter för att ha/föda upp/sälja ett visst antal hästar per år?

*bara funderar*

Sv: Vad ska räknas som handelshinder egentligen?

va?? stopp med avelsvärdering? förklara.. jag är oinformerad :crazy:

Ja alltså "avelsvärderingstvånget" ser ut att försvinna framöver om EU får säga sitt....

Ja alltså "avelsvärderingstvånget" ser ut att försvinna framöver om EU får säga sitt....

:cry:

Hörde också det... KATASTROF om det blir så, åtminstone för shetlandsaveln som är den aveln/rasen jag är mest insatt i.

Ja fast även om det nu blir så...så kvarstår ändå bestämmelserna från registrerande förening med deras grundkrav.Klart har man en ras som inte har några specifika bestämmelser om vilka hingstar som får användas...ja då blir det ju fritt fram.Detta är ju på gott och ont.Nu landar mkt ansvar på stoägarna att välja rätt hingstkandidat.

Angående detta som var min egentliga fråga;

Betyder detta att även de kraven på tillstånd för x-antal hästar kan komma att bli ogiltiga i framtiden??...dvs att folk slipper att betala avgifter för att ha/föda upp/sälja ett visst antal hästar per år?

Om dessa nuvarande regler försvinner (?) angående tillstånd för hästhållning med x-antal hästar...så borde detta ha en stor fördel för de som föder upp raser som kanske inte direkt inbringar så mkt rent ekonomiskt.Jag menar kan ju knappast vara rättvist att en som föder upp shetlandsponnyer ska betala samma avgift som den som håller samma antal hbl tex.

Skulle vara intressant att få veta utvecklingen av detta...då det finns många uppfödare som tycker att det är bedrövligt med dessa extra omkostnader som kom till om man överskrider antalet hästar så man behöver tillstånd (hästar kostar ju nog så mkt ändå).

Mm, beror väl på vad moderföreningen säger också.

Intressant fundering, jag har ingen aning om vad som händer med tillståndet. Skulle kännas som väldigt bortkastade pengar om tillståndet inte krävs i framtiden.

Ja precis...moderföreningen bestämmer.

Jo men tillståndet är väl en kostnad som den som är uppfödare till mer än 3 hästar per år får betala Årligen väl?Det är väl ingen engångsavgift? Detta skulle ju då betyda mindre omkostnader om det skulle försvinna då....väl?

Måste ju vara bättre att få bort avgiften...om den ska läggas årligen...än att betala den varje år? Det är ju nya papper och nya pengar som ska in för varje årskifte-om jag fattat det rätt-dvs så som det är sagt att funka nu (?) *funderar*

*lånar egen knapp*

Lite synd att den här tråden inte kan hamna under avel istället...de flesta som är intresserade av sammanhanget i detta ämne finns ju där!Det måste ju finnas en hel del som har funderingar kring detta!?!

Det är väl olika i olika kommuner om jag förstått rätt. I vår kommun skulle det vara en engångsavgift enligt kvinnan vi pratade med (som knappt visste vad det var för tillstånd som vi ringde och ville ha blanketter för)...

Oj då...jag fick precis den uppfattningen att dessa blanketter skulle fyllas i och skickas in på nytt inför varje årsskifte i god tid och att man då för varje gång skulle erlägga avgift denna avgift igen?

Åtminstone begrep jag det så från jordbruksverket...kan de ha snurrat till det så fel-eller är det SÅ olika från Kommun till Kommun?Är det en engångsavgift är det ju inte så farligt dock.

Men frågan är om dessa tillstånd/avgifter är riktiga eftersom de inte finns i övriga EU länder (åtminstone inte vad jag vet)

*snopen att tråden faktiskt blev flyttat hit till Avel ...positivt!*

Shetlands aveln släpper ju avelsvärderings tvånget f.o.m 2006!

VA????
Så vilka hingstar som hellst får andvändas i avel??? :eek:

Ja i princip...det blir moderföreningen som bestämmer vilka hingstar som får användas.Är det då en förening utan särskilda bestämmelser...så blir det bara fritt fram för vilken hingst som helst att användas.

*gulp*
ok, bye bye svenska framgångar..
Då blir det stoägarna som nästan uteslutande avgör hur det ska gå med vårt avelsarbete då? *ve och fasa*

Ja man kan tänka så...men folk är ganska prestationsinriktade.Föl efter icke meriterade föräldrar lär inte ha någon större efterfrågan/marknad.Men det gäller ju som sagt bara de moderföreningar som INTE har specifika riktlinjer att följa.

Stopp nu! Det är möjligt att det blir så men inget som är bestämt. Det kommer nog diskuteras vilt och vara många vändor fram och tillbaka.

Tog fel knapp :o

Senast ändrad:

Ja man kan tänka så...men folk är ganska prestationsinriktade.Föl efter icke meriterade föräldrar lär inte ha någon större efterfrågan/marknad.

Tyvärr så gäller det inte shetland. Dagens seriösa uppfödare får konkurera mot oseriösa uppfödare som buskavlar. En reggad shetland med hyfsad stam kostar lika mycket som en oreggad buskavlad shetlänning (kolla annonserna här på Buke). Tyvärr.
Kanonerna går alltid att sälja.

Senast ändrad:

Enligt mina källor som är hingst hållare i shetland skulle det bli så!

Det är mycket oroligt i hela Europa just nu vad det gäller avelsvärdering.
I princip ingen vet vad som gäller och Shetlands moderförening har meddelat att de tagit bort avelsvärderingskravet på Shetland (samma som welshföreningen har).

Vad jag förstått har skarpa formuleringar strömmat in från dotterföreningar till moderföreningen och sista ordet kanske ännu inte är sagt.
--Så fort Sverige avskaffar avelsvärderingstvånget, träder shetlands moderförenings regelverk i kraft.

I dag har vi lagen kvar, men men men...inte så länge till.....

peråke

nu hänger jag inte med i tråden.

ska avelsvärdering avskaffas? gäller detta alla raser eller enbart shetland? gäller det welsh också? Men vad krävs då för att få avla på sin hingst!? enbart godkända?

man vill ju kunna bidra med en bra individ (hingst alltså).
och inte vem som helst lixom.....

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 753
Senast: Blossi
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en... 2
Svar
23
· Visningar
2 319
Senast: Mehl
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka