Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Shaggy skrev:Det är möjligt att det är lättare att få en ärlig överlinje med bett problemet är att få en överlinje alls. Hästen fungerar inte på bett. Hon stretar emot bettet hela tiden och har gjort så med alla bett jag provat. Förutom att streta emot bettet och spänna sig så gnager hon på bettet så att hon förstör tänderna. Hon visade dessutom sin avsky mot bettet genom att såfort jag kom med tränset trycka in huvet i ett hörn och vägra att gå därifrån.
Bettlöst alternativ innebär att vi börjar vårat ridpass på den nivå vi avslutar på med bett. Jag har ibland funderat på hur hon skulle fungera på stång men vill inte testa eftersom jag inte anser att varesig hästen eller jag har kommit tillräckligt långt i utvecklingen för ridning på stång.
Problemet med bett bör inte bero på något fel i munnen på hästen eftersom hon har kollats i munnen utan att några fel hittats.
Shaggy skrev:Hästen är kollad och är nu ok i sin kropp
Jo hon har haft jätteproblem. Hon gjorde en rad med saker under ett års tid som alla tog i övergången länd/kors. Jag begrep inte hur illa det var eftersom hon verkligen försökte jobba och dessutom lyckades ganska bra. När et var ute första gången var jag nära att börja grina jag visste ju att hästen hade problem men inte att dom var så stora. Hon var fullständigt stel i ryggen kunde inte böja sig 1mm åt någotdera hållet. Jag frågade et hur hon kunnat fungera på det sätt hon gjort och hon begrep inte heller, mina stallkamrater funderar också. Hästen borde knappt ha kunnat bära en ryttare än mindre kunna gå i en något sånär bra form. Sista behandllingen (nummer 3) var i slutet av augusti alt början på september. Jag tror inte hon har några problem mentalt idag.Totola skrev:När du skriver "och är NU ok i sin kropp" betyder det alltså att den varit stel/spänd innan? För det kan förklara ganska mycket. Också om den inte gärna jobbar när du rider, mycket kan sitta kvar mentalt.
Jag sitstränär inte konstant utan min sitsträning går numera ut på att hitta balansen och att inte störa hästen med dunsar i ryggen. Sitsträning har jag haft under 1 års tid då jag inte hade någon passande sadel. Hittar jag balansen går hästen bra utan att jag gör något annat. Ihelgen hittade jag balansen perfekt. Svaret kom direkt hon höjde ryggen och nacken samtidigt som hon vinklade om bäckenet. Det kändes som frambenen knappt rörde marken Jag njöt ca 15 steg under mycket beröm sen gjorde jag halt jag vågade inte fortsätta att njuta längre. Observara att hästen valde själv att gå så mycket som 15 steg jag bara satt blickstilla för att inte störa. Nu vet jag att både hon och jag kan .Totola skrev:Det jag hört från min tränare som låter vettigt är : Träna INTE sitsträning i all evinnerlighet på DIN häst.
Det är möjjligt att dom kan lära sig att gå någorlunda utan en riktigt bra sits men inte om man har så dålig sits som jag har haft tidigare. Den bestod av ett felvinklat bäcken framskjutna skänklar, extremt spända axlar och klatshande i sadeln för varje steg hästen tog i trav.Totola skrev:För visst KAN hästen lära sej att gå bra även om du inte har perfekt sits, det är iallafall bättre att man lär den grunderna tills sitsen är ivägen för att komma längre utan att hästen tar skada så att säga.
Det som händer är att hästen bara orkar både lyfta sin rygg och flytta sin vikt bakåt korta stunder och absolut inte på böjt spår.