Vad ska man välja rygg eller "bakben"

Sv: Vad ska man välja rygg eller "bakben"

Det låter som om du skulle kunna lära dig att tömköra, börja på volt och arbeta dig "ut från det" med tiden.

Ska jag vara ärlig tror jag du skulle ha lättare att få en ÄRLIG överlinje med bett. Bettlöst är jättebra för att få hästen lugn, harmonisk och avslappnad. Men det är också lätt för hästen att fuska och mycket svårt för dej som ryttare att komma åt muskler som hästen fortfarande spänner.
Det finns alltid för- och nackdelar med olika bett, så jag skulle föreslå att du testar dej fram. Hästen ska nämligen inte bli nämnvärt framtung av att gå framåt/nedåt, då har den inte en ärlig avslappning eller så är den låst, och i trav/galopp kan man av misstag ha rubbat hästens balans (eller inte lärt den hålla balansen).
Själv brukade jag använda olika bett beroende på syftet med träningen den dagen.
För att få själva sökningen nedåt (vilket känns som steg 1) var det lättast med bettlöst, typ kapson eller vanlig grimma :p det kan man iofs behöva nöta på ett tag så det sitter, men då tycker jag det är lättare att göra det från marken så man inte får för mycket bakåt-signal samtidigt. Nästa steg blir att komma åt spända nackmuskler och få ställning/böjning i sidled vilket jag tycker man lättast får på ett delat tränsbett.
Då KÄNNER du i munnen om hästen har någon spänning. Har den inte det känns den nämligen som ett moln men med lite "sug" i bettet. Har den spänningar kan man då lirka bort det (ibland kan man behöva "hacka" lite uppåt i tygeln om det är stora spänningar). Eller om det känns bättre kan man stundvis fixera handen så får hästen automatiskt eftergift när den slappnar av, men då får du absolut inte dra och inte göra det till en ovana att fixera handen titt som tätt utan syfte. Helst från stillastående.
Nästa steg är att också komma åt bakbenen och har man ännu inte fått riktigt ärlig överlinje med bakben som vinklas under kan det vara värt att testa ett bett med hävstång för att få in känslan av när bakbenen också är med.
Har man väl känslan och hästen börjat muskla sej kan man gå tillbaka till tränsbett eller bettlöst, och bara variera ibland för att komma åt olika muskler.

Hoppas du förstod poängen med inlägget (det är alltså inte att du ska såga med händerna eller byta upp dej till skarpa bett) utan att upptäcka om hästen har en ärlig överlinje eller inte. För har den det så följer bakbenen med automatiskt mer eller mindre.

Jag tror det är döfött. Det finns INGEN som är så bra på att trassla in sig i diverse snören som jag. Jag, en häst, ett 3m grimsakaft och ett dressyrspö betyder totalt trassel. Tänk dig då två långa tömmar och en pisk av valfritt slag :crazy: Jag försöker tömköra men det blir totalt trassel väldigt fort trots att tömmarna är lagda slätt och fint för att inte trassla. Om jag låter tömmarna släpa bakom i spånet så trasslar jag in benen istället.
Jag lovar jag tömkörandes är en syn för gudar, det skulle utgöra ett lysande nummer som clown på cirkus.

Det är möjligt att det är lättare att få en ärlig överlinje med bett problemet är att få en överlinje alls. Hästen fungerar inte på bett. Hon stretar emot bettet hela tiden och har gjort så med alla bett jag provat. Förutom att streta emot bettet och spänna sig så gnager hon på bettet så att hon förstör tänderna. Hon visade dessutom sin avsky mot bettet genom att såfort jag kom med tränset trycka in huvet i ett hörn och vägra att gå därifrån.
Bettlöst alternativ innebär att vi börjar vårat ridpass på den nivå vi avslutar på med bett. Jag har ibland funderat på hur hon skulle fungera på stång men vill inte testa eftersom jag inte anser att varesig hästen eller jag har kommit tillräckligt långt i utvecklingen för ridning på stång.
Problemet med bett bör inte bero på något fel i munnen på hästen eftersom hon har kollats i munnen utan att några fel hittats.

Om du lär dej arbeta för handen kanske det blir lättare? Även om du inte är intresserad av Akademiskt/baorck kan man ju ta hjälp av en sån tränare, det brukar sätta bra grunder i hästen och muskla upp snabbare än när man rider :)

Shaggy skrev:
Det är möjligt att det är lättare att få en ärlig överlinje med bett problemet är att få en överlinje alls. Hästen fungerar inte på bett. Hon stretar emot bettet hela tiden och har gjort så med alla bett jag provat. Förutom att streta emot bettet och spänna sig så gnager hon på bettet så att hon förstör tänderna. Hon visade dessutom sin avsky mot bettet genom att såfort jag kom med tränset trycka in huvet i ett hörn och vägra att gå därifrån.
Bettlöst alternativ innebär att vi börjar vårat ridpass på den nivå vi avslutar på med bett. Jag har ibland funderat på hur hon skulle fungera på stång men vill inte testa eftersom jag inte anser att varesig hästen eller jag har kommit tillräckligt långt i utvecklingen för ridning på stång.
Problemet med bett bör inte bero på något fel i munnen på hästen eftersom hon har kollats i munnen utan att några fel hittats.

Känner igen mej så otroligt mycket :p om du läst "mina" trådar så har jag också haft en häst som blir arg på bettet och går och tuggar, viftar med huvudet osv.
Men tro´t eller ej, sånt kan man i stor grad påverka det :p mot slutet blev min häst snarare sur för att han var tvungen att arbeta (lite lat :p ) än irriterad på bettet. Han kunde nämligen hugga efter tyglarna eller mot bringan när man jobbade i grimma också :smirk: men inte som utgångsläge utan när han inbillade sej att det blev för jobbigt, var inga som helst problem med bettet överlag från att börja tugga och rycka till med huvudet så fort man tog kontakt med tyglarna..

Just det - kolla gärna med kiropraktor/ equiterapueft om du inte redan gjort det. för mej var största orsaken att hästen från början var sned och hade stora spänningar och blockerade kotor i rygg och hals.

Jag är intresserad av ackademisk/barock men ännu mer intresserad av western. Jag föjer nog egentligen ingen speciell stil utan plockar lite här och lite där. När jag letat tränare så har jag inte tittat på vilken "gren" de tillhör (hoppning uteslöts) utan hur de undervisar, om de påtalar uppenbara brister hos eleverna, om de undervisar en typ av ridning som är schyst mot hästen osv. Jag vill ha en tränare som börjar jobbet med min sits därefter börjar jobbet med hästen. Min åsikt är att hästen kan aldrig gå riktigt bra förrens vi sitter bra på den. Den enda ackademiska tränare jag sett sa tyvärr inget när hästen verkligen höll på att slå en kullerbytta framåt när eleven påstod att den gick bra.
Uteslutandet av t.ex. tömkörning gör jag inte för att jag är lat utan jag har gett upp. Det är tröstlöst att få avbryta minst varannan minut för att reda upp trasslet.

Shaggy skrev:
Hästen är kollad och är nu ok i sin kropp

När du skriver "och är NU ok i sin kropp" betyder det alltså att den varit stel/spänd innan? För det kan förklara ganska mycket. Också om den inte gärna jobbar när du rider, mycket kan sitta kvar mentalt.

Det jag hört från min tränare som låter vettigt är : Träna INTE sitsträning i all evinnerlighet på DIN häst. Ska den gå och bli förstörd för att vi ska lära oss? Rid hellre på andra hästar när du ska lära dej sitsen och fokusera på att lära din egen häst forma sej till att använda sin kropp på bästa sätt, bli jämn och rakriktad, avslappnad och bärig. För visst KAN hästen lära sej att gå bra även om du inte har perfekt sits, det är iallafall bättre att man lär den grunderna tills sitsen är ivägen för att komma längre utan att hästen tar skada så att säga.
yoga kan man utöva på marken också ;) och som sagt, hellre "förstöra" andras hästar (låter lite hjärtlöst, men men :p )

Totola skrev:
När du skriver "och är NU ok i sin kropp" betyder det alltså att den varit stel/spänd innan? För det kan förklara ganska mycket. Också om den inte gärna jobbar när du rider, mycket kan sitta kvar mentalt.
Jo hon har haft jätteproblem. Hon gjorde en rad med saker under ett års tid som alla tog i övergången länd/kors. Jag begrep inte hur illa det var eftersom hon verkligen försökte jobba och dessutom lyckades ganska bra. När et var ute första gången var jag nära att börja grina jag visste ju att hästen hade problem men inte att dom var så stora. Hon var fullständigt stel i ryggen kunde inte böja sig 1mm åt någotdera hållet. Jag frågade et hur hon kunnat fungera på det sätt hon gjort och hon begrep inte heller, mina stallkamrater funderar också. Hästen borde knappt ha kunnat bära en ryttare än mindre kunna gå i en något sånär bra form. Sista behandllingen (nummer 3) var i slutet av augusti alt början på september. Jag tror inte hon har några problem mentalt idag.

Totola skrev:
Det jag hört från min tränare som låter vettigt är : Träna INTE sitsträning i all evinnerlighet på DIN häst.
Jag sitstränär inte konstant utan min sitsträning går numera ut på att hitta balansen och att inte störa hästen med dunsar i ryggen. Sitsträning har jag haft under 1 års tid då jag inte hade någon passande sadel. Hittar jag balansen går hästen bra utan att jag gör något annat. Ihelgen hittade jag balansen perfekt. Svaret kom direkt hon höjde ryggen och nacken samtidigt som hon vinklade om bäckenet. Det kändes som frambenen knappt rörde marken :love: Jag njöt ca 15 steg under mycket beröm sen gjorde jag halt jag vågade inte fortsätta att njuta längre. Observara att hästen valde själv att gå så mycket som 15 steg jag bara satt blickstilla för att inte störa. Nu vet jag att både hon och jag kan :).
Totola skrev:
För visst KAN hästen lära sej att gå bra även om du inte har perfekt sits, det är iallafall bättre att man lär den grunderna tills sitsen är ivägen för att komma längre utan att hästen tar skada så att säga.
Det är möjjligt att dom kan lära sig att gå någorlunda utan en riktigt bra sits men inte om man har så dålig sits som jag har haft tidigare. Den bestod av ett felvinklat bäcken framskjutna skänklar, extremt spända axlar och klatshande i sadeln för varje steg hästen tog i trav.

Okej, då förstår jag.. Ja det är ju viktigt att man tar det i hästens takt. Tänk på att hästar som haft just de felen (talar tyvärr av erfarenhet även här :crazy: ) t ex stelhet i ryggen och spänningar i korset/länden kan vara lite extra motvilliga till just att ge en ärlig överlinje så de får med sej bakdelen under. Du känner hästen bäst, lita till din instinkt, MEN be gärna någon filma ibland och då och då ha någon duktig som kan se om hästens överlinje är "ärlig" så att säga. Sådana hästar kan ha en tendens avv gärna "dyka" ner med huvudet men ändå blockera ryggen och inte komma under sej bak. De blir lite framstupa. Får du den reaktionen kan du faktiskt behöva jobba upp formen bitvis genom att höja huvudet om den dyker för djupt, kräva engagemang bak men försöka undvika onödiga spänningar.

Det som händer är att hästen bara orkar både lyfta sin rygg och flytta sin vikt bakåt korta stunder och absolut inte på böjt spår.

Nu har jag lite brått och hinner inte skriva så mycket. Men där har du svaret själv! :idea:
Jobba inte henne mer än de minuter eller sekunder som hon klarar av att jobba korrekt. Sitt av och led henne sen, och ta in i stallet så hon får smälta allt.
Annars vet jag inte riktigt hur man får en häst att jobba korrekt med ryggen samtidigt som den går på bogarna, för mig är det en omöjlig ekvation men jag har nog inte förstått saken rätt. Som sagt, återkommer om det behövs..

Kom också på en kommentar just till det citatet ;) (riktat till Shaggy alltså) att hästen har svårt på böjda spår är kanske just för att den får jobba mer? Den är troligen ojämn, dels eftersom de flesta hästar är det, och dels eftersom ryggproblem ofta medför viss snedhet, det påverkar hela hästen mer eller mindre.

Hästen skulle ha mycket större nytta av att gå på volt (men börja inte med pyttevolter utan 15-20 meters ungefär) eftersom du lättare lär den att böja igenom ryggen genom att dels kräva att den går jämnt böjd, dvs framdelen och bakdelen spårar på volten, inte att en bog skjuter in eller att rumpan gör det, och dels eftersom du kan be den slappna av på insidan och stretcha yttersidan. Det är nästan som sjukgymnastik för en häst med lite stel rygg :)
Ta det bitvis, en sak i taget så pusselbitarna faller på plats till slut. Men lirka i insidan och testa böja rejält/böja bara lite för att se vilken grad som funkar bäst för att den ska kännas avslappnad. Du SKA ju egentligen ha en böjning som följer spåret, men på en stel häst kan det vara bra att mjuka upp lite och känna att den ger efter så våga prova olika för att ha en jämn böjning med kort insida och lång utsida som mål.

Fördelen är att ryggraden kommer till slut få en JÄMN böjning, när den går rakt fram kan den fixera ryggen lite hur den vill OCH PÅ SÅ VIS KOMMER DU ALDRIG BRYTA DÅLIGA RÖRELSEMÖNSTER :( det är nästan omöjligt att märka om hästen har böjar i ryggen när den går rakt fram, bara om man är väldigt tränad och ridit mycket rakriktade hästar. Men det viktiga när du tränar på böjning är alltså flera aspekter, de viktigaste är jämnheten i bog/bakdel och avslappningen i insidan + hals och nacke, och självklart hela rygglinjen men det brukar komma av sej själv när den är eftergiven och ordentligt urholkad i insidan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 550
Senast: fjutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar